Aviseringar
Rensa alla

Hur korkad får en cyklist vara?


Ämnesstartare

Jag trampar själv mycket mountainbike, i princip året runt utom när det är för kallt eller halt men jag ställer ändå frågan - hur korkad får en cyklist vara?   Mycket glad


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

som fellow cyklist så har jag förståelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh älskar att den videon har gått viral! 

typiskt stockholmare!! Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: typiskt stockholmare!!

Men händelsen ska ha inträffat på Huskvarnavägen i Vättersnäs (var nu Vättersnäs ligger?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad jag förstått så har cyklisten i sin sak rätt - dock för dum för att fatta att man ska välja sina strider och att detta var helt fel tillfälle för en sådan.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad händer i videon, han bara står där ju? Men ja trafikanter har väldigt dålig förståelse för varann. Jag cyklar så jag fattar liksom hur det är när bilister inte ser en etc, men jag kör lastbil också och vet hur jävla mycket det är att hålla koll på...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så jävla onödigt. Hatar såna som bara måste ha rätt. Kan det vara så svårt att bara svänga åt sidan? Det ä ju svårare för lastbilen att baka äb vad det är dör den där envisa lilla cyklisten att svänga lite åt sidan. Hade jag varit lastbilschauffören hade jag bara dragit på lastbilstutan å tutat tills han flyttat på sig. Han hade nog inte orkat stå kvar i mer en några sekunder då....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Vad jag förstått så har cyklisten i sin sak rätt - dock för dum för att fatta att man ska välja sina strider och att detta var helt fel tillfälle för en sådan.

Hjärta

När man har rätt, då ska man fan!


   
SvaraCitera

Hade jag kört lastbilen hade jag kört framåt efter 1 min.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att det var Mats, min förra mattelärare men är inte säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Men händelsen ska ha inträffat på Huskvarnavägen i Vättersnäs (var nu Vättersnäs ligger?)

Ja, i Jönköping. En hör ju glasklart att han är eller var stockholmare...... 

Den där cyklisten skrämde för övrigt livet ur en liten flicka som han skällde ut förra veckan, hon skall ha cyklat i gå-filen några meter pga hinder i cykel-filen. Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Vad jag förstått så har cyklisten i sin sak rätt - dock för dum för att fatta att man ska välja sina strider och att detta var helt fel tillfälle för en sådan.

Är det så att vägen är enkelriktad och lastbilen kör mot färdriktningen? Hursomhelst så gör cyklisten fel enligt Trafikförordningen 2 kapitlet:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Oavsett om någon annan gör fel så får cyklisten inte bryta mot några bestämmelser för att på något sätt hävda sin "rätt" eftersom han inte har någon, han har bara skyldigheter.

För övrigt har jag åsikter om rövhålet som filmat som inte känner till att man inte filmar så filmer blir horisontell och inte vertikal. Man ställer ju knappast skärmen/TVn på höjdkant för att kunna se filmen.  Mycket glad   Skadeglädje


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

"Kör över honom för då har vi en idiot mindre på vägen." Skadeglädje


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Storchen84:
Vad jag förstått så har cyklisten i sin sak rätt - dock för dum för att fatta att man ska välja sina strider och att detta var helt fel tillfälle för en sådan.

När det finns cykelbana då skall cyklister hålla sig på cykelbanan.

stoner:

Är det så att vägen är enkelriktad och lastbilen kör mot färdriktningen?

Vägen är inte enkelriktad, vägen är avsmalnad vid busshållplatsen för att öka säkerheten.


   
SvaraCitera

Bortklipp scen ur forest gump ju


   
SvaraCitera