Aviseringar
Rensa alla

Hur gick högstadiet för er??


Ämnesstartare

Cobrak:
7:an och halva 8:an gick skit pga vissa omständigheter, men tog mig samman, började råplugga och gick ut nian med superba betyg. Hade bra kontakt med klassen och lärarna också, eller folket på skolan överlag, vilket var mysigt. Vi brukade jamma i korridoren och hade alltid kul när vi gjorde konserter och musikaler inklusive när vi reste tillsammans och umgicks utanför skolan. Det var nice helt enkelt.

Överlag föredrar jag gymnasiet, även om det är 10x mer plugg och 10x mer stress. Saknar musiken dock, att ha kör, pik, ensemble, teori och stora jul- respektive sommarkonserter. Brann verkligen för det, gör det fortfarande.

Vad gick du för speciell högstadieskola som hade så mycket musik???


   
SvaraCitera
Haien

Ruttenfisk:
Gick väl helt ok, men var mer stressad av betygen än nödvändigt. Hade jag vetat då att jag ändå skulle komma in där jag ville med i princip vilka betyg som helst (så länge de var godkända) så hade jag kunnat ta det mycket lugnare. Så fort man börjar gymnasiet är det ju dessutom ingen som bryr sig ett skvatt om högstadiebetyg.

Kan det dock inte vara bra att veta ungefär hur bra man kan prestera om det behövs, samt haft lite träning med stress, press och att försöka nå mål?

Känns som att jag skulle få en chock om jag knappt gjort nånting (vilket man inte behöver för godkänt) under hela högstadiet för att sen bli tvingad till timmars hemmaplugg och press i skolan varje vecka under gymnasietiden. Självklart behöver man ju inte ha A i allt, men det skadar inte att försöka lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Kan det dock inte vara bra att veta ungefär hur bra man kan prestera om det behövs, samt haft lite träning med stress, press och att försöka nå mål?

Känns som att jag skulle få en chock om jag knappt gjort nånting (vilket man inte behöver för godkänt) under hela högstadiet för att sen bli tvingad till timmars hemmaplugg och press i skolan varje vecka under gymnasietiden. Självklart behöver man ju inte ha A i allt, men det skadar inte att försöka lite.

I agree


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalixtus02:

De var ju synd... Vad blev det till slut då?

Hotell och restaurang 


   
SvaraCitera

^ d e väl bra tills man börjar basera sin självkänsla och värdera sig sj och andra utifrån "mätbara" prestationer mer elr mindre aktivt


   
SvaraCitera
Cobrak

Kalixtus02:

Vad gick du för speciell högstadieskola som hade så mycket musik???

gick på en musikgrundskola hehe


   
SvaraCitera

Betygsmässigt gick det väl ganska bra, men är väl typ det enda man kan säga att gick bra med högstadiet överhuvudtaget, annars var det väl mesta skit även om man såklart hade en del kul ibland. Vill helst inte tänka på min högstadietid och skulle gärna glömma vilket tyvärr hittills har varit omöjligt. Nu i efterhand önskar jag ärligt talat ibland att jag hoppat av.


   
SvaraCitera

Haien:

Kan det dock inte vara bra att veta ungefär hur bra man kan prestera om det behövs, samt haft lite träning med stress, press och att försöka nå mål?

Känns som att jag skulle få en chock om jag knappt gjort nånting (vilket man inte behöver för godkänt) under hela högstadiet för att sen bli tvingad till timmars hemmaplugg och press i skolan varje vecka under gymnasietiden. Självklart behöver man ju inte ha A i allt, men det skadar inte att försöka lite.

Gymnasiet har varit rätt chill det med, så har ju iofs inte riktigt behövt den träningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatade högstadiet, sämsta jävla skiten. Gick ut med IG i fyra ämnen - två av dom fyra ämnena fick jag sen VG i i gmynasiet (dom andra två hade jag inte i gymnasiet)Mycket glad

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Hatade högstadiet, sämsta jävla skiten. Gick ut med IG i fyra ämnen - två av dom fyra ämnena fick jag sen VG i i gmynasiet (dom andra två hade jag inte i gymnasiet)Mycket glad

Hjärta

Haha...


   
SvaraCitera
Haien

Ruttenfisk:

Gymnasiet har varit rätt chill det med, så har ju iofs inte riktigt behövt den träningen

Hm okej, hoppas det blir lika för mig


   
SvaraCitera

Haien:

Hm okej, hoppas det blir lika för mig

Framförallt så har det för min del hjälpt att man har större valmöjligheter i gymnasiet, så jag har kunnat välja de saker som jag är bra på och tycker om. I högstadiet var det framförallt de ämnen jag var dålig på som stressade mig - flera av dem har jag antingen haft väldigt lite eller inte alls i gymnasiet.
Sen är det också skönt att man har färre ämnen parallellt, det blir lättare att fokusera på en sak i taget. Däremot är det ju såklart samtidigt högre nivå och takt på de saker man väl läser, så det krävs ju att man hänger med.


   
SvaraCitera

Kalixtus02:
Tog ni er in på det program ni ville efter 9:an, hur var eran högstadieupplevelse osv?

Åt helvete sj?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SthlmsBruden;)):

Åt helvete sj?

Helt ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SthlmsBruden;)):

Åt helvete sj?

Var bara deprimerad i 2,5 år


   
SvaraCitera