Aviseringar
Rensa alla

Hur kan man få massor av A som betyg i nian?


Ämnesstartare

Jag går just nu i åttan och det är bara fem veckor kvar. Jag har tänkt på vad jag vill välja för program i gymnasiet som är ekonomi. På tal om 4 månader när jag börjar nian, vad finns det för vägar för att få A i massor av ämnen och hur ska man göra? Jag kommer att få B i alla ämnen som terminsbetyg i åttan och kanske en eller två C om jag har otur, men jag ska kämpa de här sista veckorna. Jag blir glad om ni ger tips till mig om hur jag ska höja dessa betyg till betyget A i nian och hur jag ska göra!


   
Citera
Ämnesstartare

JOBBA JOBBA JOBBA PRESTERA SOM FAN UPP ME HANDEN ÄNDA UPP I LÄRANS RÖV HÅL 


   
SvaraCitera

Behöver du massor av A för att komma in där du vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:
Behöver du massor av A för att komma in där du vill?

Ja, jag behöver över 300 meriditpoäng som motsvarar 8 st A betyg av 17 st ämnen, alltså behöver 8 stycken A för att komma in i en av Stockholms bästa gymnasium!


   
SvaraCitera
Elinak

Jag har A i 11 ämnen av 17 och jag går också i åttan;
1. Gör ditt bästa och ge allt. 
2. Prata med din lärare. Mycket. Jag säger inte att du ska vara din lärares bästa vän, men om man har en bra relationer med lärare kan de ge dig en lång lista av olika fördelar och det är lättare att fråga om det finns något du inte förstår. Om du gör bra ifrån dig, så behöver du ibland inte vara så aktiv på lektionerna. Lärarna vet att du förstår och lämnar dig ifred.
3. Läs mycket böcker och utveckla ditt skriftliga språk. Detta gör att du kan uttrycka dig bättre på prov och verkligen visa allt du kan.
4. Prioritera. Välj 8 ämnen du gillar och ge järnet. Om du gillar SO, har du dessutom fyra A bara där. NO är också ett bra ämne att satsa på, eftersom att det finns tre A man kan få.
Det är jättesvårt att få A, men det är absolut värt besväret. Förutom att det ser bra ut på pappret, så får du en helt annan frihet; jag kan göra lite vad jag vill på lektionerna så länge jag inte stör någon, för lärarna vet att jag har allt under kontroll. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elinak:
Jag har A i 11 ämnen av 17 och jag går också i åttan;
1. Gör ditt bästa och ge allt. 
2. Prata med din lärare. Mycket. Jag säger inte att du ska vara din lärares bästa vän, men om man har en bra relationer med lärare kan de ge dig en lång lista av olika fördelar och det är lättare att fråga om det finns något du inte förstår. Om du gör bra ifrån dig, så behöver du ibland inte vara så aktiv på lektionerna. Lärarna vet att du förstår och lämnar dig ifred.
3. Läs mycket böcker och utveckla ditt skriftliga språk. Detta gör att du kan uttrycka dig bättre på prov och verkligen visa allt du kan.
4. Prioritera. Välj 8 ämnen du gillar och ge järnet. Om du gillar SO, har du dessutom fyra A bara där. NO är också ett bra ämne att satsa på, eftersom att det finns tre A man kan få.
Det är jättesvårt att få A, men det är absolut värt besväret. Förutom att det ser bra ut på pappret, så får du en helt annan frihet; jag kan göra lite vad jag vill på lektionerna så länge jag inte stör någon, för lärarna vet att jag har allt under kontroll. Lycka till!

Tack för tipset! Jag har märkt att det är svårt att få A, men lärarna säger att du har gjord ditt bästa hittills och har gett mig B för att lärarna är väldigt nya och har inte följt mitt utveckling.
De säger att jag behöver nå några få till saker för att få A, och därför så säger de att jag kommer att få A nästa år. Men du ska veta att jag ger allt och dessutom har jag gått i internatskola i Iran i 5an, 6an och 7an. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ariaamiridavani92: Ja, jag behöver över 300 meriditpoäng som motsvarar 8 st A betyg av 17 st ämnen, alltså behöver 8 stycken A för att komma in i en av Stockholms bästa gymnasium!

Varför är just det gymnasiet så bra då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Varför är just det gymnasiet så bra då? 

För att de har de bästa eleverna och bra lärare. Det är det jag behöver !!


   
SvaraCitera

Har själv ca 325 i merit och har precis gjort mitt gymnasieval. 

Tips till att få bra betyg:
1. Räck upp handen. Det spelar ingen roll om du inte kan det eftersom att läraren vill att du ska vara aktiv på lektionen. Om du är aktiv på lektionen kommer du även ha lättare att minnas allt som har sagts.
2. Köp en antekningsbok och tunna bläckpennor i olika färger. Att skriva anteckningar för hand med färgade pennor hjälper dig att minnas, det ser även roligare ut :). En annan fördel med att skriva för hand är att du kan lätt ta upp dina anteckningar från lektionerna när du sitter på bussen, 10 minuters repitition varje dag kan göra underverk.
3. Hjälp andra att plugga. När du försöker lära ut något så kommer du själv ha lättare att minnas och du måste förstå själv. 
4. Blockera hemsidor som kan störa undertiden du pluggar. Tips: Website Blocker (Beta) fungerar utmärkt.
5. Tänk inte för mycket på skolan, häng med dina kompisar så att du inte förlorar kontaktern, man måste ha en fritid också.
6. Börja spela ett instrument. Detta håller din hjärna igång samtidigt som du kan slappna av och inte tänka på skolan.

Hoppas att något av det hjälpte dig! Välj inte ett gymnasium med för hög merit, ligg gärna över medelvärdet, annars kan det bli svårt att få bra betyg.


   
SvaraCitera

fick 147.5 poäng och kom in i ett ganska bra gymnasium, F i flesta ämnen. ingen brydde sig, prata med Elon Musk, han kommer att skita i dina studie grader och sånt. 


   
SvaraCitera
opega

Ford: Elon Musk, han kommer att skita i dina studie grader och sånt.

åh va bra, ska skita i skolan totalt i hopp om att SpaceX anställer mig


   
SvaraCitera
Jonteg

Betygen är något som du bygger upp under hela högstadiet. Gick själv ut med 335 i merit. Det finns många tips hur du går ut grundskolan med toppbetyg. De fyra grundpelarna är följande:

1. Mål
2. Motivation
3. Medvetenhet
4. Minne

Har faktiskt tänkt lägga ut en hel del tips på ett annat forum. Bland annat om hur du undviker hjärnsläpp under provtid och hur du lär dig prata flytande på ett språk inom tidsramen av en månad. Tänk på att matte är också ett språk! 😉  Länkar forumet. "Lärocentrum" här nedan. 


   
SvaraCitera
Jonteg

Här är forumet jag tidigare skrev om: https://larocentrum.weebly.com "Lärocentrum"


   
SvaraCitera