Aviseringar
Rensa alla

Hur fungerar Gud?


Ämnesstartare

Andra fåren:

Hur det än gick till, är Skaparen den dynamiska källan till de grundämnen som jorden består av, däribland alla de mineralämnen som är nödvändiga för vårt liv.

Det finns fortfarande inget som säger att universum absolut förutsätter Gud för att över huvudtaget vara. Det är en fråga om tro och då kan man lika gärna skala bort Gud och hålla det för sant att universum uppstod av sig självt, eller att någonting oidentifierat fanns innan universum, tills man vet hur det verkligen föreligger. Varför behövs Gud i detta sammanhang?

Andra fåren:

Jordens storlek, rotation och avstånd från solen, jordaxelns lutning och jordens nära nog cirkelformiga bana runt solen måste också vara exakt rätt avpassade — så exakt som förhållandet är.
Det är tydligt att Skaparen satte i gång kretslopp i naturen som gör vår planet lämpad för att uppehålla ett överflöd av liv.

Universum och vår planet är långt i från perfekt. Argumentet är således ogiltigt.


   
SvaraCitera

AGCT:

Med andra ord har du inget svar för hur Gud fungerar.

Jag påstådd aldrig det heller.

Utan jag tog bara en del av din fråga och lade ut mera information till det, som jag förklarade med mitt inlägg här ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Jag påstådd aldrig det heller.

Jag ville helt enkelt påvisa att din text inte förklarade hur Gud fungerar. Det framgick inte utav texten huruvida du ansåg att det du lade fram förklarade hur Gud fungerade eller inte.

Du påstod med andra ord ingenting.


   
SvaraCitera

AGCT:

Du påstod med andra ord ingenting.

Nej, just det.

Jag har ju sagt det redan.

Jag bara kompletterade med ytterligare information.

Du frågade lite hur Gud skapat allt etc och om vetenskap, och jag skrev lite fakta om detta.

AGCT:

Min fråga är alltså, hur skapade Gud universum och livet? Hur skapade han materia, energi, tid och rymd?


   
SvaraCitera
leafar

AGCT:

Hur fungerar Gud?

Jag tror han går på etanol... lär ju vara relativt miljövänlig om han nu knåpat ihop skiten.


   
SvaraCitera

AGCT:

Hur fungerar Gud?

Inte alls, eftersom han inte finns.


   
SvaraCitera
leafar

Andra fåren:

Det är tydligt att Skaparen satte i gång kretslopp i naturen som gör vår planet lämpad för att uppehålla ett överflöd av liv.

Jag hatar detta argument av några enkla anledningar: 1. Det har ingen relevans och är totalt förkastligt 2. Det överanvänds så till den grad av troende att man till slut drar alla över en kam i sin bedömning att någonting måste saknas i den del av hjärnan som har hand om logiken. Gnah!
En enkel förklaring: Låt oss vända på steken. Ponera att det finns 3 miljarder solsystem och chansen är 1/1000 000 000 att det ska finnas en planet i något av dessa solsystem som har rätt förhållanden för att liv ska uppstå och bibehållas. Trots att chansen är minimal är det ändå matematiskt sannolikt att det uppstår på tre av planeterna.

Från en artikel ur Illusterad Vetenskap:
"Konsulterar man en uppslagsbok i astronomi eller kosmologi, finner man att antalet galaxer i universum anges till cirka 100 miljarder. Det är dock kanske mer realistiskt att anta att det är en biljon (1000 miljarder). Då tänker man endast på det synliga universum. Enligt den moderna kosmologin är universum oändligt, och i så fall kommet det sannolikt att finnas ett oändligt antal galaxer."
nr 12/2004, sidan 12

Låt oss säga att universum inte är oändligt utan att det "bara" finns en biljon galaxer innehållande 100 miljarder stjärnor var...
chansen må vara minimal men ändå är liv i så fall troligt.

Anledningen till att vi kan tänka som du gör är ju att jorden råkar var en gynnsam planet för liv. Hade den inte varit det hade resonemanget här aldrig uppstått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

för mig är det massa miljoner ggr mer logiskt att Gud skapade allting än att allt bara råkade hände.

DPope:

finns nog ingen som kan svara på denna frågan.

Jag vet att det här är en extremt basic fråga och att jag säkerligen inte får ut nånting av att ställa den, men jag bara måste. :/

Hur kan det på nåt sätt alls vara mer logiskt att det finns en överjordisk kraft och nån som "vet allt och kan allt" än att det hände genom slump, om ingen VET nånting om det och kan svara på några frågor om det?

Det är inte logik, min vän. Jag är ledsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Libertad:

slump

borde ju förklaras ganska enkelt när man läser detta ordet (slump) så [crazy] det står i Bibeln vem Gud är o så o de som följer Gud vet ju det oxå.. men ALLT vet man inte


   
SvaraCitera

DPope:

för mig är det massa miljoner ggr mer logiskt att Gud skapade allting än att allt bara råkade hände.

Varfördå?
Det kunde lika väl bara varit en massa atomer som blivit molekyler som bildat nya ämnen och som tillslut skapade människan.
Men sen har vi det där med tankar, känseln och sådär.. Det kan inte bara vara atmoer och molekyler, det borde vara ganska mycket mer.
Men tänk om det bara är några simpla atomer som bildat molekyler, det finns ingen Gud. Då skulle människan gå under. Så vi säger att det finns en Gud. Så DPope, du har rätt. Klart Gud skapade allt. Åh vad jag älskar Gud. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HappyEnd:

Varfördå?

HappyEnd:

Det kunde lika väl bara varit en massa atomer som blivit molekyler som bildat nya ämnen och som tillslut skapade människan.

för om det är så så har det skett av en slump utan ngn orsak.. o hur kul är det o veta att ens liv är en slump?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

för om det är så så har det skett av en slump utan ngn orsak.. o hur kul är det o veta att ens liv är en slump?

Vad har kausala samband med slump att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

Vad har kausala samband med slump att göra?

ganska mkt i detta fallet[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

ganska mkt i detta fallet[wink]

Utveckla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angående trådens titel, varför utgår vi från att Gud fungerar ö h t?


   
SvaraCitera