Aviseringar
Rensa alla

hur kan två brunögda föräldrar få ett blåögt barn?


Ämnesstartare

det är till min No läxa fattar noll.... 


   
Citera

Postmannen var på besök.. Rodnar


   
SvaraCitera

Brevbäraren var framme.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha men seriöst det är en No läxa och fattar noll, men kan ni den här då ? 
 9. i vilka celler  finns anlaget för ögonfärg?


   
SvaraCitera

No boken har nog svar


   
SvaraCitera
Yaren

Google? Bok? 
Men men så jag minns det så har båda brunögda föräldrarna anlag för blåa ögon i det fall. det vet du vad det innebär right. Så om båda anlagen "möts" så blir barnet blåögt. Men då blåa ögon är en vikande/recessiv gen så är chansen större att barnet blir brunögt.


   
SvaraCitera

Det sker en missbildning? 

Var längesedan jag läste om sådant här, men genetik är indeed intressant! 


   
SvaraCitera
Exner

   
SvaraCitera

Gör inte o hjälper inte till med andras läxor


   
SvaraCitera

Gör ett korsningsschema...


   
SvaraCitera

Genom "brevbärar-teorin". 


   
SvaraCitera
penja

Gjorde ett litet korsningsschema som kanske hjälper. 
Observera, detta är genetik på väldigt simpel nivå, studerar man ämnet ytterligare stöter man på många undantag och mer komplicerade regler. 

Bruna ögon = dominant anlag (Syns alltid, har man ett anlag för bruna ögon får man bruna ögon även om man också bär på anlag för blå)
Blå ögon = recessivt anlag (Döljs av dominanta anlag, krävs två anlag för blåa ögon för att man ska få blå ögon)

korsningsschema_0.pngt

Slutsats: Barnet kan med 25% sannolikhet få blå ögon om BÅDA föräldrarna bär på anlag för blå ögon (alternativ 1). Det är dock 75% sannolikhet att barnet får bruna. 


   
SvaraCitera

båda mina föräldrar är brunögda och brunhåriga och jag blev blå/grön-ögd och blond. så ja, har båda föräldrarna anlag för det så går det!


   
SvaraCitera

Men Hallå, EDET e vÄL iNDIVIUELLT?!


   
SvaraCitera

det gäller liskom lite 50/50 och det kan även ligga i generna hoppas kunna hjälpa till:)


   
SvaraCitera