Aviseringar
Rensa alla

Hur kommer det sig att mångkulturalister alltid säger att vi måste ta tag i integrationen sedan så gör de inte ett piss?


Ämnesstartare

Nästan varje gång man diskuterar invandring med med mångkulturalister så säger de att integrationen är misslyckad men det är sällan de kommer med ett konkret förslag på att lösa problemet. Detsamma gäller politiker när de blir ifrågasatta så säger de samma sak men de gör inte ett piss åt saken de heller. Hur kommer det sig att det är så egentligen?


   
Citera

Några fler fritidsgårdar, lite mer pengar till SFI och att sedan stoppa den hemska rasismen i Sverige  - då kommer miljonutanförskapet lösas och en halv miljon invandrare på fyra år kommer utan problem kunna integreras in i samhället. Konstigt bara att ingen kom på detta under de 20 år vi bedrivit katastrofal integrationspolitik. 

Tumme upp


   
SvaraCitera
time
 time

Mycket kort förklaring målad med breda penseldrag:

1. Det är inte världens mest lättlösta problem, skillnaden är att vi som gillar mångkultur/de med sunt förnuft helt enkelt inte tycker att lösningen är att börja kalla muslimer/andra invandrare för degraderande, rasistiska saker och/eller skära ner på antalet som får komma till Europa.

2. Man blir inte automatiskt supersmart och hittar lösningen på alla problem bara för att man blivit folkvald: det tillkommer ju faktiskt ytterligare processer där folk till och med röstar emot förslag på lösningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: 1. Det är inte världens mest lättlösta problem, skillnaden är att vi som gillar mångkultur/de med sunt förnuft helt enkelt inte tycker att lösningen är att börja kalla muslimer/andra invandrare för degraderande, rasistiska saker och/eller skära ner på antalet som får komma till Europa.

Ingen med sunt förnuft kan vara för mångkultur.


   
SvaraCitera

Instämmer inte i problemformuleringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Instämmer inte i problemformuleringen.

Menar du att vi inte har integrationsproblem?


   
SvaraCitera

presidente: Menar du att vi inte har integrationsproblem?

Menar att det inte saknas förslag på lösningar.


   
SvaraCitera
time
 time

presidente: Ingen med sunt förnuft kan vara för mångkultur.

Det tycker kanske du. Jag tycker något annat. Är själv en produkt av mångkultur, jag har massor med inslag av olika kulturer i min vardag (och i mitt sätt att vara) och har haft det ända sedan min födsel. Det är inte något som gör mig till en sämre människa, tvärtom är jag glad över att få ta del av många aspekter av mina olika kulturer, att jag kan kombinera det och välja att göra något kreativt med det. Eller bara vara utan att ha någon slags stämpel på mig. Vad som är svenskt och vad som är tyskt och vad som är ryskt och brittiskt och amerikanskt och arabiskt skiftar ju från dag till dag, år till år, decennium till decennium. 


   
SvaraCitera

Oavsett om lösningen finns eller inte så bör den ju testas och fungera innan man börjar försöka genomföra massinvandring. Komma på ett sätt som gör att invandringen fungerar på och sedan se hur mycket invandring samhället klarar av med modellen (om man nu då tror att invandring och mångkultur är något bra). I Sverige har man dock gjort motsatt sak. Genomfört massinvandring, skapat segregation och i efterhand försökt lösa problemen genom dyra integrationssatsningar (som ändå inte fungerar). Innan man bedriver hög invandring måste man komma på ett sätt som det fungerar på, oavsett vad man står ideologiskt.

Så stoppa invandringen, hitta ett sätt att lösa segregationen på och kommande integration på som faktiskt fungerar, och sedan kan vi långsamt börja höja invandringen igen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det tycker kanske du. Jag tycker något annat. Är själv en produkt av mångkultur, jag har massor med inslag av olika kulturer i min vardag (och i mitt sätt att vara) och har haft det ända sedan min födsel. Det är inte något som gör mig till en sämre människa, tvärtom är jag glad över att få ta del av många aspekter av mina olika kulturer, att jag kan kombinera det och välja att göra något kreativt med det. Eller bara vara utan att ha någon slags stämpel på mig. Vad som är svenskt och vad som är tyskt och vad som är ryskt och brittiskt och amerikanskt och arabiskt skiftar ju från dag till dag, år till år, decennium till decennium. 

Det är inte det de handlar om.
Kolla på klippet jag länka.


   
SvaraCitera
time
 time

Rent spontant känner jag typ att några konkreta lösningar är:

1. Öppna upp Komvux för nyanlända också (inte bara SFI) så alla får läsa svenska som andraspråk på en gång. Korta ner tiderna för konverteringen av utländska betyg (sabla process, det där).

2. Bygg SJUTTAHELVETES många nya bostadshus. Bygg ut städerna och gör det snabbt. Bostadsbristen gör det ohållbart. Blanda upp ordentligt så det inte blir segregerade områden utan en bra balans mellan kontakter från ens gamla liv och nya kontakter i Sverige.

3. Bara gör.


   
SvaraCitera
time
 time

presidente: Det är inte det de handlar om.
Kolla på klippet jag länka.

Och det jag sa hade ingenting med sunt förnuft+mångkultur=sant att göra heller, men jag trodde vi bara struntade i vad den andra för att få prata om något annat. 


   
SvaraCitera

nvm


   
SvaraCitera

time:
Rent spontant känner jag typ att några konkreta lösningar är:

1. Öppna upp Komvux för nyanlända också (inte bara SFI) så alla får läsa svenska som andraspråk på en gång. Korta ner tiderna för konverteringen av utländska betyg (sabla process, det där).

2. Bygg SJUTTAHELVETES många nya bostadshus. Bygg ut städerna och gör det snabbt. Bostadsbristen gör det ohållbart. Blanda upp ordentligt så det inte blir segregerade områden utan en bra balans mellan kontakter från ens gamla liv och nya kontakter i Sverige.

3. Bara gör.

Tror du på allvar att det där skulle fungera? Dvs lösa det utanförskap på flera hundra tusen människor och samtidigt integrera in en halv miljon nya invandrare på fyra år när vi redan idag har enorm bostadsbrist och arbetslöshet? Om vi ska vara ärliga? 


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW:

Tror du på allvar att det där skulle fungera? Dvs lösa det utanförskap på flera hundra tusen människor och samtidigt integrera in en halv miljon nya invandrare på fyra år när vi redan idag har enorm bostadsbrist och arbetslöshet? Om vi ska vara ärliga? 

Då skulle vi i alla fall faktiskt göra något - och bostadsbristen måste ändå lösas, så varför inte? 


   
SvaraCitera