Aviseringar
Rensa alla

Hur bör jag äta?


Ämnesstartare

framtidstron är död:

Nej. En ätstörd person har ingen uppfattning om vad som är normalt eller har förmågan att känna detta. Därför behöver de flesta ätstörda ett fast matschema som talar om för dem vad de bör äta. Om matschemat ska ändras bör hon göra detta i samråd med de som behandlar henne, inte testa sig fram själv.

vet att det är korkat att mixtra själv, men jag är livrädd för att gå upp mer i vikt, fattar inte varför det är så jävla viktigt att de måste tala om exakt vad man väger, hade varit så mycke lättare annars


   
SvaraCitera

Schlatan:

jävla idiot.

mog1


   
SvaraCitera

hejsajag:

Men det är såna kommentarer som dina som ger mig ångest, precis som om jag äter som en jävla häst vilket är det jag är rädd för

Det gör du inte. Ditt matschema ser ut som en vanlig dag för en matfrisk människa. Möjligtvis lite i underkant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schlatan:

Jag säger hur jag löste mitt eget problem. Så du kan ju dra åt helvete, eftersom du troligen inte har en aning om hur det är, och läser troligen skitforsknings rapporter från cosmopolitan om att kaffe är nyttigt etcetc....

fast det verkar ju inte riktigt som om vi har samma problem


   
SvaraCitera

hejsajag:

Men det är såna kommentarer som dina som ger mig ångest, precis som om jag äter som en jävla häst vilket är det jag är rädd för

Det gör du inte. När jag faktiskt hade ett matschema så åt jag mer på både frukost, lunch och middag än du gör enligt det schemat, utan att träna och utan att gå upp i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det gör du inte. När jag faktiskt hade ett matschema så åt jag mer på både frukost, lunch och middag än du gör enligt det schemat, utan att träna och utan att gå upp i vikt

va skönt att höra :D:D


   
SvaraCitera

hejsajag:

vet att det är korkat att mixtra själv, men jag är livrädd för att gå upp mer i vikt, fattar inte varför det är så jävla viktigt att de måste tala om exakt vad man väger, hade varit så mycke lättare annars

Om du inte är så frisk ännu så du kan hantera kunskapen om din vikt borde du kanske inte heller få veta detta.. har du talat om detta för din behandlare? Samtidigt är det väl en del i en rehabiliteringsprocess att lära sig hantera att man går upp i vikt.


   
SvaraCitera

Schlatan:

Jag säger hur jag löste mitt eget problem.

Man löser i regel inte ätstörningsproblem själv.


   
SvaraCitera

Schlatan:

Det är sant om man proppar i sig raffinerade kolhydrater och annat skräp.

Det är sant alldeles oavsett vad man äter, faktiskt.

Schlatan:

Jag säger hur jag löste mitt eget problem. Så du kan ju dra åt helvete, eftersom du troligen inte har en aning om hur det är, och läser troligen skitforsknings rapporter från cosmopolitan om att kaffe är nyttigt etcetc....

Ditt problem var uppenbarligen inte att du led av ätstörningar, för då skulle du inte ge folk så förbannat dåliga råd. Du kan få ifrågasätta mina källor för saker (och de är inte cosmopolitan) när du själv har publicerat några. Lycka till med att hitta en seriös källa som råder ätstörda personer att äta sällan och "pröva sig fram".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om du inte är så frisk ännu så du kan hantera kunskapen om din vikt borde du kanske inte heller få veta detta.. har du talat om detta för din behandlare? Samtidigt är det väl en del i en rehabiliteringsprocess att lära sig hantera att man går upp i vikt.

ja det ingår nog för dom säger att det är viktigt att jag lär mig leva med min nuvarande vikt, för nu ligger jag ju på normal, dvs jag behöver inte gå upp mer, det är därför jag nojjar och töntar mig 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Nej, det gör det inte, och särskilt inte när man behandlas för ätstörningar och ska lära sig äta normalt.

Vad fan vet du om vad som är normalt?

framtidstron är död:

Nej. En ätstörd person har ingen uppfattning om vad som är normalt eller har förmågan att känna detta. Därför behöver de flesta ätstörda ett fast matschema som talar om för dem vad de bör äta. Om matschemat ska ändras bör hon göra detta i samråd med de som behandlar henne, inte testa sig fram själv.

framtidstron är död:

En person som behandlas för ätstörningar tillåts oftast inte att träna alls innan denne blivit frisk.

framtidstron är död:

HON HAR ÄTSTÖRNINGAR DITT

Vad fan är du då, utbildad dietist/läkare?
Dessutom om hon nu har en så jävla bra coach/whatever varför ens skriva om råd här?


   
SvaraCitera

Schlatan:

Vad fan vet du om vad som är normalt?

Snälla, du har ingen aning om vad fan du pratar på och du kommer med värdelösa tips till folk som redan sitter i skiten.

Schlatan:

Vad fan är du då, utbildad dietist/läkare?

Räcker det inte att vara typ 5 gånger så smart som dig?


   
SvaraCitera

hejsajag:

ja det ingår nog för dom säger att det är viktigt att jag lär mig leva med min nuvarande vikt, för nu ligger jag ju på normal, dvs jag behöver inte gå upp mer, det är därför jag nojjar och töntar mig 😛

Du lär inte gå upp mer av det du äter nu iaf eftersom du redan nått normalvikt och det du äter är helt normalt, som sagt lite i underkant om något.
Men jag skulle inte mixtra något med ätschemat utan att berätta för behandlaren. Det kanske inte känns som någon stor grej, men nästa gång kanske du skär ner ytterligare i ditt matintag. Det är bäst att du inte tillåter dig att göra några sådana äs-fasoner över huvud taget om du vill bli frisk.


   
SvaraCitera

Schlatan:

Dessutom om hon nu har en så jävla bra coach/whatever varför ens skriva om råd här?

Hon har ingen jävla coach, hon har fått ett matschema av sin behandlare för ätstörningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Du lär inte gå upp mer av det du äter nu iaf eftersom du redan nått normalvikt och det du äter är helt normal

okej, tackså myycket 😀


   
SvaraCitera