Aviseringar
Rensa alla

Hur gör man för att ändra designen på blogg.se?


Ämnesstartare

Hej där!

Nu är det så att jag vill börja om på nytt i min blogg. Jag har rensat bort alla inlägg, och vill helt enkelt starta om! Därför vill jag inte bara rensa bland innehållet i bloggen - utan också göra en omstart av designen. Nu kommer då problemet - hur gör man?

Jag har inte valt en av dom redan klara designerna, utan har gjort en själv. Eller rättare sagt - fått hjälp av en vänlig själ som vet hur man gör. Jag blev jättenöjd med designen som den är nu, men det finns vissa saker jag vill ändra på. Jag vill byta bild och ändra på texten. När jag gått in på "design" och "redigera stilmall" kommer det upp en massa bokstäver och siffror, och jag förstår kort och gott - ingenting. Hur får man reda på vad alla koder står för? Finns det någon som kan förklara hur man byter bild/er och ändrar texten? Eller finns det någon som rent av kan hjälpa mig med bloggen?

Skulle vara väldigt tacksam för svar. 🙂

Sköt om er!


   
Citera
Åtta

"Bokstäverna och siffrorna" du ser i stilmallen kallas för CSS (Cascading Style Sheets). Däri bestämmer du hur varje element ska se ut på din sida. Här kan du läsa om CSS. Du får även enorma mängder olika resurser genom att googla. Det kan även vara bra att lära dig HTML (hypertext markup language). Här kan du läsa mer om det.

Övriga frågor hänvisas till google.


   
SvaraCitera

det gör man inte


   
SvaraCitera

Åtta:

Övriga frågor hänvisas till google.

[love]


   
SvaraCitera

http://www.designadinblogg.se/
Går igenom det på ett väldigt enkelt sätt.


   
SvaraCitera

vill någon snäll svara på hur man får en sån fär liten text under sitt inlägg?
typ en sån;

Mopsen härmar mig [cool]


   
SvaraCitera
Åtta

yesyesknark:

vill någon snäll svara på hur man får en sån fär liten text under sitt inlägg?

Du går in i dina profilinställningar och skriver någonting i rutan där det står "signatur".

Capture:

http://www.designadinblogg.se/
Går igenom det på ett väldigt enkelt sätt.

Jag skulle inte lita på en designblogg som är sådär extremt ful. [cute]


   
SvaraCitera

Åtta:

Du går in i dina profilinställningar och skriver någonting i rutan där det står "signatur".

tack! tänkte pröcva just det, men ville inte skämma ut mig om det va någort annat 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack! Nu har jag kommit en bit på väg i alla fall.
Men en sak jag inte verkar få tag i, efter lite sökande på google, är hur man får in en text i headern. Jag har antagligen vetat det förut eftersom jag skrivit in en text, men nu kommer jag inte ihåg alls hur man gör. Vet ni möjligtvis hur man skriver en text i headern?


   
SvaraCitera
Åtta

lucifersangel:

Vet ni möjligtvis hur man skriver en text i headern?

Byta ut innehållet innanför <h1></h1>? Men förmodligen så hämtar väl bloggmjukvaran den texten dynamiskt från en databas. Vad är det som ska visas där? Bloggnamnet? Kolla runt bland inställningarna om du inte kan redigera källkoden direkt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag skulle inte lita på en designblogg som är sådär extremt ful. [cute]

Jag tvivlar på att hon har lika höga krav som du. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Byta ut innehållet innanför <h1></h1>? Men förmodligen så hämtar väl bloggmjukvaran den texten dynamiskt från en databas. Vad är det som ska visas där? Bloggnamnet? Kolla runt bland inställningarna om du inte kan redigera källkoden direkt.

Först: *glädjetjuuut*
Det var på ett ungefär så jag gjorde, och det gick!
Jag fixade både texten på den s.k fliken, och på headern. Nu väntar jag bara på att inställningarna ska börja verka, så det syns på bloggen.

Och ja, precis, det är oftast bloggnamnet och kanske något litet citat man vill ha där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera