Aviseringar
Rensa alla

HUR BÖRJAR MAN I EN NY SKOLA? göteborgs uni?


Ämnesstartare

HERREGUD! Jag är 20 år gammal och ska snart börja på Göteborgs Universitet. Hur ska det gå till?

Enl. den preliminära ansökningsbeskedet så har jag kommit in på den utbildning jag sökte på Göteborgs Universitet, men jag är nervös! Hur ska jag hitta? Hur ska jag få vänner? KOmmer jag att vara helt ensam?

Någon som själv har börjat på Göteborgs Universitet (eller annan högskola) som kan ge tips på hur man går till väga för att få vänner (jag bor redan i en lägenhet i GBG, så just den biten är inget problem för mig).

(jag har iofs redan en högskoleutb i min ryggsäck, men det var på ett relativt litet universitet där jag fick vänner direkt. men gbg's är ju så oerhört mycket större?!)

HJÄLP?[ops]


   
Citera
Ämnesstartare

Men shit. Gå dit. Prata med lite randoms. Var trevlig. Hur får man annars vänner?

Ni har säkert lite nollning och sånt som hjälper till.


   
SvaraCitera

Hur ska du hitta?

När man påbörjar ett utbildningsprogram brukar man ju oftast få en hel hög med informations- och välkomstpapper hem. Där brukar det stå var uppropet äger rum. Detta gäller i synnerhet när man blir inskriven på ett nytt universitet, även om man bara läser enstaka kurser. Ta det lugnt, du har säkert inte hunnit få pappren än bara.

Kommer du att vara ensam?

Om du inte är gravt enstörigt lagd och konsekvent undviker all social samvaro, så lär du garanterat få vänner ifall du är med från början. Alla där kommer att vara i princip lika nya och osäkra som du. Jag förstår att det känns lite darrigt såhär innan, men jag är övertygad om att det ordnar sig för dig. Ut och njut av den Göteborgska sommaren och havet istället. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha tack Ökänd, det känns bättre nu. hahaha vad du jag är som inte tänker på att dom ju ska skicka hem en massa papper o shit (heheh skolan vill ju lixom att jag ska gå där så dom kommer väl att försöka göra bästa möjliga för att hjälpa alla nya elever.)

Sen kom jag ju på att det finns andra som har det 100 gånger värre, dvs dom som måste flytta helt ensamma till en helt ny stad o försöka hitta rätt spårvagn, veta var xxx-torget o xxx-parken är för något [bigcheers] TAAAAAAAAAAAACK

(jag längtar!)


   
SvaraCitera

Det är väl bara o prata med någon på samma utbildning, alla är nya där liksom, det är alltid folk från olika delar av landet som åker till kommuner för att plugga, inget ovanligt så.

Kompisar via skola eller aktiviteter typ?


   
SvaraCitera

var vän med odm som e schyssta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGAPI:

jag är nervös! Hur ska jag hitta? Hur ska jag få vänner? KOmmer jag att vara helt ensam?

det här känns ju igen ja. jag är också 20 år och ska börja på GU. och jag är typ lika nervös inför allt det där som du är. vad ska du läsa?

AGAPI:

Sen kom jag ju på att det finns andra som har det 100 gånger värre, dvs dom som måste flytta helt ensamma till en helt ny stad o försöka hitta rätt spårvagn, veta var xxx-torget o xxx-parken är för något [bigcheers]

plus det där! :c :c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_sofi:

vad ska du läsa?

jag ska gå lärare på grönsakstorget [wink] vad ska du gå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGAPI:

Hur ska jag hitta? Hur ska jag få vänner? KOmmer jag att vara helt ensam?

Det kommer finnas aktiviteter just för att man ska kunna träffa och lära känna varandra. Nollningen? Insparksfester? Kår-fester? Du har aldrig hört talas om dom? 😛


   
SvaraCitera

Du går in och bara kickar ass.[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGAPI:

jag ska gå lärare på grönsakstorget [wink] vad ska du gå?

Vad kul!
Europaprogrammet på eh.. Jag vet inte. Säger en del om hur lost jag är tror jag [sad]


   
SvaraCitera

_sofi:

Europaprogrammet på eh.. Jag vet inte. Säger en del om hur lost jag är tror jag [sad]

Statsvetenskapliga institutionen vid Haga.[wink]
När kommeru btw?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Statsvetenskapliga institutionen vid Haga.[wink]
När kommeru btw?

jag tänkte nästan! gött att man har lite koll sådär måste jag säga. men hur i all världen hittar man salen? jag kommer att få fråga första bästa random människoa, alternativt gå dit några dagar innan och spionera lite. uuuuuh, jag är nervös :c

och jag vet inte, hade tänkt efter helgen - dvs. efter den 17e någon gång. men nu fick jag jobb den 22-23e här hemma (=massa pengar [love]) så jag drar nog ner över dagen den 20e och flyttar ner (buhu! börjar faktiskt ångra mig lite [cry]) den 24e. typ så är planen just nu [zzz]


   
SvaraCitera

_sofi:

alternativt gå dit några dagar innan och spionera lite. uuuuuh, jag är nervös :c

så gjorde jag.[cool]

_sofi:

så är planen just nu [zzz]

ah okej, det går säkert bra 😉


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera