Aviseringar
Rensa alla

hur kan man "vilja ha" anorexia?


Ämnesstartare

har kollat runt lite på denna sida nu, och har sett många trådar där folk skrivit att de vill ha anorexia. hur i hela helvetet kan man vilja förstöra sin kropp och hälsa så mycket? och hur kan man ens vara så dum?
men ja, ska väl egentligen inte säga något eftersom jag själv önskade att jag skulle bli anorektiker i slutet av sjuan, but guess what? jag fick det och det var 2 av de jävligaste åren jag någonsin upplevt.

man är sjukt trött nästan hela tiden, man orkar ingenting och måste därför kanske offra hela sitt socialliv eftersom man inte har någon energi att göra något efter skolan/jobb etc, dessutom så kan det hända att man inte ens orkar jobba/plugga. så blev det för mig i alla fall, somnade på nästan varje lektion.
när man väl har anorexia så tänker man ännu mer på hur mycket man stoppar i sig, hur man ska förbränna det man ätit och hur man väger/ser ut.
man får en helt sjuk kroppsuppfattning, man tror man väger minst 10 kilo mer än vad man faktiskt gör.

och hur kul är det att sätta sig själv i den situationen och låta andra lida? föräldrar och bekanta blir ju helt jäkla självklart oroliga och gör allt för att få en att äta.

träna och ät nyttigt, det kommer ni må så sjukt mycket bättre av. och skit i vågen för fan, det som räknas är ju hur ni mår och ja, hur ska jag kunna säga detta utan att det ska låta ytligt? hm.. tänk på hur ni tycker er kropp istället för vad vågen visar. muskler väger ju mer än fett, vilket ni alla säkert redan vet.

skaffa lite vett i skallen! / en sjujävla arg 15-årig, föredetta anorektiker.


   
Citera

ja... hur kan man vilja knarka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad har knark med detta att göra?


   
SvaraCitera

om du nu velat bli anorektiker själv borde det ju inte vara så svårt att förstå varför folk vill bli detta.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

vad har knark med detta att göra?

Ja du allt fint har en baksida.
Det är få människor som tänker på konsekvenserna av sina agerande. Äs vill nog ingen ha för de negativa sidorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om du nu velat bli anorektiker själv borde det ju inte vara så svårt att förstå varför folk vill bli detta.

jo, det vet jag, skrev ju att jag egentligen inte ska säga nåt eftersom jag själv gjort samma sak, men min mening med denna tråd är att uppmana folk att inte " gå och skaffa " anorexia, utan träna och äta hälsosamt istället.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

min mening med denna tråd är att uppmana folk att inte " gå och skaffa " anorexia, utan träna och äta hälsosamt istället.

Jag är hemskt ledsen, men jag tror inte att någon undviker att få anorexia för att du gör en tråd här.
Puss på dig finis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Jag är hemskt ledsen, men jag tror inte att någon undviker att få anorexia för att du gör en tråd här.Puss på dig finis!

egentligen så tror inte jag heller det, men den kanske kan få folk att tänka till lite åtminstone? 🙁


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

den kanske kan få folk att tänka till lite åtminstone? 🙁

Man vet aldrig, men min erfarenhet är att man vet hur saker ska vara i teorin, men man följer dom oftast inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk vill ha anorexia för att dom vill ha uppmärksamhet.
det är en sak att ha anorexia, och att vilja ha det.
folk tänker väl att om dom har en ätstörning så kommer folk tycka synd om en, och jag tror att dom lyckas rätt bra.


   
SvaraCitera

De förstår ej innebörden. Att vilja ha en sjukdom som för alltid påverkar en (även när man kan äta "normalt") och potentiellt kan leda till döden vill ingen intelligent människa ha.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

vad har knark med detta att göra?

En hjärna är en hjärna, den hanterar känslor och tankar på olika sätt... precis som en knarkare väljer knarket även om han vet att det skadar än.

Varje människa som på något sätt förstör sig själv i din mening är något som finns i deras huvud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De förstår ej innebörden. Att vilja ha en sjukdom som för alltid påverkar en (även när man kan äta "normalt") och potentiellt kan leda till döden vill ingen intelligent människa ha.

nej du, det vet jag.
jag ångrar mig djupt nu på efterhand att jag ens tänkte så, tankarna och allt kaloriräknande spökar fortfarande i min hjärna.
hatar att det är så lätt att vara efterklok.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

hur i hela helvetet kan man vilja förstöra sin kropp och hälsa så mycket? och hur kan man ens vara så dum?

Jag tänker såhär att folk som skriver så är folk som kanske äter och har svårt att sätta stopp och egentligen EGENTLIGEN önskar sig mer diciplin men inte riktigt tänker efter, de tänker väl att anorexi är någon form utav kontroll där man äter väldigt lite hela tiden, de förstår inte att anorexi är ett sätt att kontrollera sin vikt utan att ha kontroll över sig själv, ett sätt att lura sig själv och ha sönder sig själv.

I sammanfattning måste det bara vara folk som är förvirrade, inte mer än så. Jag kan äta huuuur mycket som helst om jag vill men har diciplin på mig själv, gör medvetna val när jag tar min mat osv men inte till någon överdrift och sätter stoppå för mig sjäv, tanken är inte att gå ned i vikt utan att enbart upprätthålla den vikt jag har idag. Det kallas diciplin, inte ätstörning. 🙂

Nu måste jag skaffa mig lite träningsdiciplin för att sexxa upp mig lite. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillaSnigel:

I sammanfattning måste det bara vara folk som är förvirrade, inte mer än så. Jag kan äta huuuur mycket som helst om jag vill men har diciplin på mig själv, gör medvetna val när jag tar min mat osv men inte till någon överdrift och sätter stoppå för mig sjäv,

det är ju bra att folk faktiskt kan göra mer hälsosamma val genom att ta mindre portioner och faktiskt ha diciplin, men att bara börja svälta sig själv, det funkar bara inte.

många frågar, som jag kanske (har egentligen ingen aning om jag gjort det, är för lat för att scrolla upp & kolla) nämnde förut, hur lång tid det tar att gå ner ett visst antal kilon genom att inte äta på den tiden. det är minsann INTE ett hälsosamt val, snarare livsfarligt.
det är det jag inte förstår nu så här i efterhand, förstår varken hur dum jag eller någon annan är/har varit genom att ens tänka tanken.


   
SvaraCitera