Aviseringar
Rensa alla

Hur kunde folkmord ske?


Ämnesstartare

Hur kunde folkmord ske?


   
Citera

Ring Stalin, han kanske vet.


   
SvaraCitera

Folkmord är inget som bara var något som Hitler gjorde, folkmord har skett i alla tider på många olika folk. De allierade tillät Nazityskland att mörda en massa människor genom att hindra Nazityskland från att deportera judarna till Madagaskar, läs:  https://en.wikipedia.org/wiki/Madagascar_Plan


   
SvaraCitera

Frågan är varför det fortfarande sker. Sydafrika är ett bra exempel..


   
SvaraCitera

SDniklas: Frågan är varför det fortfarande sker. Sydafrika är ett bra exempel..

Det finns inga belägg att ett folkmord på vita sker i Sydafrika. Rasistiska attacker på vita är ett problem, men det är inte samma sak som folkmord.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: De allierade tillät Nazityskland att mörda en massa människor genom att hindra Nazityskland från att deportera judarna till Madagaskar

Att hindra Nazityskland från att ha tillgång till Madagaskar är inte samma sak som att tillåta folkmord. Visste de allierade ens om Madagaskarplanen?
 
Du håller nog med mig om detta, men jag vill bara säga att nazisterna var ansvariga för folkmordet på judar och romer (och mördandet av homosexuella och andra grupper). Man kan prata om hur mycket de allierade visste om förintelsen och om de ens brydde sig under kriget, men nazisterna är oavsett detta ansvariga för folkmordet.
 
Notera att jag inte gillar de allierade (gillar inte axelmakterna heller).


   
SvaraCitera

anonym321123:

Att hindra Nazityskland från att ha tillgång till Madagaskar är inte samma sak som att tillåta folkmord. Visste de allierade ens om Madagaskarplanen?
 
Du håller nog med mig om detta, men jag vill bara säga att nazisterna var ansvariga för folkmordet på judar och romer (och mördandet av homosexuella och andra grupper). Man kan prata om hur mycket de allierade visste om förintelsen och om de ens brydde sig under kriget, men nazisterna är oavsett detta ansvariga för folkmordet.
 
Notera att jag inte gillar de allierade (gillar inte axelmakterna heller).

De allierade borde ha vetat vad nazisterna hade för planer, de hade massvis med spioner i Nazityskland och dessutom lyckades de lösa Enigma kodsystemet.
Det är med högsta förmodan sant som du säger att de allierade förmodligen inte visste om Madagaskarplanen, tyskarna hade kunnat ha skickat iväg skeppen iaf, man kan undra hur historien hade sett ut då om båtarna blivit sänkta?

Ja, nazisterna var ansvariga för de illgärningar som de gjorde, det är svårt att ha mage att påstå något annat. Att förintelsen skett och att judar, romer, homosexuella och oliktänkande m.f. mördades är fakta. Som du säger kan man verkligen undra hur mycket de allierade egentligen hade kunskap om vad nazisterna hade för planer, de borde definitivt ha vetat att nazisterna avskydde judar och andra ''untermenchlishes menchen'' om man ska använda nazityskt ordval. Därav borde det inte varit omöjligt för de allierade att känna till Madagaskarplanen, sen vet vi det inte säkert. Hade de allierade, om de vetat om att nazisterna ville deporterat judarna men vägrat så tycker jag att det är mycket magstarkt att påstå att de allierade inte hade något ansvar i det hela.
Som ett annat argument till att Storbrittanien hade ansvar för tusentals judars död eftersom att judar inte fick emigrera till dåvarande Palestina utan skickades tillbaka till Nazityskland.
Också att Frankrike hade ett visst ansvar (trots deras utsatta situation) då de förföljde judar (dock på nazisternas order), Sverige hade också ett liknande ansvar.

Då är vi ense om den biten iaf, att ingen av oss är särskilt förtjust i någondera sida, även om jag tror att du kanske gillar Sovjetunionen mer än de andra, sen tror jag inte att du egentligen inte gillar Sovjetunionen utan mer ser de som pest eller kolera, alltså ett bättre alternativ av flera dåliga. Sovjet dödade dessutom flertalet fler än vad Hitler gjorde, sen om Hitler vunnit kriget om saker och ting var annorlunda så hade säkert Hitler, om han kunnat sett till att nazisterna gett sig på fler människor och fler dött, sen kanske folk hade deporterats, vem vet, ingen kan med säkerhet veta.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Det sker fortfarande. Ta massinvandring som ett exempel.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: det är mycket magstarkt att påstå att de allierade inte hade något ansvar i det hela.

Jag håller med dig, jag ville bara vara tydlig med att nazisterna inte var "tvingade" till folkmord. Nazisterna kan aldrig ursäktas för deras massmord.
 

Trevlig-Snubbe: Då är vi ense om den biten iaf, att ingen av oss är särskilt förtjust i någondera sida, även om jag tror att du kanske gillar Sovjetunionen mer än de andra

Nej, inte alls.
 

Trevlig-Snubbe: sen tror jag inte att du egentligen inte gillar Sovjetunionen utan mer ser de som pest eller kolera, alltså ett bättre alternativ av flera dåliga

Jag skulle inte stödja någon av sidorna. Alla stater stred för sin nationella kapitalistklass intressen. Detta inkluderar Sovjetunionen.
 

Trevlig-Snubbe: om Hitler vunnit kriget om saker och ting var annorlunda så hade säkert Hitler, om han kunnat sett till att nazisterna gett sig på fler människor och fler dött, sen kanske folk hade deporterats, vem vet, ingen kan med säkerhet veta.

Det är rätt sannolikt att han hade massmördat ännu fler om han vunnit


   
SvaraCitera

PolitisktInkorrekt: Det sker fortfarande. Ta massinvandring som ett exempel.

Invandring är inte folkmord. Här är en Wikipedia-artikel om du vill veta vad folkmord faktiskt innebär: Genocide - Wikipedia


   
SvaraCitera

anonym321123:

Jag håller med dig, jag ville bara vara tydlig med att nazisterna inte var "tvingade" till folkmord. Nazisterna kan aldrig ursäktas för deras massmord.

Det borde väl ingen vettig människa göra heller, det är lika dumt som att förneka förintelsen och allt vad folk kan hitta på.

anonym321123: Nej, inte alls.

Vänta, nu, va? Nu får du nog förklara hur du tänker. Glad

anonym321123: Jag skulle inte stödja någon av sidorna. Alla stater stred för sin nationella kapitalistklass intressen. Detta inkluderar Sovjetunionen.
 Det är rätt sannolikt att han hade massmördat ännu fler om han vunnit

Ah, då förstår jag.
Jo men så är det. Det kan man nog säga om de flesta paranoida galningar med höga maktpositioner.


   
SvaraCitera

David-€:
Hur kunde folkmord ske?

Bättre att du ställer frågan i nutid - hur KAN folkmord ske? Än idag fördriver och mördar muslimer kristna i arabländerna med stöd av islam eller möjligtvis av kulturella orsaker.


   
SvaraCitera

David-€:
Hur kunde folkmord ske?

Folkmord sker när det uppstår problem mellan tex folkgrupper som ingen tar itu med på ett tidigt stadium och konflikten får eskalera så långt att ett folkmord till slut blir en accepterbar lösning.
Hitlers mord på judar berodde på att judarna inte var juste med icke judar vilket skapade stor irritation bland övriga men detta tysta ner av historieskrivare. Judarna hade dessutom oturen med att tidsmässigt sammanfalla med 30talskrisen och nazisterna utnyttjade detta praktiskt nog i sin kampanj då man behövde någon att lägga skuld på judar o kommunister och resten vet vi.

Idag har vi den politiskt korrekta Sverige med sina korkade politiker som blundar för en invandring av folk typ araber o muslimer som genom sitt leverne, religion och minimala intrgrationsvilja drar på sig fler o fler ovänner medan regering blundar och låter vårt svenska välfärd kollapsa. Detta är en tickande bomb och vem vet vad som till slut kommer att hända.


   
SvaraCitera

anonym321123: Visste de allierade ens om Madagaskarplanen?

Frankrike och Polen hade liknande planer innan kriget bröt ut - de visste nog inte om tyskarnas specifika plan, men flertalet europeiska stater (samt zionisterna) ville deportera den judiska befolkningen i Europa.

With the cooperation of the French, the Polish government commissioned a task force in 1937 to examine the possibility of deporting Polish Jews to Madagascar.[2]


   
SvaraCitera