Aviseringar
Rensa alla

Hur länge klarar sig öppnat vin?


Ämnesstartare

Som rubriken lyder, hur länge klarar sig öppnat vin?


   
Citera
Ämnesetiketter

beror på temperatur osv skulle jag vilja påstå!


   
SvaraCitera

gissar 4 dar


   
SvaraCitera

Ordentligt försluten?


   
SvaraCitera

skulle aldrig låta det stå mer än 2 dagar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ordentligt försluten?

Tja, ligger i kvar i påsen från boxen.
I vanlig rumstemperatur.


   
SvaraCitera

stereo total:

Hur länge klarar sig öppnat vin?

Som rubriken lyder, hur länge klarar sig öppnat vin?

Jag antar att du menar en öppnad vinflaska!? Rött eller vitt? Rött står sig kortare tid... vitt betydligt längre. Tappa om vinet i en flaska så flaskan blir HELT FULL dvs så lite luft som möjligt finns i flaskan o dra på korken ordentligt alt dra i en ny "riktig" kork... förvara den kallt ca 4 grader dvs i KYLEN... så står den sig i ett år! [smile]

Ju lägre alkoholhalt ju kortare lagringstid... ju högre alkoholhalt ju längre lagringstid!

OBS! att det är LUFTEN som bryter ner vinet. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Ju lägre alkoholhalt ju kortare lagringstid... ju högre alkoholhalt ju längre lagringstid!

Det är rött, 14,5%. Hur länge tror du att det står sig rumstempererat. Litar inte på att jag får ha det ifred i kylen.


   
SvaraCitera

stereo total:

Det är rött, 14,5%. Hur länge tror du att det står sig rumstempererat. Litar inte på att jag får ha det ifred i kylen.

Tappa om det i en flaska så flaskan blir HELT FULL dvs INGEN LUFT finns upptill i flaskan... tät kork... i rumstemperatur [sad] en månad!?

14,5% är ju ett hyfsat "starkt" vin så det står sig säkert längre men för att vara på säkraste sidan... en månad i flaska UTAN luft!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

14,5% är ju ett hyfsat "starkt" vin så det står sig säkert längre men för att vara på säkraste sidan... en månad i flaska UTAN luft!

Okej, tack så mycket. Tror dock inte att jag kan fylla på så att det inte alls finns någon luft kvar. Fast inom en vecka eller två är det nog uppducket. Tror du att det klarar sig så länge?


   
SvaraCitera

stereo total:

Tja, ligger i kvar i påsen från boxen.

Är det en box håller den fan flera veckor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Är det en box håller den fan flera veckor

Fast den är ju öppnad. Lite över överhällt i en flaska också. Vet inte varför :s


   
SvaraCitera

stereo total:

Fast den är ju öppnad. Lite över överhällt i en flaska också. Vet inte varför :s

Ja, alltså från att du öppnar boxen första gången så klarar den sig minst ett par veckor. - Eller finns det ett stort hål i påsen[shake][smile]

vet faktiskt inte hur länge det håller sig schysst om man häller över det i en flaska. DU bör kanske inte bjuda på det under en finmiddag, men annars går det nog fint[y]


   
SvaraCitera

stereo total:

Okej, tack så mycket. Tror dock inte att jag kan fylla på så att det inte alls finns någon luft kvar. Fast inom en vecka eller två är det nog uppducket. Tror du att det klarar sig så länge?

Jag tänker mig vanlig starkvinsglögg som just är baserad på rödvin. Den står sig ju flera månader i öppnad "halv" flaska utan problem. Så snackar vi om mindre än 1 månad... no problem! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

vet faktiskt inte hur länge det håller sig schysst om man häller över det i en flaska. DU bör kanske inte bjuda på det under en finmiddag, men annars går det nog fint[y]

TheSpookyMan:

ag tänker mig vanlig starkvinsglögg som just är baserad på rödvin. Den står sig ju flera månader i öppnad "halv" flaska utan problem. Så snackar vi om mindre än 1 månad... no problem! [smile]

Okej. Tack så jätte mycket för svaren! [y]


   
SvaraCitera