Aviseringar
Rensa alla

hur botar man depression


Ämnesstartare

Genom att inte vara deprimerad?[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Genom exempelvis terapi. Depression krävs det motivation och arbete för att ta sig ur, är inte som någon sjukdom man kan ta ett piller mot och så är den väck.

+ optimism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ECT, kicka igång kontoret lite.


   
SvaraCitera

Blir kär, känslorna besvaras, killen är dum och så känner man sig bra eftersom man inser att man iaf inte är lika dum, typ.

Tänkte så igår iaf.

Annars gäller det väl bara att sakta men säkert programmera om sina tankebanor.
Låtsas att du är en hund, ge dig själv små belöningar(långsiktiga) när det går bra. När det känns som om du gör fel får du helt enkelt tänka att det blir bättre nästa gång osv.

Don't beat yourself up about it, tror jag är en bra fras när det kommer till de negativa tankarna.

Det är svårt att veta vad som hjälpte i efterhand.

Piller kommer bara döda tanken, inte känslan(iaf inte de lagliga i preskriberad dos, och övriga är bara kortsiktiga(tanken behövs för att du inte ska göra dumma saker pga känslan(men det är bara av egna erfarenheter och menar inte att det är så för alla))) (Jag tror jag förälskat mig i parenteser[love])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kramkram

går du i terapi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

Blir kär

Sånt har hittills mest förvärrat läget för mig. [mad] Men jag förstår att du menar de positiva aspekterna, vilka givetvis inte är att förneka. 🙂

Viha:

men 6 år senare så vaknade jag en dag och var fri ifrån den.

Det är det - om något - som motiverar mig att blicka framåt i nuläget, att depressionen en dag kommer försvinna (vilket jag antar är möjligt).

Lounge fact:

går du i terapi?

Ja, fast den har inte hjälpt mig så mycket hittills.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Ja, fast den har inte hjälpt mig så mycket hittills.

oki men det kanske kommer.. svårt att se framåt med depressionen i bakhuvudet kanske. medicin då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Är väl inget man botar, är väl något man växer sig ur.

Genom exempelvis terapi. Depression krävs det motivation och arbete för att ta sig ur, är inte som någon sjukdom man kan ta ett piller mot och så är den väck.

just så är det. handlar om att ha hälsosamma tankebanor, vilket inte är världens enklaste att lära sig. lyckopiller är bra för att ta bort de värsta känslorna, däremot gör de inget åt dina tankar och eventuellt självdestruktiva beteende. stöd finns, men är värdelöst om du inte själv vill ha det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

medicin då?

Testat två preparat utan förbättring (eller effekt öht). Kanske ska påbörja en ny (från SSRI till SNRI) kur i vinter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Testat två preparat utan förbättring (eller effekt öht). Kanske ska påbörja en ny (från SSRI till SNRI) kur i vinter.

oki.. tycker någonting borde fungera. tycker du du har en bra psykolog då? handlar ju mycket om att få igång rutinerna och göra saker trots att kroppen skriker nej.. öka sin livskvalité och inte låta en följa med i depressionens onda cirkel..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du gått igenom några trevliga bieffekter då? riktigt grova ska de vara, annars torde du prova en högre dos samt vara mer tålmodig då det inte är några magiska piller som tar bort allt lidande över några veckor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

tycker du du har en bra psykolog då?

Jag vet inte riktigt. Han gör sitt jobb men utstrålar väl inte direkt världens pondus.

Lounge fact:

mycket om att få igång rutinerna och göra saker trots att kroppen skriker nej..

Precis, det är dit jag vill komma, ut från detta håglösa ångesttillstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Jag vet inte riktigt. Han gör sitt jobb men utstrålar väl inte direkt världens pondus.

oki, var kritisk.. du förtjänar den bästa hjälpen liksom, finns många rötägg

Schism:

Precis, det är dit jag vill komma, ut från detta håglösa ångesttillstånd.

finns god chans att ta sig dit.. men tar tid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

har du gått igenom några trevliga bieffekter då? riktigt grova ska de vara, annars torde du prova en högre dos samt vara mer tålmodig då det inte är några magiska piller som tar bort allt lidande över några veckor.

Nja, men det är svårt att svara på eftersom jag parallellt med medicinerna ätit (och ibland sovit) väldigt dåligt och därför upplevt som en ständig "avtändning". Senast höjde jag dosen tre gånger och gick cold turkey utan märkbara bieffekter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

Piller kommer bara döda tanken, inte känslan

Jag tyckte det var precis tvärtom, man tänker samma skit, bara det att man är känslokall samtidigt istället för ångestfylld.


   
SvaraCitera