Aviseringar
Rensa alla

Hur länge kan man hoppa över sin mens?


Ämnesstartare

Hej, jag äter p-piller och brukar hoppa över mensen varannan månad eller två månader. Nu undrar jag, kan man hoppa över mensen i 3 månader? Eller ja, att man tar mensen på den tredje kartan å skippar mensen på dom två första? Har problem med äggstockarna å brukar ha det jobbigt vid mens, men vet inte om det är farligt att hoppa över. Alla skriver ju så olika på internet, typ att man får större blödning å skit. Medans andra skriver att mens inte är viktigt alls osv, hur ofta hoppar ni över? Har aldrig haft mellan blödningar, hoppa över funkar bra för mig men 3 månader har jag aldrig testat. Misstänker att jag har endometrios + att jag lider av kronisk svamp så får ofta svamp vid mens, därför vill jag ha mens så lite som möjligt!


   
Citera

xoxobarbie:
Hej, jag äter p-piller och brukar hoppa över mensen varannan månad eller två månader. Nu undrar jag, kan man hoppa över mensen i 3 månader? Eller ja, att man tar mensen på den tredje kartan å skippar mensen på dom två första? Har problem med äggstockarna å brukar ha det jobbigt vid mens, men vet inte om det är farligt att hoppa över. Alla skriver ju så olika på internet, typ att man får större blödning å skit. Medans andra skriver att mens inte är viktigt alls osv, hur ofta hoppar ni över? Har aldrig haft mellan blödningar, hoppa över funkar bra för mig men 3 månader har jag aldrig testat. Misstänker att jag har endometrios + att jag lider av kronisk svamp så får ofta svamp vid mens, därför vill jag ha mens så lite som möjligt!

Jag äter P-piller så jag har mens varannan månad. Detta tog det på en sida som heter umo.se (som jag tycker är bra, och som jag känner att jag kan lita på).
Men detta tog det iaf:
Om du vill slippa ha mens varje månad kan du strunta i att ta dina sockerpiller, eller ditt planerade uppehåll. Istället börjar du på en ny karta direkt efter sista hormonpillret på kartan.
Om du får en blödning ändå, ska du ta dina sockerpiller eller ha ett vanligt uppehåll. Då blöder du klart. Sen börjar du om på en ny p-pillerkarta. Därefter kan du fortsätta ta dem igen så länge du vill, eller tills du börjar blöda nästa gång.
Att äta sina p-piller så här är helt ofarligt och gör att du slipper ha mens så ofta. Men för att det ska funka så bra som möjligt är det bra att du har ätit dina p-piller som vanligt i två, tre månader. Försöker du skjuta på mensen genom att äta ihop flera p-pillerkartor när du precis har börjat med p-piller, kan du få mellanblödningar.


   
SvaraCitera

Detta är väldigt personligt. Om jag skippar min mens i 3 månader så får jag en sådan mensvärk att jag spyr och/eller svimmar. Du får helt enkelt testa och se vars din personliga gräns går


   
SvaraCitera

Well jag hade inte mens på 4 månader när jag käka minipiller, var precis lika som innan


   
SvaraCitera

Man ska alltid lyssna på personen som skrev ut det men jag blev rekomderad att hoppa över alla mensar, alltså varje månad. Sen kommer kroppen automatiskt göra sig av med slemhinnan men det sker kanske 1-2 gånger om året.


   
SvaraCitera