Aviseringar
Rensa alla

Hur lågt ska man kunna komma för att sjunga altstämman i en kör??


Ämnesstartare

Hejhej![bigsmile]
Jag vill först berätta att jag sjunger i skolans skolkör (går i högstadiet) [bigsmile] just nu sjunger jag förstasopranstämman. Från början gick det INTE bra, för den gick för högt för mig[shake] men sedan efter ett tag gick det bättre, och jag kunde nå mkt högre toner än innan[bigsmile] och det kan jag fortfarande, med både bröstklang och falsett[bigsmile]

Men det är det att jag pratar rätt så lågt när jag pratar i mitt naturliga tonläge (pratar lägre än alla tjejer i min klass och de killar som inte har kommit in i målbrottet, men jag kan prata ljust med[crazy])och kan ta låga toner. Jag kan t ex sjunga G:et under mitten C:et. Så ska jag gå över till alt stämman eller mezzosopran stämman??[love]

Så vad tycker ni?[love]


   
Citera
Ämnesstartare

Lite svårt att säga om man inte kan höra din röst, men utifrån din förklaring så låter det som om du iaf inte skulle passa som alt.
Fråga vad din körledare tycker, hon/han kan ju lyssna på dig och säga vad du passar bäst som.


   
SvaraCitera
smisk

Futuresailor:

Fråga vad din körledare tycker, hon/han kan ju lyssna på dig och säga vad du passar bäst som.

This.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mezzosopran, probably, men fråga körledaren somsagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mezzowhat? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok, tack för alla era svar[bigsmile] Jag ska fråga min körlärare när läsåret börjar[bigsmile] Men jag tror att jag är alt, eller mezzosopran, för jag kan lätt sjunga t. ex miley cyrus låtar [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Mezzowhat? [tard]

Mezzo sporan- de som sjunger "mitten stämman" (av tjejerna)[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeGenius:

Mezzo sporan- de som sjunger "mitten stämman" (av tjejerna)

Säger mig ingenting heller. Kan nada om sång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok, nu kan jag komma ner till ett E under mitten C:et[smile]


   
SvaraCitera

Buddah:

Säger mig ingenting heller. Kan nada om sång.

Öh, får jag bara fråga varför du ens svarade från första början då?

Det är ju jättesvårt att säga, och egentligen tror jag att den som vet bäst är du själv.
Testa båda!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Johemo:

Öh, får jag bara fråga varför du ens svarade från första början då?

För att jag undrade vad tusan det var?


   
SvaraCitera

Om du har ett stort register så kan du nog sjunga sopran även om du har låg talröst. Kanske är det din talröst du behöver höja till och med? 😉

Får du däremot ont i halsen eller blir spänd så byt direkt till alt 1, lilla g räcker nog definitivt för att kunna ta alt 1.

Vilken kör är det? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

perbenhild:

Vilken kör är det? 🙂

Skolkören (jag går i högstadiet)[smile] Och så kan jag ta E:t under mitten C:et nu[party]


   
SvaraCitera

DeGenius:

förstasopran

det var jag också när jag sjöng i kör [love]

men annars tycker jag väl att du kan testa alt, eller mezzosopran. det är inte kul att behöva sjunga de höga stämmorna om man inte trivs i det/känner sig osäker. [y]


   
SvaraCitera

Sjung där det känns mest bekvämt.


   
SvaraCitera