Aviseringar
Rensa alla

Hur gammal för att göra tarmsköljning?


Ämnesstartare

Anura:

Det är ingen ren avföring, bara massa bitar. Jag lyckas inte få ut allt, det menar jag. Jag känner mig alltid väldigt uppsvullen efter toabesöket.

Drick mycket vatten, och/eller ät plommon.
Med andra ord förstoppning?

Anura:

Jag känner mig alltid väldigt uppsvullen efter toabesöket.

Förstoppning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Äter du som du skall då?

Ja. Men allt börja hända då jag strunta i att gå till toaletten då jag var nödig en gång, jag spela fotboll istället. Jag vet inte om man kan förbränna avföring, men nåt konstigt hände den dagen. Jag har mått dåligt ända sen den dagen.

Hampie:

Hur vet du att du är feldiagnostiserad?

För att medicinen verkar inte hjälpa mig.

Hampie:

Därför de tar sprutar upp vatten i stjärten på dig, hävdar att det får dig att må bra, och tar tar till råga på detta bra betalt för det.

Hur vet du att deras metoder inte fungerar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Förstoppning?

Vet inte. Men om jag går till toaletten och tömmer mig, kanske inte allt, så borde jag väl inte vara uppsvullen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Därför de tar sprutar upp vatten i stjärten på dig, hävdar att det får dig att må bra, och tar tar till råga på detta bra betalt för det.

Det får folk att må bra. Hans problem kanske skulle fixas om han gjorde de, who knows.
Vare inte du som sa att man betalar för tiden man tar av läkaren, inte behandlingen/hjälpen? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Det får folk att må bra. Hans problem kanske skulle fixas om han gjorde de, who knows.
Vare inte du som sa att man betalar för tiden man tar av läkaren, inte behandlingen/hjälpen? [rolleyes]

Ja precis. Vad vet du, Hampie om behandlingen funkar eller inte? Har du testat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Det får folk att må bra. Hans problem kanske skulle fixas om han gjorde de, who knows.

Hur vet du att det får folk att må bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Hur vet du att det får folk att må bra?

Det är den bilden jag har fått efter att ha hört/sett om de på tv.[zzz]


   
SvaraCitera

Anura:

För att medicinen verkar inte hjälpa mig.

Gå till doktorn igen då. Det är det man gör när medicinen man får inte har effekt.

Anura:

Hur vet du att deras metoder inte fungerar?

Alltså.. Det som händer är att de sprutar in vatten och suger ut det. That's it. Det kommer inte lösa några problem, möjligen irritera tarmen lite och spola bort lite flora, och bajset försvinner ju det med.

Nåja. http://en.wikipedia.org/wiki/Colon_cleansing har en ganska söt artikel om det hela. En tarmsköljning är inte riktigt samma sak som lavemang (enema på engelska). Lavemang kan man få hos doktorn, det är inte kul alls faktiskt… Huga. Tror till och med att doktorn kan skriva ut lavemang, om hen anser det vara nödvändigt.

Saken är den att jag inte tycker du borde gå och leka med baken om du har tarmproblem du medicinerar för :P.

daisy:

Det får folk att må bra.

Det är jättebra, men alternativmedicin utger sig för att göra saker det inte gör och rider på placeboeffekten.

daisy:

Vare inte du som sa att man betalar för tiden man tar av läkaren, inte behandlingen/hjälpen?

Öh.. Hur kan du jämföra de sakerna? Nån hippietant tar betalt för att spruta vatten stjärten på dig och lovar guld och gröna skogar, emedan någon bangar ut en gynundersökning och vill ha tillbaka sina pengar? Det är ju inte jämförbara scenarion. Det kostar pengar att gå till doktorn, hela 140:-, det är standardsummor, otroligt subventionerade. Kvacksalvare tar mer för behandling med icke bevisbar effekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det är jättebra, men alternativmedicin utger sig för att göra saker det inte gör och rider på placeboeffekten.

Och de med placebo sjukdomar blir friska.

Hampie:

Öh.. Hur kan du jämföra de sakerna? Nån hippietant tar betalt för att spruta vatten stjärten på dig och lovar guld och gröna skogar, emedan någon bangar ut en gynundersökning och vill ha tillbaka sina pengar?

Guld och gröna skogar? Var står det att man kommer vara lycklig hela livet ut och att man kommer bli rik efter en behandling? Lol.
Jag tycker att det är samma sak, det med gyn var det inte tjejen som bangade, de va gynekologen som inte gjorde sitt jobb ordenligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är inte laktos- eller glutenintolerant el. dyl utan att du vet det då?

Då blir man ju svullen i magen, låter sannolikare...


   
SvaraCitera

daisy:

Och de med placebo sjukdomar blir friska.

Man får placeboeffekt hos läkare också, plus medicin som faktiskt är verksam då all medicin läkare skriver ut har effekter som är verifierade av dubbelblinda tester för att utesluta placeboeffekten.

daisy:

Jag tycker att det är samma sak, det med gyn var det inte tjejen som bangade, de va gynekologen som inte gjorde sitt jobb ordenligt.

Jag har inget emot att man betalar för att man tar upp en kvacksalvares tid, och om man springer därifrån för att man inte vågar trycka in tuben i ändan så tycker jag inte att man skall ha rätt att kräva femhundringen man betalat för tarmsköljningen tillbaka. Det jag tycker är hemskt är att de över huvud taget finns och lurar i människor verkningslösa fjantkurer. Kvasivetenskap är farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men käka massa laxerande då, tarmsköljning verkar ju lite väl..


   
SvaraCitera

Käka mer fiber.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Man får placeboeffekt hos läkare också, plus medicin som faktiskt är verksam då all medicin läkare skriver ut har effekter som är verifierade av dubbelblinda tester för att utesluta placeboeffekten.

Du verkar va en öh vad heter det.. natuvetenskaps person? men alltså, de bästa motmedlet är faktiskt hjärnan (för det mesta). Placebo gör människor friska, genom att hela sig själv, med endast hjärnan och tro. Underskatta inte sånt.

Hampie:

Det jag tycker är hemskt är att de över huvud taget finns och lurar i människor verkningslösa fjantkurer. Kvasivetenskap är farligt.

Det är hemskt hur trångsynt du är. Den får människor att må bättre enligt de som gjort de, som jag har hört och sett om iaf.
Och om folk känner sig renade och friska efter en tarmsköljning så kan det resultera i att de blir friska efter det, och inget med deras reklam är fejk, de gör det de utlovat.


   
SvaraCitera

daisy:

Du verkar va en öh vad heter det.. natuvetenskaps person?

Nej, humanist in i märg och ben. Läst samhällsvetenskap på gymnasiet och har studerat latin på universitet.

daisy:

men alltså, de bästa motmedlet är faktiskt hjärnan (för det mesta). Placebo gör människor friska, genom att hela sig själv, med endast hjärnan och tro. Underskatta inte sånt.

Men än bättre är placebo i kombination med medicin som faktiskt har effekt.

daisy:

Det är hemskt hur trångsynt du är.

Jag är inte trångsynt, jag tror vara inte på pseudovetenskap. Om man skall behandla sig skall man göra det med skolmedicin som är empiriskt bevisbar och inte med påhittade kvasidito som inte klarar av att prövas vetenskapligt.

daisy:

Och om folk känner sig renade och friska efter en tarmsköljning så kan det resultera i att de blir friska efter det, och inget med deras reklam är fejk, de gör det de utlovat.

De lovar inte att man skall må bra pga. av placebo, utan att man skall må bra för att det de gör faktiskt fungerar. Folk tror sig bli friska av homeopati också, det gör det inte mindre till en farlig pseudovetenskap.


   
SvaraCitera