Aviseringar
Rensa alla

Hur bra är du på att använda ditt undermedvetna?


Razor: Menar du att du är medveten om precis allt som sker i din hjärnas tankevärld? Total självinsikt alltså?

Nej, det försiggår en massa saker i mitt huvud som jag inte är medveten om och som gör att jag inte alltid har kontroll över mig själv, men det är omedvetna processer som har neurologiska och psykologiska orsaker, som väldigt sällan har en direkt koppling till min libido och som verkligen inte gör att jag vill döda min pappa för att kunna plöja min mamma i fred...

Det "undermedvetna" är ett väldigt luddigt freudianskt begrepp som inte sällan förekommer bland new age-idioter som tror på analchakran och telefonpati och annat nonsens...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Nej, det försiggår en massa saker i mitt huvud som jag inte är medveten om och som gör att jag inte alltid har kontroll över mig själv, men det är omedvetna processer som har neurologiska och psykologiska orsaker, som väldigt sällan har en direkt koppling till min libido och som verkligen inte gör att jag vill döda min pappa för att kunna plöja min mamma i fred...Det "undermedvetna" är ett väldigt luddigt freudianskt begrepp som inte sällan förekommer bland new age-idioter som tror på analchakran och telefonpati och annat nonsens...

Du använder bara ett annat ord, men det är samma sak. Undermedvetna = omedvetna processer i hjärnan.


   
SvaraCitera

Razor: Du använder bara ett annat ord, men det är samma sak. Undermedvetna = omedvetna processer i hjärnan.

För dig kanske och det är ju bra, men många envisas med att ladda begreppet "det undermedvetna" med väldigt flummiga och pseudovetenskapliga föreställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: För dig kanske och det är ju bra, men många envisas med att ladda begreppet "det undermedvetna" med väldigt flummiga och pseudovetenskapliga föreställningar.

Jo jag vet, New Age irriterar mig ännu mer än vanliga religioner just för att det är så otroligt irrationellt, flummigt och ovanpå det även naivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

För dig kanske och det är ju bra, men många envisas med att ladda begreppet "det undermedvetna" med väldigt flummiga och pseudovetenskapliga föreställningar.

Din okunskap gör inte nånting till pseudovetenskap


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jo jag vet, New Age irriterar mig ännu mer än vanliga religioner just för att det är så otroligt irrationellt, flummigt och ovanpå det även naivt.

Vad hör detta med new age att göra, new age är bajs och inte sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Submedvetna: Vad hör detta med new age att göra, new age är bajs och inte sant

Inom New Age finns det prat om hur ditt inre barn, ditt inre ljus, din inre gud...finns i ditt undermedvetna och att man behöver hitta det för att bli upplyst, harmonisk och lycklig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte så antagligen 0 


   
SvaraCitera

Submedvetna: 5

 


   
SvaraCitera