Aviseringar
Rensa alla

Hur i helvete blir jag av med mitt djävla munsår?


Ämnesstartare

Okej.

Nu räcker det.

Jag har ett otroligt irriterande munsår på ena läppen, det är en vertikal spricka och det svider som fan, den typen som går upp när man gapar precis när det håller på att läka klart och sakta driver dig till vansinne och får din underläpp att se asäcklig ut hela vintern.

Jag kollade på Anti´s hemsida och det verkar inte som att munsåret är Herpes Simplex eftersom mitt utlöses av kyla och att jag är torr i huden och inte av "sol, mens, stress, överansträngning, feber etc.", och det utesluter ju att Anti, Vectavir eller någon annan av de salvorna/cremerna skulle funka, eller kan det vara det ändå/fungerar de mot munsår man får av andra anledningar?

Munsåret är inte heller "Små vätskefyllda blåsor." utan bara en spricka i huden/köttet på läppen.

Förut när jag har haft det har niveas creme, den i blå platta runda burken, funkat skitbra, men jag antar att vädret helt enkelt är för kallt för att det ska hjälpa nu.

När jag åkt till stockholm i några dagar, där är det inte lika cpkallt, eller när det inte vart cpkallt i några dagar här så har såret börjat läka, nästan helt, men så PANG så har fittkylan krupit sig på igen och såret kukar ur och spricker upp..

HUR FAN GÖR JAG? Finns det någon bra återfuktande creme, någon som testat anti/vectavir trots att munsåret inte är Herpes Simplex (eller är mitt munsår herpes ändå?), någon som testat compeeds munsårsplåster?

Image


   
Citera
Ämnesstartare

Testa försvarets. Det är jättebra och ska funka för fjälljägare liksom. Gjort och testat under extrema förhållanden. [crazy]
Annars Dermalogicas läppbalsam kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser inte alls ut som ett herpes munsår.. Mangla sönder med lipsyl, försvarets och plåster så försvinner det nog snart.

Sök annars upp en läkare på den lokala vårdcentralen och få en remiss till en hudspeciallist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

angla sönder med lipsyl, försvarets och plåster så försvinner det nog snart.

Har ju testat mass fuktgörande, funderar på att köpa något bakteriedödade, om det är en infektion så kanske det går över då.

ska prova något som inte har parrafin och massa syntetskit i sig kanske, något naturligt och fint


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Videovåld:

Har ju testat mass fuktgörande, funderar på att köpa något bakteriedödade, om det är en infektion så kanske det går över då.

Ser ut som någon infekterad blåsa, så bakteriedödande kan fungera ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Ser ut som någon infekterad blåsa, så bakteriedödande kan fungera ja.

Fast det är ingen blåsa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AJ [sad]

Gå till vårdcentralen och se vad de säger? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Gå till vårdcentralen och se vad de säger? [sad]

Gillar inte att gå dit [sad]

Någon som testat herstat?

Står att det är mot lindriga munsår och inte specifikt mot herpesmunsår, och det måste ju anses som rätt lindrigt, har ju bara ett sår och ser inte ut som jag har zombieläppar :F

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ju en självspricka. Bara att uthärda till den läker, och ej låta läpparna torka ut mer.


   
SvaraCitera

Testa med aloe vera. Jag kör med det när jag får munsår och då försvinner det på en-två dagar.


   
SvaraCitera

Ytterligare en anledning till att vinterårstiden är pestens tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte hur det är med munsår men ​Inotyol är bra till mycket.


   
SvaraCitera

repair har jag på torra mungipor och grejer, funkar bra. dock inte att rekommendera om man ska gå ut eftersom det ger idominvita läppar [n]

finns på apoteket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har torra läppar, återfukta!
men undvik att ta stiftet precis på såret så att det inte kommer tillbaka sen.
Jag brukar använda vanlig munsårssalva ifrån apoteket om jag har munsår.


   
SvaraCitera

dra på ngn asfettig creme, hjälper vs uttorkning + kyla.
Typ 50%< fett


   
SvaraCitera