Aviseringar
Rensa alla

hur kan man "vilja ha" anorexia?


Problemet är väl att när man kommit till ett stadie där man vill ha anorexi så är man redan sjuk.


   
SvaraCitera
ickus

sofiakarolinah:

och har sett många trådar där folk skrivit att de vill ha anorexia

De som säger att de vill ha anorexi menar förstås att de vill bli smala som en anorektiker, de vill inte ha problemen som medföljer. Men jag tror säker att de gärna skulle stå ut med vad som helst för att bli smala, och vet du vad? De är sjuka också, så varför dumkalla dem?

Du borde veta bättre.


   
SvaraCitera
ickus

sofiakarolinah:

egentligen så tror inte jag heller det, men den kanske kan få folk att tänka till lite åtminstone? 🙁

Du kommer inte lyckas när du dumkallar dem? Idiot.

LillaSnigel:

de tänker väl att anorexi är någon form utav kontroll där man äter väldigt lite hela tiden, de förstår inte att anorexi är ett sätt att kontrollera sin vikt utan att ha kontroll över sig själv, ett sätt att lura sig själv och ha sönder sig själv.

+1

sofiakarolinah:

det är minsann INTE ett hälsosamt val, snarare livsfarligt.
det är det jag inte förstår nu så här i efterhand, förstår varken hur dum jag eller någon annan är/har varit genom att ens tänka tanken.

Men vad är det som är så svårt att förstå? Du säger att du själv har haft anorexi men du har så lite förståelse om hur dessa tankar förstör och plågar dem. Anorexi är en mental sjukdom. Dumhet har INGENTING med saken att göra då dessa människor inte kan kontrollera det hur som helst.

Och varför måste jag ens förklara detta för dig? Har du gått igenom detta for real skulle du fatta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ickus:

Du kommer inte lyckas när du dumkallar dem? Idiot.

och vad ger dig rätten att kalla mig idiot?
varför jag dumkallar dem är för att de inte verkar förstå vad som medföljer anorexia.
och visst, de kanske tror att de kommer stå ut med allt detta, all trötthet etc, men i slutändan kommer de inte orka mer eller så går det så långt att de blir inlagda på någon ätstörningsenhet lång från familjen och vänner i hopp om att de ska bli friska, och hur kul är det att vara ifrån sina nära och kära?

men ja, det är väl dumt av mig att dumförklara alla de som verkligen vill bli äckligt pinnsmala och sjuka på så många andra sätt, bara för att jag själv gjort det.

du kan väl då fan i mig inte förstå hur jag tänker? jag kanske inte förklarar det likadant så som det låter i huvudet, utan jag försöker förklara på ett enklare sätt eftersom mina tankegångar kanske inte är som alla andras? vad fan vet du om detta egentligen?

ickus:

Dumhet har INGENTING med saken att göra då dessa människor inte kan kontrollera det hur som helst.

JO, det är något som har med saken att göra, man kan kontrollera det innan man väl hamnat i det psykiska stadiet att man faktiskt utvecklar en ätstörning, även fast det händer väldigt sällan.
att ens tänka en sådan tanke att "skaffa" anorexia är riktigt DUMT, och jag VET att jag också var DUM.


   
SvaraCitera
ickus

sofiakarolinah:

och vad ger dig rätten att kalla mig idiot?

För att det är idiotiskt hur du bemöter anorektiker och de med ätstörningar på det här viset. Det är inte snällt.

sofiakarolinah:

varför jag dumkallar dem är för att de inte verkar förstå vad som medföljer anorexia.
och visst,

Men herregud... Nej, de vet förmodligen inte vad som väntar dem när de lyckas utväckla en ätstörning (omedvetet eller medvetet), det betyder inte alls om att de är dumma. När man blir frisk och ser tillbaka på sin ätstörning så visst, har svårt att förstå varför man gjorde som man gjorde. Men, tro mig, man har inget val då anorexi fångar en.

sofiakarolinah:

all trötthet etc, men i slutändan kommer de inte orka mer eller så går det så långt att de blir inlagda på någon ätstörningsenhet lång från familjen och vänner i hopp om att de ska bli friska, och hur kul är det att vara ifrån sina nära och kära?

Du behöver inte förklara för mig hur man mår när man är underviktig. Jag låg på 38,4 kg när jag var som sjukast, och hade diabetes och hypotyreos på det. Men det var inget jag ville ha. De som vill "ha anorexi" vill ha KONTROLL och PERFEKTION. Detta kommer man inte komma undan med, och det borde du förstå.

sofiakarolinah:

men ja, det är väl dumt av mig att dumförklara alla de som verkligen vill bli äckligt pinnsmala och sjuka på så många andra sätt, bara för att jag själv gjort det.

... Jag har riktigt svårt att tro att du haft anorexi så som du låter just nu... "Äckligt pinnsmala"? Lägg ned.

sofiakarolinah:

du kan väl då fan i mig inte förstå hur jag tänker?

Du är så ignorant... Varför kan du inte bara berätta precis som det låter i ditt huvud då? Så jag förstår vad du menar? För nu kan jag verkligen inte fatta varför du säger sånna här saker om sjuka männisor som inte rår för det.

sofiakarolinah:

JO, det är något som har med saken att göra, man kan kontrollera det innan man väl hamnat i det psykiska stadiet att man faktiskt utvecklar en ätstörning,

Det var det dummaste jag någonsin hört... Det är SÅ många som inte ens har uppfattat att de har en ÄS. Du pratar som om ätstörningar vore en synd. Man förstår inte vad man gör! Okej? Man är så hjärntvättad och tillslut är man i skiten, och det lärde jag mig på det hårda viset. Nu är jag normalviktig och jag kan se tillbaka på den tiden som en svacka i mitt liv. Det händer alla. Man är inte dum.

sofiakarolinah:

även fast det händer väldigt sällan.

Ja men herregud!? Så vad förväntar du dig när du vet att det händer väldigt sällan? Ska du dömma dem i alla fall?

sofiakarolinah:

att ens tänka en sådan tanke att "skaffa" anorexia är riktigt DUMT, och jag VET att jag också var DUM.

De som sägar att de vill "skaffa anorexi" brukar vi känna till som Pro-Ana folket. Tro det eller ej, men de har också en ätstörning som de inte kan rå för. För ja, deras tankesätt kring mat är stört och de försöker förmodligen gå ned i vikt genom att svälta. De vill få kontroll över deras liv, vara unika, bli sedd, vara nöjd - Det är inte dumt. Det är självaste anorexin som fångar en och man förstår inte vad man gör.

Jag vill att du tänker på vad du säger från och med nu.


   
SvaraCitera
ickus

emmalalala:

folk vill ha anorexia för att dom vill ha uppmärksamhet.

Ja, det kanske är en del utav det ibland. Men dessa människor vill snarare känna sig unika, bli sedd, kunna kontrollera deras liv och vara nöjd med sin identitet. Det är inte fel.

emmalalala:

det är en sak att ha anorexia, och att vilja ha det.

Anorektiker vill sällan bli av med sin anorexi då de inte vill ge upp den kontroll de tror att de har över sitt liv.

Men som Malber sa: "Problemet är väl att när man kommit till ett stadie där man vill ha anorexi så är man redan sjuk".

emmalalala:

folk tänker väl att om dom har en ätstörning så kommer folk tycka synd om en, och jag tror att dom lyckas rätt bra.

Ursäkta, men du låter en aning ignorant just nu.

malber:

Problemet är väl att när man kommit till ett stadie där man vill ha anorexi så är man redan sjuk.

Tusen poäng till dig buddy! Jag kunde inte ha förklarat det bättre själv. Kudos!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vem är det som dummar ner vem nu?
jag har inte sagt att de som redan är drabbade är dumma, jag säger att de som ens tänker tanken är det. så ja, jag dömer väl dom, men inte lika mycket som jag dömer mig själv.

och ja, jag må vara en ignorant idiot om du så vill, men låt mig vara det då?
jag är en människa, jag har mina brister, jag kanske inte skriver precis så som jag tänker, men för mig är det inte lätt eftersom jag inte hittar de orden som är rätt.

skulle det vara kul ifall jag kallar dig för en dömande bitch med dubbelmoral?

det är DU som ska tänka på hur du skriver, för tro mig, jag gör det så mycket jag bara kan redan.

ickus:

... Jag har riktigt svårt att tro att du haft anorexi så som du låter just nu... "Äckligt pinnsmala"? Lägg ned.

jag fick den diagnosen och det är något jag ångrar, men visst, tro så du. jag har ändrat min uppfatning gällande vad jag tycker är en fin kropp och inte, och jag tycker verkligen inte att pinnsmalt är fint.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

vill ha anorexia.

tror du själv att de verkligen vill det? Antingen vet de inte vad det innebär eller så har de redan det men vet inte om det.


   
SvaraCitera
ickus

sofiakarolinah:

säger att de som ens tänker tanken är det.

De som tänker vad?

sofiakarolinah:

jag har inte sagt att de som redan är drabbade är dumma,

Och vem är det som är drabbade? Tycker du inte att t.ex. pro-anas har ett sjukt beteende? Tror du inte dom är drabbade? Tror du inte att dom lider?

sofiakarolinah:

men inte lika mycket som jag dömer mig själv.

Du ska inte dömma dig själv, du kunde inte hjälpa det.

sofiakarolinah:

jag är en människa, jag har mina brister, jag kanske inte skriver precis så som jag tänker, men för mig är det inte lätt eftersom jag inte hittar de orden som är rätt.

Men självklart! Jag förstår att du kanske inte hittar rätt ord just nu, men du måste förstå att varken du eller andra ätstörda är dum på grund av deras sjukdom. De som tänker att de vill ha anorexi är redan sjuka utan att de kanske uppfattar det...

sofiakarolinah:

och ja, jag må vara en ignorant idiot om du så vill, men låt mig vara det då?

Kom igen, jag försöker bara förklara för dig. Vi båda har upplevt smärtan som en ätstörning kastar på en! Smärtan är inte mer annorlunda för dessa människor du pratar om...

sofiakarolinah:

skulle det vara kul ifall jag kallar dig för en dömande bitch med dubbelmoral?

Nej, inte alls. Och jag menade inte heller att du var det. Förlåt om jag gjorde dig ledsen, men jag menade bara att din åsikt om dessa människor är idiotisk, inte du. Jag vill ju bara få dig att tänka om.

sofiakarolinah:

det är DU som ska tänka på hur du skriver, för tro mig, jag gör det så mycket jag bara kan redan.

Sofia, jag tänker, och jag kommer med bra argument om varför din åsikt är dum. Men DU är inte dum! Det är snarare anorexin som är idiotisk då man inte kan rå för den!

sofiakarolinah:

jag fick den diagnosen och det är något jag ångrar, men visst,

Något som du "ångrar"? Raring, du kunde inte hjälpa det för alla pengar i världen. Du vet att detta är en riktig, mental sjukdom och har fysiska potensialer (då hjärnan inte fungerar som andras). Detta går inte att bara önska den bort.

Jag vet inte vad du gick igenom, men jag vet att det inte var en promenad i parken. Jag vet också vad jag gick igenom, och vad två av mina bästa vänner gick igenom.

Ingen vill verkligen ha konsekvenserna utav anorexin, de fokuserar sig bara på "kontrollen" den erbjuder, och kontrollen är euforisk. Det är därför den är lika kraftfull som droger.

sofiakarolinah:

jag har ändrat min uppfatning gällande vad jag tycker är en fin kropp och inte, och jag tycker verkligen inte att pinnsmalt är fint.

Precis, du har ändrat den och det är ju jättebra! Det är ju en process. Men en gång i tiden hade du en sådan uppfattning! Din hjärna tvingade dig att se din kropp rundare, och det kan ingen människa rå för. De som "vill ha anorexi" ser precis samma sak när de ser sig själv i spegeln, och de gråter också på natten...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vad tusan: 20-åringen som hävdar sig och är elak mot en 15-åring och 15-åringen som kaxar tillbaka som ett annat småbarn.

HÅLL EN SERIÖS DEBATT, OCH BETE ER SOM FOLK!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

__Linnea__:

Men vad tusan: 20-åringen som hävdar sig och är elak mot en 15-åring och 15-åringen som kaxar tillbaka som ett annat småbarn.HÅLL EN SERIÖS DEBATT, OCH BETE ER SOM FOLK!

vi håller en seriös debatt?
vi båda argumenterar och uttrycker vår egen åsikt.
jag har inte varit kaxig någonstans?

ickus:

De som tänker vad?

de som tänker som jag gjorde, att anorexia var den enda utvägen till att bli smal och vacker. hade inte ens en tanke på att träna eller äta sundare, jag antog somsagt att det var det bästa och det enda valet. jag hade t.o.m kollat upp anorexia, för att se vad som händer, hur man ska göra, hur det påverkar kroppen.

ickus:

Du ska inte dömma dig själv, du kunde inte hjälpa det.

grejen är den att det känns som att jag verkligen kunde det.
vi hade en danslektion i skolan och alla tjejer tog ju antingen och vek upp tröjan eller tog av sig till linne/sportbh, så stog jag där, mullig/tjock och kort i en stor, fet t-shirt jag tagit av min låtsaspappa och kollade på alla som var perfekt smala. jag orkade inte med det så jag sprang ner till omklädningsrummet och mina vänner följde efter mig ner och försökte prata och lugna ner mig medans jag satt inlåst på toaletten och skrek att jag ville bli anorektiker. sen slutade jag helt tvärt med att äta, jag verkligen kämpade för att få bort matlusten och hungern. att jag inte stoppade mig själv innan det blev "på riktigt" ångrar jag innerst.

ickus:

men du måste förstå att varken du eller andra ätstörda är dum på grund av deras sjukdom. De som tänker att de vill ha anorexi är redan sjuka utan att de kanske uppfattar det...

nej, du kanske har rätt trots allt, men jag förstår inte hur man ens kan tänka så, att anorexian är enda utvägen. är riktigt besviken på mig själv.

ickus:

Kom igen, jag försöker bara förklara för dig.

förstår det nu, förlåt så hemskt, men jag är en sån vinnarskalle och måste alltid ha rätt. jag ska faktiskt ta in det du säger och försöka slå in det på något sätt så det fastnar. nu när jag läser det jag skrivit så sitter jag och skrattar, jag kommer inte ens med riktiga argument, haha.


   
SvaraCitera
ickus

sofiakarolinah:

de som tänker som jag gjorde, att anorexia var den enda utvägen till att bli smal och vacker. hade inte ens en tanke på att träna eller äta sundare,

Folk brukar säga att anorexi inte kommer över en natt, men det är många som inte förstår att det kan komma väldigt plötsligt. Man måste alltid finna sig i en situation där man för första gången bara slutar äta helt.

Eller ja, det är min uppfattning i alla fall. Men det verkar ju hänt oss båda. En dag skriker man "Jag vill ha anorexi!", men om man läser mellan raderna skriker man "Jag vill känna mig vacker, jag vill vara unik och känna mig älskad!".

sofiakarolinah:

jag hade t.o.m kollat upp anorexia, för att se vad som händer, hur man ska göra, hur det påverkar kroppen.

Jo, det är du nog inte ensam om, haha. Man kan verkligen bli paranoid av att läsa symtomen och andras historier. Men ja, sedan kommer det en dag där man förlorar sitt hår och blir tvångsinlagt på slutenpsykiatrin. Ush! 🙁

sofiakarolinah:

följde efter mig ner och försökte prata och lugna ner mig medans jag satt inlåst på toaletten och skrek att jag ville bli anorektiker.

sofiakarolinah:

att jag inte stoppade mig själv innan det blev "på riktigt" ångrar jag innerst.

Men det är precis det jag talar om. Du var redan sjuk när du skrek sådär. Du menade självklart att du inte ville ha en dödlig sjukdom, du tänkte bara på hur du, precis som dina vänner, ville bli smal och sedd. Man behöver inte vilja bli pinnsmal, det tror jag inngen vill bli egentligen. De som är pinnsmala förstår inte att de är det. Men smalheten kommer efter ett tag då man bara inte kan sluta gå ned i vikt. Då man inte kan sluta ställa sig på vågen 20 gånger per dag.

Jag tycker i alla fall inte att du ska "ångra dig"...

sofiakarolinah:

nej, du kanske har rätt trots allt, men jag förstår inte hur man ens kan tänka så, att anorexian är enda utvägen. är riktigt besviken på mig själv.

Jo jag förstår nog vad du menar när du säger så. Nu när man är frisk/friskare förstår man inte riktigt vad man höll på med. Vad man kunde göra för att gå ned 2 hg eller hur man kunde bete sig mot sina nära och kära då de bara ville hjälpa. Det är just för att man kommit ut ur den där hypnosen. Då man inte längre tillåter anorexin att lägga ord i munnen på en, eller tänkar i ens huvud.

sofiakarolinah:

förstår det nu, förlåt så hemskt, men jag är en sån vinnarskalle och måste alltid ha rätt

Det är lugnt! Jag var väl också en aning otrevlig och ja, folk kan väl se mig lite som ett hot då jag kommer och ska debattera och tjaffsa tillbaka, haha! Sorry igen. Men jag har så starka åsikter om detta, och ibland missförstår man andra så mycket att man börjar bråka. Hm.

sofiakarolinah:

jag ska faktiskt ta in det du säger och försöka slå in det på något sätt så det fastnar. nu när jag läser det jag skrivit så sitter jag och skrattar, jag kommer inte ens med riktiga argument, haha.

Men på ett sätt förstår jag dig nu när jag tänker efter. Förr brukade jag bli så arg på de som bara använde denna allvarliga diagnos hur som helst genom att stämpla sig själv med den utan att de fått en utredning, när de inte heller hade kriterierna för anorexi.

Nu förstår jag att jag inte kan dömma dem, då de egentligen bara vill vara speciella. Och det är inget fel med att vilja vara speciell och unik... Alla människor har ett behov utav det.

Och ja, som du skrev på din blogg. Jag menade inte att försöka vara smartare än dig och så. Ursäkta för det. Jag vet att du är smart du med, men att hitta orden och det man egentligen vill säga är svårt. Du menade inte någon annan illa i alla fall, och det är ett bra argument!


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

egentligen så tror inte jag heller det, men den kanske kan få folk att tänka till lite åtminstone? 🙁

Tror inte det, av liknande anledning som rökare inte slutar röka bara för att nån talar om för dem att det är farligt. Det har helt enkelt inte med förnuft att göra (om det gjorde det skulle bara människor med lågt IQ röka eller lida av anorexia).

Tror snarare att personer som säger att de vill ha anorexia redan mår psykiskt dåligt och letar efter ett sätt att uttrycka sin smärta/ångest/vilsenhet på. Anorexia är en bra teknik eftersom det syns jävligt bra att man inte mår helt hundra.

Det är av samma anledning man inte ska "utbilda" ungdomar om ätstörningar i skolan eller i veckotidningarnas reportage a la "detta hände mig". Man löper inte mindre risk att drabbas av ätstörningar bara för att man har blivit informerad om sjukdomarna - tvärtom tenderar personer i riskgruppen att insjukna lättare om någon ger dem redskapen om hur man gör för att bli sjuk (även om redskapen kommer i form av varningar om hur man absolut INTE ska göra).

Mvh
Rökare och exanorektiker


   
SvaraCitera
ickus

annoyed:

(om det gjorde det skulle bara människor med lågt IQ röka eller lida av anorexia).

Ah. Anorektiker har visat sig vara väldigt smarta och kreativa vad jag har hört i alla fall. Enligt studier alltså.

annoyed:

Det är av samma anledning man inte ska "utbilda" ungdomar om ätstörningar i skolan eller i veckotidningarnas reportage a la "detta hände mig".

annoyed:

tvärtom tenderar personer i riskgruppen att insjukna lättare om någon ger dem redskapen om hur man gör för att bli sjuk

Well said. Detta är något som te.x lärare bör bli informerad om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ickus:

Och ja, som du skrev på din blogg. Jag menade inte att försöka vara smartare än dig och så. Ursäkta för det.

det är jag som ska be om ursäkt, jag blir lätt tagen av stunden och har tendensen att bli arg lätt, och sen ensam bygga på och reta upp mig själv, och sen när man väl är arg både säger och gör man saker man egentligen inte menar.
än en gång, förlåt.


   
SvaraCitera