Aviseringar
Rensa alla

Hur höjer jag mina betyg?


Ämnesstartare

Jag går nu i sexan och det är första året för mig med betyg. Jag har ett A, flera B, två C och ett D. Jag skulle vilja höja alla mina betyg. Någon som har något tips? Jag vet att det inte betyder så mycket med betyget i sexan men jag vill ändå höja mina för att få det lättare sedan m.m.

A Matematik
B Resten
C Bild & syslöjd
D Idrott


   
Citera

Smöra för dina lärare och se till att stå ut i klassrummet

 


   
SvaraCitera

Konsten är att läsa i förväg. Ta tre ämnen och dela upp sommarlovet i tre delar och plugga frammåt så du läst in det som kommer nästa skolår. Fråga på skolan vilka böcker ni ska använda. Blir mycket lättare då.


   
SvaraCitera

Snacka med lärare och få reda på vad som krävs av dig i respektive ämne. Plugga. Och tjata som fan på lärarna, var jobbig, låt dom veta att du vill nå högt. Men stressa inte, för när du är stressad och pluggar stannar ingenting kvar. Så när du väl pluggar, ta en paus då och då. 

Någon gång i din grundskoletid kommer du få ett betyg du inte vill ha, typ på ett prov och det är helt okej, låt dig inte bli nedslagen av sånt. Det är bara att samla krafterna och prestera bättre nästa gång. I åttan bölade jag varenda gång jag fick ett D hahaha, inte så friskt. Lycka till och plugga lugnt kompis 


   
SvaraCitera

Var muntlig utav bara helvete på lektioner, fråga lärarna om extra/fördjupningsuppgifter som kan göras. och viktigast av allt: var med på lektionerna, fokusera på vad som sägs så att du vet exakt vad lärarna vill ha.


   
SvaraCitera

plugga 


   
SvaraCitera

Lyssna på ljudband av Brian Tracey och lär dig time management. Alla stora pampar är experter på det. Vägen till framgång i allt.


   
SvaraCitera

Tänk om jag hade fått ett A i matte....  :-/


   
SvaraCitera

Nu i efterhand ångrar jag att jag stressade upp mig så mycket över betygen i åttan och nian. Hade 140 poäng mer än nödvändigt för att komma in på linjen jag sökte, och kunde låtit bli att pressa mig så pass hårt (blev jätteledsen om jag så fick ett B). På gymnasiet händer det att jag blir väldigt glad över ett E i matte eller hur nöjd som helst med ett B i svenska. Ta det lugnt och stressa inte upp dig själv i onödan; det leder aldrig till något bra. Och dessutom kommer du inte alls få det lättare om du äntrar högstadiet med A i alla ämnen, tvärtom, då förväntas det mer av dig. Det är bättre att höja sig successivt. 


   
SvaraCitera

Bli inte betygskåt. Då kommer du antagligen grina innan varje prov o innan du får veta betyget. A är högre än vad MVG var så var nöjd med dina B & C. Du har fler år på dig, lyssna på siceps, absentthinking och palmtsmet. Det är bra grejer.


   
SvaraCitera

plugga.


   
SvaraCitera

Plugga mer ... I guess?


   
SvaraCitera

Det är inte värt det, lägg lagom energi på betygen i högstadiet så du kommer in på den linjen du vill gå och kör järnet där istället.


   
SvaraCitera

På bilden och slöjden handlar nog mycket om att skriva bra och noggranna utvärderingar om vad du gjort på lektionen gärna med "passande" ord t.ex på slöjden använda ord som rätsida och raksöm typ, sen vet jag ju inte om ni skriver utvärderingar i eran skola men så var det för mig iaf.

(fick D istället för A bara för jag skrev för lite) 

Sen idrotten handlar mest om att försöka och visa för läraren att du verkligen är aktiv och vill vara delaktig och inte bara stå i ett hörn och kolla på när dom andra t.ex spelar fotboll, sen hur bra/dålig du är brukar inte ha så stor betydelse för betygen.

Så här va det i alla fall i min skola, jag vet ju inte alls hur det är där du går men det borde ju va ungefär likadant. 

Sen får du väl lappar eller en länk till en sida du kan kolla vad du ska kunna för att nå målen i de olika ämnena.


   
SvaraCitera

jag går i 6:an nu, och jag vill ha bättre betyg för jag har typ F i alla betyg har några E och har ett D. Så kan jag få några tips om hur jag kan få bättre betyg snälla hjälp!


   
SvaraCitera