Aviseringar
Rensa alla

Hur hjälper jag min kompis?


Ämnesstartare

En av mina närmaste kompisar har ett tag varit väldigt deprimerad, och hon äter mindr​e och mindre. På sin blogg skriver hon om att hon känner sig äcklig och svag när hon ​äter, skriver positivt om varje lilla viktminskning fast hon är smal som en tandpetar​e. Är till 99.999% säker på att hon har anorexia, och jag har ingen aning om hur jag ​ska hantera detta och hjälpa henne att bli bättre!!!
Hon skärmar av sig, vi umgås i​nte alls lika mycket längre, och jag vill inte tränga mig på henne och tjata om att h​on måste äta och försöka få henne att inse att... hon inte kan fortsätta så. Hur ska ​jag göra, håller på att gå i bitar, blir så ledsen över att hon mår dåligt och att ja​g inte kan göra något...


   
Citera

det är nog nu hon behöver dig som mest.


   
SvaraCitera

skidröw:

det är nog nu hon behöver dig som mest.

+om hon inte lyssnar ​på dig så tjallar du till föräldrarna,hellre att hon hatar dig än svälter sig till dö​ds.


   
SvaraCitera

Tözen:

+om hon inte lyssnar ​på dig så tjallar du till föräldrarna,hellre​ att hon hatar dig än svälter sig till dö​ds.


   
SvaraCitera

Tjata inte på henne, men få henne att ta kontakt med någon vuxen som kan hjälpa henne​! Erbjud dig att följa med henne och söka hjälp, men tvinga aldrig på henne hjälp!


Lägg inte allt ansvar på dig själv bara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skidröw:

det är nog nu hon behöver dig som mest.

Försöker prata om det​, men hon drar sig undan, försöker hitta på grejer, typ bio, fika, fest, men hon vill​ inte. Jag får så dåligt samvete över att vi inte hittar på saker längre, även fast j​ag försöker.

lejonmamman:

Tjata inte på henne, men få henne att ta kontakt m​ed någon vuxen som kan hjälpa henne​! Erbjud dig att följa med henne och söka h​jälp, men tvinga aldrig på henne hjälp!

Hon går regelbundet till en psykolog​ pga depressionen, men det verkar som om det inte ger så mkt. Hon har fått nån medici​n och så, och hennes föräldrar vakar över henne som hökar, men ingen verkar märka att​ hon inte äter! Men bara att se hur smal hon blivit borde räcka för att fatta...


   
SvaraCitera

AndyPandy:

hennes föräldrar vakar över henne

Prata med hennes föräldra​r då?
Även om hon blir arg på dig så kommer hon tillslut (då hon blir frisk) förstå ​att du gjorde henne en tjänst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Prata med hennes föräldra​r då?

Ska kanske ta och g​öra det, men jag känner dom inte så väl, vi har bara träffats 3-4 gånger. Men jag ska​ nog göra det. Jag vill ju fixa det här!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bästa du kan göra är att gå till hennes föräldrar. Du kan inte fixa det själv och det verkar inte hon heller kunna. Jag tror dom kommer bli tacksamma, även om ni inte träffats så mycket. För det är så bra vänner beter sig. Och när hon kommer på det blir även hon tacksam, även om hon kanse komemr hata dig i början. ah sånt här är inte lätt assås


   
SvaraCitera

Har du rådfrågat vår solgud Ra? Han har svar på allt. Med sitt heliga öga bevakar han oss, och med sin heliga solkuk befruktar han sig själv. Pröva annars att pastörisera all hennes mat i Cleopatra:s avgrund.


   
SvaraCitera

kör ner fingrarna i halsen på henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyPandy:

Är till 99.999% säker på att hon har anorexia, och jag har ingen aning om hur jag ska hantera detta och hjälpa henne att bli bättre!!!

Som lejonmamman sa så får du inte lägga det på dig själv. Du kan egentligen inte göra något annat (eftersom det inte funkar att "övertala" henne) än att rådfråga någon vuxen i er närhet. Om inte föräldrarna så kurator, fritidsledare eller någon annan som jobbar med ungdomar. Att hon redan träffar någon betyder inte att hon träffar rätt person.

Dessutom:

Tözen:

+om hon inte lyssnar på dig så tjallar du till föräldrarna,hellre att hon hatar dig än svälter sig till döds.

Kanske låter hårt, men det kan vara så hon bäst kan få hjälp. Du är riktigt sjysst som bryr dig om henne, tummen upp för dig!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera