Aviseringar
Rensa alla

Hur får man sin dator att "acceptera" routern?


Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

http://www.ubuntu.com - lagligt, säkert och helt gratis.

Okay, tack.

Om jag gör detta, kommer då alla virus som möjligen finns försvinna? Jag läste att windows xp fortfarande finns kvar men att man bootar till Linux istället på den där guiden till Gnu/Linux. Kommer inte då även viruset finnas kvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Om jag gör detta, kommer då alla virus som möjligen finns försvinna? Jag läste att windows xp fortfarande finns kvar men att man bootar till Linux istället på den där guiden till Gnu/Linux. Kommer inte då även viruset finnas kvar?

Du kan välja att behålla windows också, men det är inget krav, de virus som finns under windows kommer att finnas kvar om du väljer att behålla windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du kan välja att behålla windows också, men det är inget krav, de virus som finns under windows kommer att finnas kvar om du väljer att behålla windows.

Är version 8.10 bugfri? Jag läste att den hade väldigt många buggar och att man borde ta någon annan version.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Är version 8.10 bugfri? Jag läste att den hade väldigt många buggar och att man borde ta någon annan version.

Om du talar om ubuntu så har jag inte en aning, jag använder inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Om jag gör detta, kommer då alla virus som möjligen finns försvinna? Jag läste att windows xp fortfarande finns kvar men att man bootar till Linux istället på den där guiden till Gnu/Linux. Kommer inte då även viruset finnas kvar?

Eventuella virus kommer inte att vara aktiva under Ubuntu.

Tennsoldaten:

Är version 8.10 bugfri? Jag läste att den hade väldigt många buggar och att man borde ta någon annan version.

Det finns inget sådant sombuggfri mjukvara. Jag använder heller inte själv Ubumtu, så jag har inte så bra koll där. Tror inte 8.10 är så mycket buggigare än 8.04 i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hoppa över ubuntu det är inge stabilt o det kraschar med en del grafik kort. ska du byta till linux så föreslår jag opensuse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borderline:

hoppa över ubuntu det är inge stabilt o det kraschar med en del grafik kort.

wat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

starta programhanteraren, söka upp programmet man vill ha och klicka "installera."

Kanske borde nämna något om hur jobbigt det blir när man vill ha något som inte finns i pakethanteraren och dessutom har en helvetisk lista över dependencies? [rolleyes]

borderline:

hoppa över ubuntu det är inge stabilt o det kraschar med en del grafik kort.

Oavsett vad man väljer för dist så kan man räkna med att det blir problem om man har ATI-kort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

ATI-kort.

jag hade ett nvidia kort som det krascha med men jag fick inga problem när jag gick över till ati


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Kanske borde nämna något om hur jobbigt det blir när man vill ha något som inte finns i pakethanteraren och dessutom har en helvetisk lista över dependencies? [rolleyes]

Och vilka program uppfyller dessa kriterier? Jag har aldrig stött på ett enda.

Men visst, om man nu, mot förmodan, skulle hitta ett sådant program blir man tvungen att läsa listan med dess dependencies of installera dem genom pakethanteraren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Är version 8.10 bugfri?

Givetvis är den inte buggfri. Jag kör dock själv 8.10, och om man bortser från att min webbkamera har slutat fungera så funkar det i övrigt helt okej. Mycket bättre hårdvarustöd. Network Manager 0.7 som standard. På det hela taget så funkar det bättre än 8.04.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borderline:

jag hade ett nvidia kort som det krascha med men jag fick inga problem när jag gick över till ati

Skumt. Säker på att du fick rätt drivrutiner? Nvidias kort brukar fungera med rätt drivisar. Däremot brukar det inte finnas några bra till ATI.

KID_IS_BACK:

Och vilka program uppfyller dessa kriterier? Jag har aldrig stött på ett enda.

Kommer inte på något nu, men jag minns att det hände ett par gånger när jag använde fedora.

KID_IS_BACK:

Men visst, om man nu, mot förmodan, skulle hitta ett sådant program blir man tvungen att läsa listan med dess dependencies of installera dem genom pakethanteraren.

Visst, men ibland kan det bli svårt att få tag på dem om man vill ha något obskyrt program, speciellt när de i sin tur har en massa andra dependencies. Det kallas inte dependency hell utan anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Visst, men ibland kan det bli svårt att få tag på dem om man vill ha något obskyrt program, speciellt när de i sin tur har en massa andra dependencies. Det kallas inte dependency hell utan anledning.

Nu pratar du enbart teoretiskt FUD. Visst, det finns en möjlighet att det någonstans finns ett program som har dependencies som inte finns i Ubuntus eller Debians paketförråd. Dock är sannolikheten att ett program någon faktiskt kan tänkas vilja använda lider av det problemet närmast obefintlig.

Om du inte ens kan ge ett exempel på ett program du ville använda som inte fanns i relevanta repos, hur mycket svårare tror du då inte det är att hitta ett program vars dependencies inte finns i dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ubuntu nu, och det funkar väldigt bra då jag även känner en som kan mycket om linux.

Tack så mycket för all hjälp !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Säker på att du fick rätt drivrutiner

ja för det la in dom själv o så satt jag o bläddrade bland dom drivrutiner som fanns o markerade mitt kort o då fick det knäppen totalt


   
SvaraCitera