Aviseringar
Rensa alla

hur laddar man ner en film?


Ämnesstartare

alltså... från början:

> Jag har laddat ner utorrent och hittat en torrent på piratebay.se

>> Jag har väntat i 24 h och nu är filmen äntligen nerladdad

>>> Nu när jag ska öppna den hämtade mappen så ligger det bara massa konstiga filer i, typ
- R01-fil, R02-fil, R03-fil
- En mapp "Sample"
- "Systeminformation"

>>>> Jag har aldrig laddat ner förut och vet alltså inte vad jag ska göra med dessa filer...

(>>>>> Ni får gärna förklara rent generellt också vad som gäller, har noll koll!)

HJÄLP! [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

har du laddat ner utorrent och vlc media palyer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

har du laddat ner utorrent och vlc media palyer?

vad är "vlc media player"?


   
SvaraCitera

Antar att det är en videofil och inte en .img fil eller liknande.

Metod 1:

googla VLC, ladda ner det, installera & starta, gå till öppna fil/open file och navigera dig till mappen där filmen ligger och öppna en av dessa r01/.rar filer.

Metod 2:

googla winrar, ladda ner, installera, högerklicka på valfri r01/.rar fil och klicka på "extract here", öppna filen som "packas upp" med valfri mediespelare.


   
SvaraCitera
Åtta

babybox:

R01-fil, R02-fil, R03-fil

Det är ett komprimerat arkiv som är uppdelat i flera bitar. Använd Winrar för att packa upp filmen (som jag antar är en fullt laglig, fritt tillgänglig film).


   
SvaraCitera

babybox:

vad är "vlc media player"?

Precis som det låter.

http://www.videolan.org/vlc/


   
SvaraCitera

Åtta:

(som jag antar är en fullt laglig, fritt tillgänglig film).

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Metod 1:

googla VLC, ladda ner det, installera & starta, gå till öppna fil/open file och navigera dig till mappen där filmen ligger och öppna en av dessa r01/.rar filer.

Skentrevlig:

Metod 2:

googla winrar, ladda ner, installera, högerklicka på valfri r01/.rar fil och klicka på "extract here", öppna filen som "packas upp" med valfri mediespelare.

vilken metod är bäst, och ENKLAST? 🙂


   
SvaraCitera

babybox:

vilken metod är bäst, och ENKLAST? 🙂

Jag föredrar metod 2, blir mindre strul med den. Båda är väl lika enkla men fördelen med metod 1 är att du slipper "packa upp" filen som ligger nerkomprimerad i rar-arkiven (r01,r02 filerna) och därmed sparar plats & tid men du kan ju naturligtvis ta bort arkiven sen när du packat upp filmen om du inte vill seeda​*.


   
SvaraCitera
Åtta

Skentrevlig:

och därmed sparar plats

Fast den packas upp samtidigt som den spelas upp, så egentligen sparas ingen plats. Däremot kan man ju spara lite tid.


   
SvaraCitera

babybox:

R01-fil, R02-fil, R03-fil

Installera Winrar. Högerklicka på en av filerna och välj: Extrahera här

Då laddar den ett tag sen har du din film i mappen[no-no]

Den är packad i ett arkiv så du måste packa upp den innan du kan se den [no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no][no-no]


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är ett komprimerat arkiv som är uppdelat i flera bitar. Använd Winrar för att packa upp filmen (som jag antar är en fullt laglig, fritt tillgänglig film).


   
SvaraCitera

Åtta:

Fast den packas upp samtidigt som den spelas upp, så egentligen sparas ingen plats.

Ja jo men den packas väl upp i någon sorts temp-mapp så man inte behöver ta bort den manuellt sen? Uppskattat av vissa antar jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vart hittar man winrar?
fattar nada 😛


   
SvaraCitera

babybox:

vart hittar man winrar?
fattar nada 😛

Du har, i min mening, fått tillräckligt med information av flera användare. Klarar du ej av får du nog gå och köpa/hyra filmen [cute]


   
SvaraCitera