Aviseringar
Rensa alla

Hur får jag upp betygen????


Ämnesstartare

Hej, jag vill få höga betyg i skolan för att få jobba med djur. Jag satsar jätte mycket innan prov och gör alltid mina läxor men får ändå E och iblan D på proven och i betyg, jag försöker allt jag har men får fan inte bra betyg. Min kompis pluggar aldrig till prov men får C på allt. Hon fick B på matteprovet och vi kan inte ens på B i 7:an. Vad ska jag göra? 🙁


   
Citera
Ämnesetiketter

Försök att alltid hänga med på genomgångarna under lektionerna. Se till att du verkligen förstår vad läraren förklarar, och gå inte vidare i ett ämne förrän du känner att du verkligen har förstått området - fråga läraren om något är oklart.

Ser du till att du förstår allt ni går igenom kommer du knappt behöva plugga något extra till proven.

Lycka till! Glad


   
SvaraCitera

Be din lärare att gå igenom betygskriterierna med dig. Det är viktigt att förstå dem så att du vet vad som krävs att få högre betyg. Du kan förbättra dina betyg i svenska och engelska genom att läsa mycket och skriv ner alla ord som du inte förstår. Plugga matematik varje dag och lös problemlösningar. När du skriver SO- och NO-uppsatser/prov så ska du skriva så utförligt och nyanserat som möjligt. Skriv vilka konsekvenser X kan ha och vilka konsekvenser det ytterligare kan leda till och varför det ser ut som det gör.  Använd relevanta termer och begrepp också. Med det nya betygssystemet så handlar det inte längre om att få allting rätt på ett prov och kunna all fakta utantill, nu är det mycket mer än så. 


   
SvaraCitera

Du kan även fråga om du kan få jämföra dina prov med någon annan som har fått högre betyg så du kanske förstår bättre hur man ska skriva nästa gång. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Vissa kanske inte är anpassade för att få A i allt, men det är inte ditt mål direkt va? nej, skämt åtsido. Jag antar att du kan förstå vad som krävs, fråga om målen innan du får någon som helst uppgift, samt att du ska hitta det som intresserar dig i ämnet. 

Exempelvis. brukade jag få dåligt med betyg i Engelska när det handlade om att läsa skönlitteratur, medans jag alltid fick A/B när det gällde att skriva en text om något historiskt eller politiskt. Varje person har det han/hon gillar inom ett visst ämne, och det måste du hitta för att lyckas, lust helt enkelt.


   
SvaraCitera

Plugga mer och oftare så att det ska sitta. Vissa lärare klagar på att man inte förklarar när man skriver. Vissa är inte smarta men om du pluggar och gör alltid dina läxor och att du kan alla svaren på provet så lovar jag att du får A eller B Hjärta


   
SvaraCitera