Aviseringar
Rensa alla

Hur hanterar man skolan?


Ämnesstartare

När man mår dåligt, när man ringer och sjukanmäler sig endast för man inte orkar gå dit. När man inte orkar gå upp på morgonen för man vill verkligen inte gå dit och när man inte har ork till att göra några läxor?

Hjälp mig nu, jag kan inte längre hantera det. Vad ska jag göra? vad kan jag göra?

Nu är det så att jag har ett prov imorgon också, har inte orkat öva på det förräns idag. Jag kommer absolut inte kunna det imorgon. Vad är smartast att göra, att skita i lektionen och göra det en annan dag, få ig och sen göra om det. Eller skicka mail till läraren och förklara situationen.

Och sen, hur har era lärare varit i såna här situationer? har de varit förstående?


   
Citera
Ämnesetiketter

PS det är lätta frågor ds


   
SvaraCitera

vadå så gör jag jämt


   
SvaraCitera

Human:

Hjälp mig nu, jag kan inte längre hantera det. Vad ska jag göra? vad kan jag göra?

Någon sa en gång till mig att jag bara skall se skolan som ett deltidsjobb, typ. Det hjälper faktiskt ganska bra.

Human:

Vad är smartast att göra, att skita i lektionen och göra det en annan dag, få ig och sen göra om det. Eller skicka mail till läraren och förklara situationen.

Att skicka ett mail och förklara situationen är nog inte det bästa, gå till skolan och ordna ett möte med din klassföreståndare så kan ni säkert komma på någon lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Human:

Hjälp mig nu, jag kan inte längre hantera det. Vad ska jag göra? vad kan jag göra?

det du kan göra är att skärpa dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Att skicka ett mail och förklara situationen är nog inte det bästa, gå till skolan och ordna ett möte med din klassföreståndare så kan ni säkert komma på någon lösning.

jo, det ver jag egentligen också om. Men provet är första lektionen på morgonen, jag kan heller inte gå dit och säga 'jag har personliga problem, jag har inte övar, blalbla'. Jag kan inte säga så öppet att jag inte mår bra, det går bara inte.


   
SvaraCitera
"Meet

Force with Force

and

Fist with Fist"


   
SvaraCitera

Varför har "human" en positiv klang medan "humanity" har en så dålig? [blush]


   
SvaraCitera

Human:

jo, det ver jag egentligen också om. Men provet är första lektionen på morgonen, jag kan heller inte gå dit och säga 'jag har personliga problem, jag har inte övar, blalbla'. Jag kan inte säga så öppet att jag inte mår bra, det går bara inte.

Har inte din skola någon bestämd dag, oftast innan jullovet, då du kan göra om alla prov du failat på? Se till att vara ordentligt förberedd till den dagen.
Och istället för att skapa trådar om att du inte har pluggat så kan du ju lägga all din energi på att plugga. [smile]


   
SvaraCitera

jag har ungefär samma situation, eller hadde...

Det bästa du kan göra är nog att prata med din mentor elr kuratorn, berätta hur det är och försök att med deras hjälp komma på en lösning.
Jag har det ju då inte riktigt som dig, jag kommer inte iväg till skolan pga av social fobi och ångest, men det har jag med hjälp av lärare, rektor och kurator fixat!
Jag går på ett fåtal lektioner i veckan (vissa ämnen är högre prioterade än andra) och resten pluggar jag hemma. Jag behöver inte gå på fler lektioner än vad jag känner att jag orkar och jag kan alltid säga till och så får jag sitta för mig själv elr gå hem och plugga ist.

Så ja, det jag föreslår är att du pratar med din mentor eller skolkuratorn och hoppas på att ni kan fixa en lösning på det


   
SvaraCitera

Human:

Vad är smartast att göra, att skita i lektionen och göra det en annan dag,

Skit i lektionen, det skulle jag ha gjort i din situation.
Jag kan dock inte svara på det andra, då jag varken är eller har varit där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inget att göra. Det är ingen vits att lyssna på normala bekymmersfria individer. Skolka!


   
SvaraCitera

Skit i skolan och ligg dej till bra betyg istället[smile]


   
SvaraCitera

Human:

Och sen, hur har era lärare varit i såna här situationer? har de varit förstående?

jag gillar inte att snacka om saker som är känsliga/jobbiga över huvud taget så jag gör inte det så ofta och särskilt inte med lärare, tycker bara det är obekvämt och så svarar jag ändå bara att allt plötsligt har blivit jättebra. jag gillar inte när folk ska hålla på och tycka synd om en osv, men det är väl alltid bra att snacka med folk antar jag om man kan, dom flesta är nog mer förstående än vad man tror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Finns inget att göra. Det är ingen vits att lyssna på normala bekymmersfria individer. Skolka!

normala bekymmerfria individer? well, du känner inte mig..

things involving me:

, dom flesta är nog mer förstående än vad man tror.

mm, jag är precis som dig. jag skickade dock ändå ett mail till min lärare och skrev att jag mår dåligt och kan inte plugga. Hon svarade att hon har sett det på mig och jag får lov att göra provet som en hemtenta istället. Så jo, det finns förstående människor.


   
SvaraCitera