Aviseringar
Rensa alla

Hur gör ni?


Ämnesstartare

isola: Blandar i olika bunkar, precis som receptet säger

Eftersom jag bakar kanske en gång om året så tycker jag det är säkrast att göra som det står i receptet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: S. Om du inte orkar vänta på kakan så kan man alltid äta smeten Rodnar

om den inte haft ägg i sig så!


   
SvaraCitera

menar du när man ska blanda alla torra ingredienser för sig? för när jag ska göra det blandar jag bara allt i litermåttet och häller upp det i bunken sen.

sen beror det lite på vad man lagar för något


   
SvaraCitera

isola: Blandar i allt i samma bunke

skate or die


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
menar du när man ska blanda alla torra ingredienser för sig? för när jag ska göra det blandar jag bara allt i litermåttet och häller upp det i bunken sen.

sen beror det lite på vad man lagar för något

 också när vissa torra ingredienser ska blandas i ännu en bunke eller smör och socker ska blandas ihop först etc.
ibland behöver man ju inget litermått så det blir ju ändå extra diskisk


   
SvaraCitera

isola:

 också när vissa torra ingredienser ska blandas i ännu en bunke eller smör och socker ska blandas ihop först etc.
ibland behöver man ju inget litermått så det blir ju ändå extra diskisk

fast generellt brukar det vara mer än 1 dl torra ingredienser, så då är det ändå värt att använda litermåttet tycker jag, ser det inte som särskilt mycket mer att diska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

fast generellt brukar det vara mer än 1 dl torra ingredienser, så då är det ändå värt att använda litermåttet tycker jag, ser det inte som särskilt mycket mer att diska

men man mäter upp en dl åt gången och ett litermått är ju svår att peta ned i en liten påse.


   
SvaraCitera

isola:

men man mäter upp en dl åt gången och ett litermått är ju svår att peta ned i en liten påse.

vänta va? vad pratar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Blandar i olika bunkar, precis som receptet säger

ja 

dessa har jag (1l, 3l, 5l) och är mycket bra för bakning och man behöver ej oroa sig för farligt plast
http://bagarenochkocken.se/baktillbehor/bunkar-skalar/bunke-hog-5-liter-staplingsbar-rostfritt/  

exempelvis gjorde jag en morotskaka häromdagen med en bunke innehållande poröst vispat ägg och socker, och sedan en bunke med torrvaror för att det ska bara slås ner i smeten snabbt och inte blandas och då går det inte hälla direkt i om det ska bli bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vänta va? vad pratar du om?

Om man använder ett decilitermått istället för litermått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha trodde tagen var "banking" Rodnar så jävla moderat jag är


   
SvaraCitera

isola:

ja, men varför vill man använda ett decilitermått om man ska mäta upp mer än en deciliter? det är smidigare och mer exakt med ett litermått. och var kom påsen in i bilden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag bakar(och lagar mat) är jag oerhört mån om att få till resultatet så bra som möjligt, vilket också manifesterar sig hos mina bakverk. om jag skulle hoppa över rätt simpla steg för att dessa steg är "jobbiga" så ser jag ingen större mening med att baka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: vänta va? vad pratar du om?

det tycks vara så att det har undgått isola att man kan hälla från en påse till en behållare, inga övriga kommentarer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

ja, men varför vill man använda ett decilitermått om man ska mäta upp mer än en deciliter? det är smidigare och mer exakt med ett litermått. och var kom påsen in i bilden?

ska man mäta upp en deciliter av varje grej så blir det ju enklast så. syftade på när man tar upp mjölet/vad det nu kan vara ur påsen medelst decilitermått.

onödigt elak:
när jag bakar(och lagar mat) är jag oerhört mån om att få till resultatet så bra som möjligt, vilket också manifesterar sig hos mina bakverk. om jag skulle hoppa över rätt simpla steg för att dessa steg är "jobbiga" så ser jag ingen större mening med att baka.

k7qlfk5
(vilket fö öv är ca världen bästa karaktär)


   
SvaraCitera