Aviseringar
Rensa alla

Hur får jag högre betyg?


smosha
Ämnesstartare

Jag har godkänt i alla ämnen utom Matte och Engelska. Jag har jobbat med matte jätte mycket men min lärare ger mig F hela tiden vad ska jag göra?   Engelska ska jag fixa med lite extra hjälp så löser det sig.

hur höjer jag dem andra ämnena har godkänt i allt men några högre men vill få ungefär D-C i alla ämnen till sommar betyget. 


   
Citera

fjäska för läraren


   
SvaraCitera

Du följer kunskapskraven?


   
SvaraCitera

för att få godkänt krävs inte mer än att alltid vara på lektionerna, göra alla uppgifter och läsa kunskapskraven så att man gör allt för E nivå


   
SvaraCitera

Plugga hårdare!


   
SvaraCitera
Duckie

när det gäller språk så som Zerafina skrev, följ kunskapskraven. för högre betyg ska du kunna motivera dina svar, ha ett så fint språk som möjligt. ha exemplar osv när du skriver uppsatts.


   
SvaraCitera

Om du skriver rapporter så gör det nyanserat! det älskar alla lärare.


   
SvaraCitera
Duckie

Kokosnöt:
Om du skriver rapporter så gör det nyanserat! det älskar alla lärare.

typ det jag menade xD


   
SvaraCitera

Har du pratat med din mattelärare då? 


   
SvaraCitera

Du säger att du vill ha inlämningsuppgifter istället för prov 🙂

Fakta.
Förståelse.
Analys.
Utförlighet.


   
SvaraCitera
Exner

Duckie:  ha ett så fint språk som möjligt. ha exemplar osv när du skriver uppsatts.


   
SvaraCitera

förbättra din studieteknik. då kan du spendera lika mycket tid på att lära dig mycket mer. med fakta kommer inte förståelse, men det hjälper.

jag skulle börja med lästeknik. när jag ska plöja igenom en ny bok så skummar jag igenom den väldigt snabbt det första jag gör. pärm till pärm, kapitel för kapitel. börja med innehållsförteckning och ev. index, för att få en känsla för vad som tas upp, sen går du kapitel till kapitel och läser rubriker, underrubriker, kollar en snabbis på faktarutor, grafer och whatnot. spendera inte många sekunder per sida. när du är klar med den processen, efter en relativt kort stund (jag lägger ner max 10 minuter på den här processen om det inte är ett riktigt jävla monster till bok) så skriver du ett inlärningsschema.

lässchemat ska specificera när du läser igenom olika kapitel, och när du repeterar dem. du kan börja med ett kapitel om dagen. när du läst ett kapitel ska du vänta i tre dagar, sen läser du det igen, och en gång till efter två veckor, sen bör det sitta hyfsat. efter det minns jag inte riktigt, men testa att dra igenom det igen ett halvår senare. skumläs igenom, bara, för att se om du minns, vid det laget, eller gå direkt på eventuella uppgifter.

sen själva läsningen. jag gör som så att jag skummar igenom brödtexten i ett kapitel supersnabbt innan jag läser det ordentligt. bara för att få en känsla för längd, uppdelning och ungefär vad det handlar om. leta efter nyckelord. bör ta någon minut. sen börjar jag att läsa brödtexten, stycke för stycke. med en penna i vänster hand så följer jag med i texten, detta hjälper till att hålla läshastigheten uppe efter lite träning, och man tappar inte bort sig i texten på samma sätt. sikta på att ha en rätt konstant läshastighet. att du har den i vänster hand beror på att du vill aktivera höger hjärnhalva, pga att det gynnar inlärningen. kanske är placebo, jag vet inte, men jag tycker att det funkar bra, och verkar halvlogiskt.

som sagt, fortsätt så, brödtext, stycke för stycke. när det kommer ett naturligt avbrott i texten, eller ungefär en gång per uppslag, ta en paus för att kolla faktarutor och illustrationer. återkoppla deras innehåll till texten, dvs kolla på stycket det rör och återkalla vad som stod där. gå vidare till nästa ruta. när du är klar, fortsätt i brödtexten. fortsätt på det spåret tills du är klar med kapitlet.

sen, pauser. viktigt. ta några sekunders paus mellan varje stycke. typ, ett djupt andetag eller liknande. du kan hoppa över det om du märker att det jävlas med ditt flow, eller i alla fall korta ner den till någon enstaka sekund. ta en paus på någon minut då du gör ingenting alls med 15-20 minuters mellanrum. ta en längre paus på kanske tio minuter varje 60-90:e minut, eller när du känner att ditt huvud inte hänger med längre, och du får svårare att fatta vad texten handlar om.

det är hyfsat effektiv lästeknik. det är inte skimming eller något, du läser allting och föratår allting, men du gör det snabbt och maximerar inlärning. om inte det tredubblar din tidseffektivitet efter några dagars träning så gör du antingen fel, eller så gjorde du väldigt mycket rätt innan.

när du är klar med ovanstående, kolla över ditt studieschema i stort, din kost, sömn, din fysiska aktivitet, studiemiljö, ev. koffeinintag, osv. alla de punkterna kan du tweaka för att nå stora fördelar, men det är en större vetenskap än lästeknik. räcker inte de där så finns det gott om legal/semilegal/illegal psykofarmaka som ovkså kan hjälpa till.

sen får du komma ihåg att inlärning leder inte automatiskt till förståelse. men det är ett första steg. och förståelse leder inte alltid till bra betyg, men om du gör allt ovanstående rätt, eller ens halvrätt, så kommer du fortfarande lära dig mer än alla andra i din skola. förmodligen kommun. det är viktigare än betyg.


   
SvaraCitera

kan tillägga att det där fungerar bra för böcker som är upplagda enligt principen brödtext, faktarutor och illustrationer. typ allt som inte är naturvetenskap. det är i princip en frankenteknik som jag fnulat ihop utifrån diverse snabbläsningstekniker och allmänna inlärningstrick samt en anpassning av repetitionstekniken från anki/supermemo, förenklad och neddummad för att funka med traditionell kurslitteratur utan att man helt behöver lära om sin studieteknik. att använda anki rakt av funkar också väldigt bra, skulle säga att beroende på hur du fungerar och din diciplin så kan det fungera mycket bättre, men det innebär mycket merarbete och är mer en livsstil än bara en studieteknik.


   
SvaraCitera

Zerafina: för att få godkänt krävs inte mer än att alltid vara på lektionerna, göra alla uppgifter och läsa kunskapskraven så att man gör allt för E nivå

inte ens det här krävs för att få godkänt. så länge eleven inte har svårt för att antingen närvara eller sköta sina uppgifter så är det förstås bra att göra, men det är inte nödvändigt för betygssättningen. det räcker med att man kan bidra med tillräckligt bedömningsunderlag (uppgifter) för att läraren ska kunna avgöra vilket betyg arbetet motsvarar. sedan råkar vissa lärare vara kinkiga.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: kanske är placebo, jag vet inte, men jag tycker att det funkar bra, och verkar halvlogiskt.

Mycket glad

Leijonsparf: kan tillägga att det där fungerar bra för böcker som är upplagda enligt principen brödtext, faktarutor och illustrationer. typ allt som inte är naturvetenskap.

bortsett från i matte så är det ju en hel del naturvetenskapliga läroböcker som ser ut så.


   
SvaraCitera