Aviseringar
Rensa alla

Hur fan skaffar jag BankID nu när jag är 18?


Ämnesstartare

Fyllde 18 idag och kan inte skaffa mig ett BankID. Har ett mobilt säkerhets-ID men det begränsar mig och nu när jag ändå är myndig tycker jag att jag borde kunna skaffa ett riktigt BankID.
Jag har Swedbank och jag har kollat på deras sida men det finns ingenting som heter "Hantera Tjänster", däremot finns det "Beställ Tjänster" men där finns bara kort på kort och jag kan också öppna ett e-sparkonto.

Hur gör jag? Kan det vara så att Swedbank har nån bullshit-regel att man måste va typ 20?


   
Citera

ring till swedbank och fråga


   
SvaraCitera

gå till banken å förklara din situation, dom fixar det garanterat:) hoppas det löser sig


   
SvaraCitera

Du går till din bank, vilket i detta fall är Swedbank. Du säger att du vill skaffa MOBILT BankID och dom hjälper dig med det! Enda du behöver ha med dig är en mobiltelefon med tillgång till internet samt ett ID-kort/Pass.
Har du inte något av detta kommer dom inte kunna hjälpa dig.

Om du har en bankdosa från Swedbank kan du även skaffa det själv via internetbanken.


   
SvaraCitera
sies
 sies

   
SvaraCitera

Behöver man verkigen vara 18 för BankID? Har haft det i över ett år nu, och fyller 16 om en månad.


   
SvaraCitera

Gå. Till. Banken.


   
SvaraCitera

Det finns ju ett bank-ID som man kan ladda ner på mobilen, du får väl gå till banken och prata med dem så du får lösenord och allt. Det är samma lösenord till ditt bank-id som när du loggar in på banken.


   
SvaraCitera

om man har nyligt fyllt 18år måste man besöka kontoret, för att du har ungdoms avtalet för internetbanken. På kontoret visar du id/ pass. Där får du en bankdosa och mobilt bankid. Kanske bra ide att säga att du vill ha ett Mastercard. Innan du kan handla med dit kort online måste man öppna upp kortet för onlineköp, tjänsten kallas Mastercard Securecode. Tjänsten finns inne på din internetbank. Man måste vara på den "tidigare versionen av internetbanken"  När man är på den sidan väljer man tillval- koder och lösenord- Byt lösenord och/eller mobilnummer för internetköp. markera rutan. klicka öppna. nu kan man handla med kortet online. Detta gäller om man har Swedbank , hoppas allt löser sig 🙂 


   
SvaraCitera