Aviseringar
Rensa alla

hur får man mindre stolthet?


Ämnesstartare

kan bli knepigt. du måste känna att du är under andra människor och att det hela därför är rätt.

och om du redan känner att du inte är under andra människor så blir det ett probs. du får då söka i frågan varför du itne anser dig vara under andra människor :P.

eller helt enkelt byta arbetskrets (lr vilka d nu är som gör sådär). umgås med överklassen, seröist, dom är trevligare.


   
SvaraCitera
mynona

De som verkar hunsade kanske inte nödvändigtvis blir hunsade. De kanske bara låter andra bestämma eftersom de själva inte bryr sig om saken?

Man behöver inte alltid bry sig så mycket om huruvida andra visar respekt eller inte. Man blir tex inte förolämpad om nazister eller islamister brister i respekt, eftersom det knappast vore en komplimang att bli högaktad av personer med sådana kriterier.

vaJOO:

umgås med överklassen, seröist, dom är trevligare.

På vilket sätt?

vaJOO:

helt enkelt byta arbetskrets

vaJOO:

umgås med överklassen

En del skulle säga att man vid umgänge med överklassen skulle få just sin integritet och värdighet effektivt utplånad (om man själv tillhör en annan samhällsklass, givetvis) [wink]Dold text: Ja, tråden ligger i klotter, jag vet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

På vilket sätt?

ofta lugnare, mer accepterande och tillmötesgående. dom verkar sällan ha några jobbiga undermotiv när man umgås med dom. typ "jag måste visa mig stark" osv osv. existerar ej. hjälpsamma och ärliga skulle jag nog säga. ibland lite överdrivet hjälpsamma

mynona:

En del skulle säga att man vid umgänge med överklassen skulle få just sin integritet och värdighet effektivt utplånad

ok, är ganska säker på att överklassen fått tagit oförtjänt mycket stryk i media och annat. man målar alltid upp dom elakt. min erfarenhet är annorlunda som sagt.

de e två grupper som fått ta oförtjänt mkt stryk: snygga tjejer och överklassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

De som verkar hunsade kanske inte nödvändigtvis blir hunsade. De kanske bara låter andra bestämma eftersom de själva inte bryr sig om saken?

ja precis dom har ingen stolthet att svälja i frågan.
det är sån jag vill bli, sluta känna behov att agera mina principer.


   
SvaraCitera
mynona

framtidskon:

ja precis dom har ingen stolthet att svälja i frågan.
det är sån jag vill bli, sluta känna behov att agera mina principer.

distans liknöjdhet

vaJOO:

ofta lugnare, mer accepterande och tillmötesgående.

vaJOO:

hjälpsamma och ärliga skulle jag nog säga. ibland lite överdrivet hjälpsamma

Det finns en "etikett", och de reglerna har skapats just för att ge ett vänligt och trevligt intryck. Det behöver inte vara äkta. I en samhällsklass med mindre etikett kan man se den verkliga människans känslor bättre: man kan tydligt se om hn är en bra människa, eftersom hn inte ger ett annat intryck pga etiketten.

vaJOO:

dom verkar sällan ha några jobbiga undermotiv när man umgås med dom. typ "jag måste visa mig stark" osv osv. existerar ej.

Ja, den känsla av maktlöshet och försvarsbehov som kan orsaka sådant hos människor i en svårare livssituation finns inte eftsm överklasspersoner i högre grav växer upp med ett gott självförtroende och i en mer ombonad miljö. Men det skapar andra fel, som kanske inte är lika lätta att märka just pga det goda uppförandets mask.

vaJOO:

ok, är ganska säker på att överklassen fått tagit oförtjänt mycket stryk i media och annat. man målar alltid upp dom elakt. min erfarenhet är annorlunda som sagt.

Naturligtvis uppför man sig alltid väl mot sina vänner: sina vänner tycker man om oavsett klass, annars vore man inte vänner, och lär man känna varandra privat blir det oftast bra: det går alltid bättre att komma överens med en människa i enrum än i grupp.

Det är i grupp människors dåliga sida kommer fram, och det är där snobbismen visar sig. Det finns exempel på klassförakt som jag egentligen helst inte tar upp här.

Så som tex en artikel jag läste nyligen, där två skolor hade ett samarbetsprojekt av något slag, varav den ena var en privatskola med rika brats och den andra "vanlig". Bratsen fick infallet att slänga ut mynt för att se om de "vanliga" tonåringarna skulle plocka upp dem, och de skrattade när mynten faktiskt blev upplockade och slängde ut fler för att se på när de plockades upp av de icke rika eleverna. Jag har hört om fall av sexuellt utnyttjande där överklasskillarna har tyckt att det känns mer okej att utnyttja tjejer ur arbetarklassen, och de använde då ord som "arbetarklasshoror". Det finns mycket klassförakt, men det märks inte alltid så tydligt, just för att sättet att uppträda gör att man verkar trevlig.

Jag tror inte att det finns en rök utan eld. Men visst: vad är egentligen "överklass"? Hur ska man identifiera någon som överklass? Enligt överklassen självt räcker det inte med att vara rik.

vaJOO:

de e två grupper som fått ta oförtjänt mkt stryk: snygga tjejer och överklassen.

Snygga tjejer? Hur? Inte snygga killar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hm, kanske ska precisera, övre medelklass

mynona:

"etikett",

håller delvis med men för det mesta inte. som sagt, har varit med dessa en del.

en vikti grej är att dom ofta inte har några problem alls. inga större rädslor i livet.

det va någon journalist som flyttade till tensta från djursholm för ett tag sedan. och en av sakerna han nämde var just ärligheten. man har råd att vara ärlig i djursholm för att man har en annan trygghet.

men har råkat ut för ettiket-problem också.

mynona:

exuellt utnyttjande där överklasskillarna har tyckt att det känns mer okej att utnyttja tjejer ur arbetarklassen

det finns dåligt folk där också såklart :P. men andelen övekrlass som skulle vara skit är ju inte så stor som jag får känslan av att folk verkar tro.

mynona:

resterande text

sorry, jag orkar inte diskutera detta, eftersom att det inte är så viktigt för mig

mynona:

Snygga tjejer? Hur? Inte snygga killar?

samma som ovan, orkar inte diskutera


   
SvaraCitera
mynona

vaJOO:

håller delvis med men för det mesta inte. som sagt, har varit med dessa en del.

Ja, som vän. Alla är snälla mot sina vänner, och det är förstås äkta snällhet.

vaJOO:

en vikti grej är att dom ofta inte har några problem alls. inga större rädslor i livet.

Ja, man påverkas av sina levnadsvillkor. Alla mår bättre och utvecklas bättre av trygghet. Men det skapar andra problem, som en större oförmåga att förstå andras svårigheter.

vaJOO:

samma som ovan, orkar inte diskutera

Vad synd, det är ett intressant diskussionsämne [sad]

Bara för att sammanfatta det hela: om etiketten säger att man ska vara hjälpsam, så är det svårare att veta om den personen verkligen är det, eftersom hn bara är hjälpsam för att etiketten säger att hn ska det. Inte för att hn själv har bestäms sig för att vara det. När en person som inte vet något om etikett är hjälpsam, då vet man att hn menar det.


   
SvaraCitera
mynona

vaJOO:

samma som ovan, orkar inte diskutera

När det gäller snygga tjejer så antar jag dock att du menar att det är vanligt att de möts med aggressivitet och förutsätts vara elaka bimbos. Dold text: Vad gäller snygga killar är nog dessa fördomar inte alltid långt från sanningen


   
SvaraCitera

Jag fattar lite. Försök var mer gullig av dig. Kalla dom du känner för stumpan, gullet osv. Okej, det kanske du inte vill. Försök vara lite mjukis. Det är nog en övningsgrej. KRAMAS [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Ja, som vän. Alla är snälla mot sina vänner, och det är förstås äkta snällhet.

nej, även första mötet. främst på första mötet. men det är nog det grundläggande lugnet dom ofta har som bidrar. men har träffat många som inte är överklass som har samma lugn.

mynona:

Vad synd, det är ett intressant diskussionsämne

haha whyy :p, ah om du ser mig skriva i någon mer seriös forumdel så kanske jag har orken att diskutera!

haha tror framtidstron dissar mina "råd", så allt detta var inte så seriöst direkt

mynona:

förutsätts vara elaka bimbos

ja exakt. o killar har jag typ ingen erfarenhet av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bara att ta och svälja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

om man har mindre integritet
då blir sfären runt omkring som förbjuder intrång och kränkning mindre.
och då krävs det mer för att göra intrång, att bli kränkt.

rekommenderar denna bok:

Image

där står liknande saker


   
SvaraCitera