Aviseringar
Rensa alla

Hur hanterar man bäst svartsjuka?


Ämnesstartare

Jag tror inte på svartsjuka som en egen känsla och tror den tar sig ut olika för olika personer. Bena upp den, fundera på vad du är rädd för och exakt vad du känner. Därefter kan du arbeta bort den, eller i annat fall lära dig att hantera den, för det är inte säkert att du vill ha bort den när du inser vad det är, om det är en viktig del av dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Kområ. <3

tror du att en sån som jag har tid med hembesök eller?[wink] fast okej, för din skulle kan jag väl göra ett undantag[cute]


   
SvaraCitera

var väldigt svartsjuk förr, höll det för mig själv dock.

el är nog svartsjuk när jag känner att jag har dålig koll på en människa el vad man ska säga... inte vet var jag har den, men tycker om den mkt

så, så länge man är säker är man inte svartsjuk, normalt
tror jag
är så för mig iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sitter i precis samma båt.

Vad jag märkt har hjälpt är att vara öppen om det. Att tala väldigt frikostigt om hur du känner. Det har förvisso kostat mig tre av mina förhållanden, men vad fan, svartsjukan dämpades ett tag och jag mådde bra då.

Så prata om det med din partner och folk i din närhet. På ett sätt hjälpte mig att också komma till insikt att jag inte var ensam om att kunna känna så.

Slutligen kan det vara din självkänsla som är lite fail som kan få dig att känna. Inte nödvändigtvis, men har du dålig självkänsla har det nog med vartannat att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[cool]

eller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Tycker du inte det så borde han också få prata om tjejer på liknande sätt [cute]

Jag kanske borde vara tydligare med att jag inte är tillsammans med killen, utan... Jag har starka känslor för honom, men han vet inte om något. Så att han vet väl inte riktigt om att han gör något "fel", inte för att han gör fel i att prata om andra tjejer; men ni fattar. Det känns konstigt att reagera på det och prata om det för att han vet inte ens om hur jag känner för honom och det skulle bara bli komplicerat.

kebu12:

tror du att en sån som jag har tid med hembesök eller?[wink] fast okej, för din skulle kan jag väl göra ett undantag[cute]

*rawr*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Jag kanske borde vara tydligare med att jag inte är tillsammans med killen, utan... Jag har starka känslor för honom, men han vet inte om något. Så att han vet väl inte riktigt om att han gör något "fel", inte för att han gör fel i att prata om andra tjejer; men ni fattar.

Fast då är det ju inte så himla konstigt att du blir svartsjuk.
Du vet inte vad han känner för dig eller för de tjejer han pratar om.
Du hittar på olika scenarion där han gillar någon annan än dig.
Du är rädd för att bli sårad och försöker på något sätt förbereda dig.
Förväntar dig det värsta.
Destruktivt och vanligt som saten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försök vara rationell.
Det är allt jag kan säga utifrån vad jag vet din situation.


   
SvaraCitera