Aviseringar
Rensa alla

Hur hindrar vi att dom splittrar oss?


Ämnesstartare

Hur hindrar vi borgaralliansen, och Sverigedemokraterna i synnerhet att ställa oss arbetare mot varandra på grund av religion, födelseland och etnicitet?


   
Citera
Ämnesstartare

inglorius:

arbetare

"Arbetare" är inte längre en ens avlägset homogen grupp och sverige har passerat arbetarklass stadiet, det finns inga proletärer som kan förena sig längre. Iaf inte i traditionell mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kollektivt självmord ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

"Arbetare" är inte längre en ens avlägset homogen grupp

Det är ingen som påstår att arbetarklassen är en homogen grupp. Det andra får stå för dig... Men sen är du ju en rikemansunge också.

Kanske meth är lösningen?
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

avskaffa åsiktsfriheten och mörda förädarna så ska du se att det löser sig [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Det är ingen som påstår att arbetarklassen är en homogen grupp. Det andra får stå för dig...

Varför tror du att en hetrogen grupp skall hålla ihop och vara solidarisk? Och vad exakt menar du med arbetare egentligen, vilka är det?

inglorius:

Men sen är du ju en rikemansunge också.

Varför säger du det med sån avsmak, tycker du att jag är en dålig person med mindre värda åsikter bara för att mina föräldrar tjänar lite mer än genomsnittet?


   
SvaraCitera

AndyH:

föräldrar tjänar lite mer än genomsnittet?

Ja det är fult att jobba och tjäna pengar.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakaerstark:

Ja det är fult att jobba och tjäna pengar.

Förlåt, jag glömde..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utbildning typ. Men det är ju också rätt omöjligt. Ingen bryr ju sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

"Arbetare" är inte längre en ens avlägset homogen grupp och sverige har passerat arbetarklass stadiet, det finns inga proletärer som kan förena sig längre. Iaf inte i traditionell mening.

"De som måste sälja sin arbetskraft för att ha råd med livets nödtorft" är väl en definition som fortfarande håller? Man enas kring klassintressen som intresset av att slippa arbete och slippa sälja sig själv fem dagar i veckan, 8 timmar om dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi rensar ut de element som splittrar oss. klasskampen är viktigare än att nazister får propagera ostört. när det gäller borgarna så krävs det att vi ingjuter lite av det gamla goda klassmedvetande som är oss förvägrat trots att det tydligt lever kvar bland överklassen.

tunga uppgifter, men jag är säker på att vi kommer att enas under de svårare tider som nu kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

"De som måste sälja sin arbetskraft för att ha råd med livets nödtorft"

Det innefattar ju i princip alla utom de som får ärva sina pengar. De flesta borgare är ju tex inte födda rika, de skaffar sig bra utbildning och välbetalda jobb. Men de jobbar fortfarande, och de flesta är vanliga anställda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Varför säger du det med sån avsmak, tycker du att jag är en dålig person med mindre värda åsikter bara för att mina föräldrar tjänar lite mer än genomsnittet?

Därför jag avskyr rika ungar som inte är ödmjuka och inser att människor har olika förutsättningar beroende på klassposition. Det är jävligt lätt att sitta och snacka om att klassamhället inte existerar när man inte ens vidrört det helvete det skapar för folk.

---

AndyH:

Varför tror du att en hetrogen grupp skall hålla ihop och vara solidarisk?

Bara Ta Allt:

Man enas kring klassintressen

AndyH:

Och vad exakt menar du med arbetare egentligen, vilka är det?

Att arbeta och vara arbetarklass är inte samma sak.

I en marxistisk tradition anses arbetarklassen omfatta de lönearbetare som i stort sett saknar inflytande över de tre former av makt och inflytande som sociologen Erik Olin Wright angivit:
* Ägande av kapital.
* Beslutanderätt över användningen av produktionsmedlen
* Rätt att bestämma över och kontrollera andras arbetskraft.

Sen finns det såklart folk ur medelklassen, eller vad man vill kalla den, som delar intresse med arbetarklassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Därför jag avskyr rika ungar som inte är ödmjuka och inser att människor har olika förutsättningar beroende på klassposition. Det är jävligt lätt att sitta och snacka om att klassamhället inte existerar när man inte ens vidrört det helvete det skapar för folk.

håller med!
hatar dom dära jävla medelklass ungarna som vill vara överklass.
som ser ner på en bara för att ens föräldrar har blå krage jobb och inte är hälsocoachar som deras föräldrar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Hur hindrar vi borgaralliansen, och Sverigedemokraterna i synnerhet att ställa oss arbetare mot varandra på grund av religion, födelseland och etnicitet?

Anledningen till att arbetarklassen blev splittrad från början kan vi bara skylla oss själva då vi accepterat deras utvikelser vad gäller Etnicitet, Kultur eller Religion.

När ska ni förstå att det är invandrarna som inte vill sympatisera med oss ur arbetarklassen, dom prostituerar endast ut sig till högstbjudande, dom bryr sig inte om några andra förutom dom själva. Hederskulturen dom har med sig från sina hemländer är upphovet till det. Arbetarklassen kommer aldrig att ena sig förrän vi är Homogena.


   
SvaraCitera