Aviseringar
Rensa alla

Hur hittar man referenser till sitt CV?


Ämnesstartare

Jag är i full gång med att söka jobb, och har ett nästintill vattentätt cv, men bara en referens...

Hur hittar man nya referenser egentligen?
Så som jag förstått det så får man inte ha familjemedlemmar, men jag har liksom inte så många kvar då.

Hur vet man vilka som passar som referenser, och i värsta fall, hur hittar man nya? [shake]


   
Citera

Dina chefer om du haft några, lärare.


   
SvaraCitera

Ah, det eviga dilemmat för det första jobbet.

Du får klara dig utan, såvida du inte har någon som du gjort något arbetsrelaterat för som kan gå i godo för dig.


   
SvaraCitera

du kan ju inte direkt ha andra än tidigare arbetsgivare. tycker jag iaf skulle se konstigt ut


   
SvaraCitera

man får referenser när man arbetar på nya arbetsplatser, sedan kan du ange den arbetsgivaren som referens om du frågar först, tror jag.

MEN:

skit i referenser, ingen bryr sig om det sålänge det inte är typ, ganska kvalificerade jobb osv. skriv bara "referenser lämnas på begäran" längst ner på CVt. begär de att få se dom, så ringer man ej tillbaks, och fortsätter söka andra jobb.

och då kan man ju passa på att ljuga lite om sin erfarenhet osv.[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Du får klara dig utan, såvida du inte har någon som du gjort något arbetsrelaterat för som kan gå i godo för dig.

Hmm [cute]
Jag sommarjobbade förrförra sommaren, men min handledare var aldrig där, så hon kan ta sig, och de andra har jag faktist ingen aning om hur jag hittar...
Hörde att stället la ner för ett tag sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

och då kan man ju passa på att ljuga lite om sin erfarenhet osv.[cute]

Haha, tack för de odödliga tipsen. Skka försöka komma ihåg det. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Run Riot:

Så som jag förstått det så får man inte ha familjemedlemmar, men jag har liksom inte så många kvar då.

Någon som kan intyga att du passar till det du söker till är en referens.

Om jobbet söker en pålitlig person som brinner för att göra musik känt i staden och din bästa kompis vet att du är en sådan person så kan den vara referens till dig, samma med familjemedlemmar.

Så söker du jobbet på t.ex ett företag och dina föräldrar jobbar där kan du ha dem som referenser.


   
SvaraCitera

Run Riot:

Jag sommarjobbade förrförra sommaren, men min handledare var aldrig där, så hon kan ta sig, och de andra har jag faktist ingen aning om hur jag hittar...

Fråga din mentor eller en lärare som du haft mycket, det bästa du kan göra nu typ.

Läraren vet nog hur du uppför dig, om du kommer i tid... din personlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Någon som kan intyga att du passar till det du söker till är en referens.

Jag söker väldigt mycket dagis och liknande. Känner ingen som har sett mig med barn så pass mycket att de kan ge ett bra svar utan att gissa. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Läraren vet nog hur du uppför dig, om du kommer i tid... din personlighet.

Inte bra info för en eventuell arbetsgivare med andra ord. [blush]


   
SvaraCitera

Knarko:

kompis vet att du är en sådan person så kan den vara referens till dig, samma med familjemedlemmar.

allvarligt? jag hade då inte anställt någon som skrivit "mamma" och "bästis" under referenser x) nu är ju jag iof inte arbetsgivare men men.


   
SvaraCitera

Run Riot:

Haha, tack för de odödliga tipsen. Skka försöka komma ihåg det. [bigsmile]

så lite så[cute]


   
SvaraCitera

Run Riot:

Inte bra info för en eventuell arbetsgivare med andra ord.

Jo, säger mycket om du är punktlig, noggrann, social, ordningsam osv.

Det är bra info... men om du inte var detta överstående i skolan så ska du nog inte ha en lärare som referens.

Du kan ju skriva vad som helst om dig i CVt men ingen kan intyga något. Om du tar en lärare så kan arbetsgivaren vara mer säker.


   
SvaraCitera

farbror gugge:

allvarligt? jag hade då inte anställt någon som skrivit "mamma" och "bästis" under referenser x) nu är ju jag iof inte arbetsgivare men men.

Är inte direkt så att du skriver att de är det om det inte är nödvändigt. Du bara skriver deras förnamn, efternamn och hur man kommer i kontakt med personen som med en "vanlig" referensperson.


   
SvaraCitera