Aviseringar
Rensa alla

Hur lång tid skulle det ta för oss att dö ut?


Ämnesstartare

En underlig tanke slog mig nyss. Om alla människor bara skaffar ett barn istället för flera som de flesta gör nu, då sjunker sakta befolkningen för varje generation.  Alltså; På två vuxna blir det ett barn. Hur lång tid skulle det då ta innan vi dog ut?Vet att det aldrig kommer hända eftersom vi människor är riktiga mästare på att föröka oss och överbefolka jordklotet. Men tänker rent teoretiskt?


   
Citera
reben

e väl bara o göra lite matte


   
SvaraCitera
reben

tkr i övrigt d låter som en jättebra idé en kvot på 0,5 barn per person tänkt denna tanke förr.


   
SvaraCitera

ninjafarfar:
En underlig tanke slog mig nyss. Om alla människor bara skaffar ett barn istället för flera som de flesta gör nu, då sjunker sakta befolkningen för varje generation.  Alltså; På två vuxna blir det ett barn. Hur lång tid skulle det då ta innan vi dog ut?Vet att det aldrig kommer hända eftersom vi människor är riktiga mästare på att föröka oss och överbefolka jordklotet. Men tänker rent teoretiskt?

Beror helt på hur mkt folk som dör i sjukdomar , fattigdom , krig , svält , Naturkatastrofer summan här varierar väldigt kraftigt under en Generation . Man måste veta hur många som finns på jorden och hur många som föds och dör . Hur länge det skulle ta är nästan omöjligt och räkna ut exakt då   många andra faktorer kommer in .  Inom 8000 år skulle jag tro hade alla människor dött   ut 😛 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
tkr i övrigt d låter som en jättebra idé en kvot på 0,5 barn per person tänkt denna tanke förr.

Precis. Om regeringen vill minska befolkningen så vore det en smart lagstiftning. Ett barn på två personer. Sedan om 100-150 år så har säkerligen befolkningen halverats, då kan man införa att man får ha två barn på två personer. Då ökar aldrig befolkningen efter nästa generation, och den sänks aldrig heller.
Nåväl, inte för att en sådan lagstiftning kommer att bli aktuell de närmsta 100 åren. Inte förens jorden är totalt överbefolkad och vi alla får slåss om maten Skadeglädje


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:

Beror helt på hur mkt folk som dör i sjukdomar , fattigdom , krig , svält , Naturkatastrofer summan här varierar väldigt kraftigt under en Generation . Man måste veta hur många som finns på jorden och hur många som föds och dör . Hur länge det skulle ta är nästan omöjligt och räkna ut exakt då   många andra faktorer kommer in .  Inom 8000 år skulle jag tro hade alla människor dött   ut 😛 

Men om vi tänker oss att en generation är ca 100 år. Om vi börjar med detta experiment år 2100, då kommer befolkningen att ha halverats år 2200? Eftersom föräldrarna till alla barnen är döda och endast barnen är kvar. Eller tänker jag snurrigt nu? Vet inte om jag vågar spekulera i detta mer för ikväll när jag är så trött Icke!
Men som du säger spelar många faktorer in, så man kan inte veta exakt. Själv tror jag att det är betydligt mycket mindre än 8000 år. Ska försöka räkna ut någon dag hur lång tid det skulle ta på ett ungefär.


   
SvaraCitera

varför inte hundra barn per familj Mycket glad


   
SvaraCitera

ninjafarfar:

Men om vi tänker oss att en generation är ca 100 år. Om vi börjar med detta experiment år 2100, då kommer befolkningen att ha halverats år 2200? Eftersom föräldrarna till alla barnen är döda och endast barnen är kvar. Eller tänker jag snurrigt nu? Vet inte om jag vågar spekulera i detta mer för ikväll när jag är så tröttIcke!
Men som du säger spelar många faktorer in, så man kan inte veta exakt. Själv tror jag att det är betydligt mycket mindre än 8000 år. Ska försöka räkna ut någon dag hur lång tid det skulle ta på ett ungefär.

en generation är inte 100 år, folk får inte sitt första barn vid 100 års ålder. räkna med 25-30 år.


   
SvaraCitera

sen räknar resonemanget med att folk dör i konstant takt, så är inte fallet. mortaliteten minskar för varje år givet bibehållen medicinsk, samhällsmässig och ekonomisk utveckling.


   
SvaraCitera

det kommer hinna komma en asteroid, det kan jag säga 


   
SvaraCitera

ninjafarfar:

Men om vi tänker oss att en generation är ca 100 år. Om vi börjar med detta experiment år 2100, då kommer befolkningen att ha halverats år 2200? Eftersom föräldrarna till alla barnen är döda och endast barnen är kvar. Eller tänker jag snurrigt nu? Vet inte om jag vågar spekulera i detta mer för ikväll när jag är så trött Icke!
Men som du säger spelar många faktorer in, så man kan inte veta exakt. Själv tror jag att det är betydligt mycket mindre än 8000 år. Ska försöka räkna ut någon dag hur lång tid det skulle ta på ett ungefär.

HAr inte alla döds eller födelse siffror  per år och genomsnittlig mängd barn per par sen måste man utgå ifrån den totala populationen i världen   vilket närmar sig 7 miljarder nu . Och idag blir vi ca 200-250 miljoner fler varje år ! 


   
SvaraCitera

En apas melankoli:
det kommer hinna komma en asteroid, det kan jag säga 

det är större chans att solen strålar ifrån en högfrekvens värme-stråle som långsamt kommer koka jorden till alla smälter Glad


   
SvaraCitera

FNÖ:

det är större chans att solen strålar ifrån en högfrekvens värme-stråle som långsamt kommer koka jorden till alla smälter Glad

HAHA den är obefintlig stämmer inte alls då det snarare kommer bli kallare xd 


   
SvaraCitera

FNÖ: det är större chans att solen strålar ifrån en högfrekvens värme-stråle som långsamt kommer koka jorden till alla smälter Glad

oj


   
SvaraCitera

Aaron:

HAHA den är obefintlig stämmer inte alls då det snarare kommer bli kallare xd 

FEL möjligt vis håller solen på att bli kallare men blir den  tillräckligt ostabil så POFF 


   
SvaraCitera