Aviseringar
Rensa alla

hur kan man dricka om man ska köra om två timmar?


Ämnesstartare

jag har käkat stor frukost så inget supande på tom mage osv. men ska köra bil om tre-fyra timmar o undrar hur mkt jag kan dricka utan att kunna förlora mitt körkort. (det serveras vin till lunchen)

o jag är en tanig kille alltså. blir väl inte direkt superpåverkad men blåser jag lär det väl synas att jag druckit så hur mkt kan jag dricka+

säg: 179cm lång o väger 55-58kg


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

vill ha 1 timmes marginal så att säga ang rubriken


   
SvaraCitera

Jag skulle tro att det tar ca 3 timmar för dig att förbränna all alkohol du får i dig av ett glas (1.5~ dl vin med ca 10% alkoholhalt).

Dricker du ett glas så borde det nog inte vara något problem.

Vill du ha en noggrann uträkning får du räkna själv 😉

man förbränner ca 0,000215 promille per timme per kilo som du väger.

vilket är ca 0.115 ml ren alkohol


   
SvaraCitera

Även fast du dricker och kan se bra prata normalt osv, så är det din reaktionstid som försämras först, och jag tror mycket väl att du har mer vett i din hjärna en att dricka och sen sätta dig bakom ratten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En idé är att bara smutta på vinet. Eller dricka alkoholfritt. Du får väl förklara för dem att du inte kan dricka för att du ska köra bil? Eller fixa en privatchaufför.


   
SvaraCitera

strunta i vinet helt för säkerhets skull[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en ide: vatten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strunta i vinet helt enkelt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bilkörning o alkohol har inget med varandra att göra! Så... mao... drick inget på 12 timmar innan... helst inget på 24 timmar. Reaktionstiden påverkas! Jag lovar!!! [sad]


   
SvaraCitera

Tözen:

strunta i vinet helt enkelt


   
SvaraCitera

Du ska väl knappast dricka före du ska köra även om de bara gäller ett glas vin eller öl.
Dont drink and drive


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skippa vinet helt. Kör på alkoholfritt!


   
SvaraCitera

Bl0cket:

Skippa vinet helt. Kör på alkoholfritt!

Håller med dej.

lacostekrokodilen:

undrar hur mkt jag kan dricka utan att kunna förlora mitt körkort.

Hur gammal är du? har du fortfarande prövotid på körkortet? isåfall skulle ja inte utmana att bli av med det bara för se hur mycket man dricka innan man åker dit.


   
SvaraCitera

lika gott med ett glas läsk eller vatten.. man behöver inte ha 0,2 i promille för o bli dömd.. man kan ha lägre osså och utav polisen anses som en fara i trafiken..


   
SvaraCitera

prova


   
SvaraCitera