Aviseringar
Rensa alla

Hur lagar man stark mat?


Ämnesstartare

Jag gillar stark mat. Jag är däremot inget vidare på att laga stark mat. Jag kan laga mat som är kryddig och mat som är ganska stark, men jag har ingen aning om hur man lagar riktigt stark mat. Framförallt, hur lagar man riktigt stark mat som faktiskt smakar något annat också? Att äta en rå chilifrukt av det starkare slaget är ju starkt, men inte så mycket mer än det.

Så, hur gör man?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

crème fraiche paprika & chili, sojakyckling, paprika, lök jaa ta vilka grönsaker du vill, nudlar, blanda ihop allt i stekpannan i slutet

detta blir starkt men på ett gott sätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ha i chili och fega inte.

Eller så kan man göra chilipasta genom att finhacka eller mixa chili och koka med lite vatten och olivolja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EGOGIRL:

crème fraiche paprika & chili, sojakyckling, paprika, lök jaa ta vilka grönsaker du vill, nudlar, blanda ihop allt i stekpannan i slutetdetta blir starkt men på ett gott sätt

Äter förvisso inte crème fraîche, men tvivlar på att det blir så pass starkt som jag är ute efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Ha i chili och fega inte. Eller så kan man göra chilipasta genom att finhacka eller mixa chili och koka med lite vatten och olivolja.

Men det är ju det jag gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man blandar i jättemycket starka kryddor? typ tabasco etc[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad du än lagar, låt det stå och tillagas under lång tid med lock på. Då förhöjs smakerna oftast några grader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Men det är ju det jag gör.

Då kanske du har för lite. En kock jag hade förut gjorde så och det gick fan knappt att äta ibland för att det var så starkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar laga mat med färska chilifrukter i + "sweet soy and roasted red chili sauce". "röd curry pasta" hade jag i en gång men det blev verkligen jättestarkt, dock god smak. kanske vore något för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

man blandar i jättemycket starka kryddor? typ tabasco etc

Tycker inte att tabasco är särskilt starkt.

OF 5:

Då kanske du har för lite. En kock jag hade förut gjorde så och det gick fan knappt att äta ibland för att det var så starkt.

Kanske. Känns dock som att det riskerar att ta över maten helt och hållet om man överdoserar det allt för mycket. Kanske egentligen mer är en fråga om vilka andra kryddor man bör använda.

hjortpojken:

brukar laga mat med färska chilifrukter i + "sweet soy and roasted red chili sauce". "röd curry pasta" hade jag i en gång men det blev verkligen jättestarkt, dock god smak. kanske vore något för dig?

Kanske. Vad för röd currypasta?


   
SvaraCitera

du kan laga plecing kangkung, finns lite olika recept och stiler. plecing kangkung är indonesisk vattenspenat med chili, fast det går lika bra med vanlig spenat (obs den måste vara färsk).

en mängd som motsvarar 30 st kangkung, skulle tippa på typ 500 g färsk spenat. koka spenaten tills den är färdig i lättsaltat vatten. några nävar böngroddar som sköljs i kokande vatten kan man också fixa. ev. även rostade jordnötter.

detta torkas och blandas samman med en sambal som görs på 10 röda chilifrukter, 5 gröna chilifrukter, lök och vitlök efter smak (förslagsvis typ 5 små lökar + 5 vitlöksklyftor) som man rostar. när de fått färg har man i två tomater + 1 tesked rörsocker + salt, och sedan när det svalnat så mosar man det med typ en mortel så att det blir en sambal som man sedan rör ned i spenaten.

ät med ev. mer sambal + ris.


   
SvaraCitera

man kan laga indiskt mat, det smakar starkt+andra saker![love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

du kan laga plecing kangkung

Ska pröva. Gillar spenat.


   
SvaraCitera

mediakatt:

röd currypasta?

hjortpojken:

röd curry pasta

den här är ju tänkt att ätas med kokosmjölk vilket ger den en ganska rund och inte särskillt stark smak. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

man kan laga indiskt mat, det smakar starkt+andra saker!

Jag brukar laga indisk mat, men den brukar mer bli lite messtark än riktigt stark. Även om jag faktiskt följer recept på phall som intygar att det kommer bli jättestarkt. För helvete.


   
SvaraCitera