Aviseringar
Rensa alla

Hur högt skattetryck bör Sverige ha?


Vad menar du med att Sverige har 43,8% i skatt (år 2013)? I inkomstskatt? Moms? Alkoholskatt? Eller vilken skatt syftar du på? Punktskatter?

Det totala skattetrycket ligger säkerligen en bra bit över 60% om man räknar på hur mycket man totalt lägger i skatt under ett år.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

godismannen:
Vad menar du med att Sverige har 43,8% i skatt (år 2013)? I inkomstskatt? Moms? Alkoholskatt? Eller vilken skatt syftar du på? Punktskatter? 

42.8 ska det vara:  http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/


   
SvaraCitera

Asha: 42.8 ska det vara: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Nej, den lista du refererar till är...

Skattetrycket beräknas som kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP. Ett skatteuttag på 400 miljarder och en BNP på 1 000 miljarder ger till exempel ett skattetryck på 40 procent. Även om skatteintäkterna inte skulle minska från ett år till ett annat kan alltså ändå skattetrycket sjunka om BNP-tillväxten är positiv.

...och det är väl inte den summa du och jag och alla löntagare betalar.

Kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP är ju något helt annat.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

godismannen: ...och det är väl inte den summa du och jag och alla löntagare betalar.

Har ej påstått det. Tänkte mer som samhälle, hur stort skattetryck man vill ha. Grejen är ju, som ofta högern brukar påpeka att om ekonomin växer så kan vi ofta sänka skattetrycket.  


   
SvaraCitera

Asha: Har ej påstått det. Tänkte mer som samhälle, hur stort skattetryck man vill ha. Grejen är ju, som ofta högern brukar påpeka att om ekonomin växer så kan vi ofta sänka skattetrycket.

Aha, ok... det är ju naturligtvis en helt annan sak. Men jag misstänker att de som svarar på pollen inte tänker på Sverige som land utan utifrån oss som löntagare eller vad vi får i handen (insatt på kontot) i lön. Därför som jag skrev... lägger man ihop alla punktskatter som en vanlig svensk betalar inkl moms så hamnar man säkerligen på mellan 60 - 70%.

Det vet i fan om vi inte tom får betala moms på punktskatterna.  Arg


   
SvaraCitera

forts... så om du ursäkar så svarar jag på frågan hur mycket en vanlig medborgare ska betala i skatt enl mig. 

Inkomstskatt (inkomst av tjänst) på lönearbete: max 30%
Inkomst av kapital (aktier och fonder mm): max 30%
MOMS: 25% som idag UTOM på mat som borde vara momsfri
Fastighetsskatt: 0% (helt vansinnigt att ha skatt på boende)
Energiskatt: 0% (helt vansinnigt att ha skatt på elström)
Bensinskatt: 0% (helt vansinnigt att ha skatt på bensin som vi behöver för att kunna ta oss till jobbet)
Alkohol- och tobaksskatt: idag punktbeskattas och kan gärna höjas eftersom båda är dåligt för hälsan.
REAvinstskatt: 0% (helt vansinnigt att vi ska beskatta bostaden när vi säljer den för att flytta till en ny bostad). VIDRIGT!!!!!

Kan säkert komma på fler skatter framöver...

När vi ändå är inne på skatter, välfärd och vad vi får för dom - sjukhusbesök (vårdcentral), medicin och tandvård ska vara GRATIS!


   
SvaraCitera

Asha: 30%

På sin höjd. 

på inkomst alltså.

bensinskatten, tobaksskatten etc får de gärna höja, bara den inte går ut över de som ej handlar sånt.


   
SvaraCitera

Det är ju en konstig fråga tycker jag, någonstans lär det ju stå i relation till de behov man vill täcka och till vad pengarna går. Det är nog få som vill ha ett skattetryck på 48% till exempel bara för sakens skull, att 49 känns för högt och 47 för snålt. Med det sagt så kan jag tänka mig att betala mer i skatt om pengarna går till goda saker, stöd för utsatta, flyktingmottagande, starkt försvar och liknande.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

dazed:
Det är ju en konstig fråga tycker jag, någonstans lär det ju stå i relation till de behov man vill täcka och till vad pengarna går. Det är nog få som vill ha ett skattetryck på 48% till exempel bara för sakens skull, att 49 känns för högt och 47 för snålt. Med det sagt så kan jag tänka mig att betala mer i skatt om pengarna går till goda saker, stöd för utsatta, flyktingmottagande, starkt försvar och liknande.

Fast i realiteten kan du inte handplocka vad pengarna ska gå till. Om man vill handplocka så är ju inte KDs välgörenhetsidé långt ifrån. Nu har ju 75% sagt att man vill ha lägre skatt än idag. Det säger ju mer eller mindre att man är nöjd med statens tjänster idag. Åtminstående verkar man inte tycka att staten har resursbrist. 


   
SvaraCitera

Asha:

Nu har ju 75% sagt att man vill ha lägre skatt än idag. Det säger ju mer eller mindre att man är nöjd med statens tjänster idag. Åtminstående verkar man inte tycka att staten har resursbrist. 

om staten uppfattas som kompetent och man är nöjd med dess prestation så kan man väl tänka sig betala mer, och tvärtom? tycker det är bakvänt det du säger.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

röstar rött, 100%, politikerna bäst vet vad vi behöver för levnadsstandard.


   
SvaraCitera

Asha: 41.9% (som Frankrike)

Tillräckligt hög för att klara välfärden men inte för hög för att det inte ska löna sig att arbeta och att företagen ska hålla en bra konkurrenskraft mot andra EU länder.


   
SvaraCitera

Asha:

Fast i realiteten kan du inte handplocka vad pengarna ska gå till. Om man vill handplocka så är ju inte KDs välgörenhetsidé långt ifrån. Nu har ju 75% sagt att man vill ha lägre skatt än idag. Det säger ju mer eller mindre att man är nöjd med statens tjänster idag. Åtminstående verkar man inte tycka att staten har resursbrist. 

Alltså folk sparkar ju bakut om man anser att skattepengarna används fel medan folk kan tänka sig att betala nuvarande eller tom högre skatter om det framstår som att staten gör rimliga saker och att man får något tillbaka för det. Nja att 75% vill ha lägre skatt är ju egentligen en siffra som inte säger så mycket, 75% vill säkert förstärka både försvar, skola och göra svenska OS-satsningar också, det beror på hur du formulerar frågan. 


   
SvaraCitera