Aviseringar
Rensa alla

Hur kan vi bekämpa religion?


Ämnesstartare

Soulless:

Om någon verkligen kritiskt tänkte igenom sin tro på gud så skulle man komma fram till att det inte finns något som stödjer den.

Förutom den otroligt lilla, och deprimerande, sannolikheten att allt det här är en slump.


   
SvaraCitera

Nachac:

Förutom den otroligt lilla, och deprimerande, sannolikheten att allt det här är en slump.

Att vad är en slump?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soulless:

Att vad är en slump?

Jorden, livet, you name it.


   
SvaraCitera

Nachac:

Jorden, livet, you name it.

Vem säger att det är en slump? Eller vad får dig att tro det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soulless:

Vem säger att det är en slump? Eller vad får dig att tro det?

Det är alternativet till en aktiv tanke.


   
SvaraCitera

Nachac:

Det är alternativet till en aktiv tanke.

Tyvärr så hänger jag inte riktigt med dig men det ja mest vill veta är hur det har något att göra med det ja från början snackade om? Hur har det med kritiskt tänkande och gud att göra som du citerade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soulless:

Tyvärr så hänger jag inte riktigt med dig men det ja mest vill veta är hur det har något att göra med det ja från början snackade om? Hur har det med kritiskt tänkande och gud att göra som du citerade?

Du påstod att det inte finns något som talar för existensen av en gud. Alternativet är slumpen, vilket jag finner oerhört osannolikt.

Kort sagt håller jag inte med.


   
SvaraCitera

Nachac:

Alternativet är slumpen, vilket jag finner oerhört osannolikt.

Jag skulle kunna hålla med så långt att det var en slump att vi hamnade i det läget i galaxen som hade förutsättningarna som tillåter liv men om du påstår att evolution är en slump då går vi genast skilda vägar.
Är ditt argument så att det är osannolikt att vi skulle existera så därför måste det vara gud?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja trodde att man haft den processen igång rätt länge nu? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soulless:

Jag skulle kunna hålla med så långt att det var en slump att vi hamnade i det läget i galaxen som hade förutsättningarna som tillåter liv

Okidoki. Tja, evolution är ju väldigt slumpmässig, men den är ju åtminstone förståelig.

Soulless:

Är ditt argument så att det är osannolikt att vi skulle existera så därför måste det vara gud?

Nae. Argumentet är är att skapelsen, om du ursäktar uttrycket, är en såpass osannolik företeelse om det skulle vara en slump och då söker man andra förklaringar. Enda alternativet är en intelligent skapare.

Ska tilläggas att jag inte är religiös. Betraktar mig själv som agnostisk teist.


   
SvaraCitera

Nachac:

Okidoki. Tja, evolution är ju väldigt slumpmässig, men den är ju åtminstone förståelig.

Om du verkligen vill veta hur evoulution fungerar gå in på talkorigins.com

Nachac:

Nae. Argumentet är är att skapelsen, om du ursäktar uttrycket, är en såpass osannolik företeelse om det skulle vara en slump och då söker man andra förklaringar. Enda alternativet är en intelligent skapare.

Bara för att något är osannoligt betyder det inte att det inte kan hända, slå 20 tärningar och sannolikheten att du ska få alla 6or är väldigt osannolikt, det är iof lika osannolikt att du ska få vilken annan kombination som helst. Min poäng är att det har hänt, vi är här och lever och har en bra vetenskaplig förklaring till hur det hände. Att slänga in ett sådant enormt påstående som att det behövs en intelligent skapare för att ha åstakommit det här kräver mer bevis än så. Jag accepterar fullhjärtat att det går att ses som ett alternativ men av de alternativ man har så ser jag ingen anledning att gå till den sidan som är minst trolig och ej bevisligt uppbackad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går inte. Människan har alltid trott på något större än de, och kommer alltid att göra det. Förut var det gudar som tor och freija, idag är det Gud/Allah.. imorgon är det något annat. Same shit. [sad]


   
SvaraCitera

Nachac:

intelligent skapare.

Vad är intelligent med alla öknar och enormt kalla platser. Stora delar av jorden är obeboelig.

Vad är intelligent med att solen kommer slockna eller att andromeda-galaxen är på direkt kollisionskurs med vintergatan?


   
SvaraCitera
nrg89

Nachac:

Du påstod att det inte finns något som talar för existensen av en gud. Alternativet är slumpen, vilket jag finner oerhört osannolikt.

Kort sagt håller jag inte med.

Så det är ärligt talat så du resonerar, att det bara finns två stycken möjligheter: Gud, eller vi kom fram helt random? Det finns oändligt med förklaringar om hur vi kom till, även om de alla är spekulationer, eftersom vi inte vet vad som hände innan Big Bang.

Nachac:

Okidoki. Tja, evolution är ju väldigt slumpmässig, men den är ju åtminstone förståelig.

Nej, det är den verkligen inte, det är den bara om alla lagarna kom till via slump och förändras slumpmässigt, och så fungerar det inte. Allting följer naturens lagar exakt och utvecklas på exakt det sättet de borde göra som svar på de andras utveckling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soulless:

Bara för att något är osannoligt betyder det inte att det inte kan hända,

Det har jag heller inte sagt. Det jag har sagt är att jag inte håller med om att det inte finns något som stödjer tesen om en gud.

Därav "agnostiker."

tevepro:

Vad är intelligent med alla öknar och enormt kalla platser. Stora delar av jorden är obeboelig.

För oss, ja.

tevepro:

Vad är intelligent med att solen kommer slockna eller att andromeda-galaxen är på direkt kollisionskurs med vintergatan?

Inte vet jag. Jag är inte religiös och jag tycker bara sannolikheten är otroligt låg. Sedan är det väl mitt eget ego som säger att det är deprimerande om det skulle vara så.

nrg89:

Så det är ärligt talat så du resonerar, att det bara finns två stycken möjligheter: Gud, eller vi kom fram helt random? Det finns oändligt med förklaringar om hur vi kom till, även om de alla är spekulationer, eftersom vi inte vet vad som hände innan Big Bang.

Det finns bara slump och slumpens motsats, du håller inte med om detta?

nrg89:

Nej, det är den verkligen inte, det är den bara om alla lagarna kom till via slump och förändras slumpmässigt, och så fungerar det inte. Allting följer naturens lagar exakt och utvecklas på exakt det sättet de borde göra som svar på de andras utveckling.

Det är slumpmässigt vilka mutationer som sker, vilka djur som råkar para sig och vilka gener som förs vidare. Det är slumpmässigt om en stor naturkatastrof utplånar stora delar av Jordens fauna så att andra varelser får en chans de inte hade fått annars.

Evolutionen är logisk, men styrs av slumpen.


   
SvaraCitera