Aviseringar
Rensa alla

Hur man hjälper sig själv att må prima.


Ämnesstartare

Om man mår dåligt finns det oftast folk som kan hjälpa dig och få det bättre.
Men det finns också saker som du kan göra mot dig själv också, så du trivs bättre med dig själv, så du mår bättre och så du vågar mera tex.

I denna tråden skriver vi vad vi brukar göra för att vi ska må bättre. Hur vi gör med oss själva. Eller hur man kan göra.

Saker jag gör:

* Om jag är på dåligt humör för jag har tex bråkat med mamma och sen ska träffa en kompis och då vill jag vara glad så när jag går till henne så ler jag massor för mig själv. Det är ju inte så att humöret ändras helt men jag brukar oftast börja tänka på bättre saker och le massor för mig själv och försöker glömma det som hänt. Tycker det är ett bra tips och hjälper ofta för mig.

* Om jag är missnöjd med mig själv eller något sånt. Tex om jag ser någon med jättefina ben osv. Så brukar jag försöka tänka för mig själv massor att varför jag ska jämföra mig! VAD FÅR JAG UT AV DET? Jo, jag mår dåligt. Inget annat. För mig är det så. Så om jag tex ser någon som har fina ben och när jag kommer hem och ställer mig framför spegeln så tänker jag att jag har snygga ben! Att mina ben är snyggast och ingen annans. Även om jag inte tycker det så ska jag intala mig själv det. Tycker detta är ett bar tips för det har hjälpt mig ganska mycket, brukar inte alls jämföra mig mycket och om det händer så gör jag som jag nyss skrev. TYP.

* En sak till som kan vara bra att göra är att lyssna på glad musik när du mår dåligt. Även om jag vill sätta på en ledsen låt som jag bara vill gråta till så låter jag ibland bli. Jag sätter på en glad låt som jag egentligen av allt minst vill lyssna på. Men när jag väl lyssnar på den så blir jag lite gladare och tänker inte alls samma tankar som jag skulle gjort om jag lyssnade på en deppig låt.

* Göra saker som du vet att du mår bra av när du mår dåligt. Tex om jag kommer hem från skolan och vill bara dö så ska jag åka och göra det jag tycker är roligt ändå! Jag brukar kanske inte hitta på värsta saken som tex åka och träffa massa kompisar, men jag brukar iaf åka och träna. För det vet jag att det får mig att må bra. Även om jag har noll lust till det så gör jag det ändå. När jag har tränat klart så har jag under den timmen fått tänka på något annat och mår lite bättre!

* En negativ sak = två positiva. Det är en regel som jag försöker borra in i mitt huvud. Det fungerar så om något dåligt har hänt, en negativ sak. Då ska du komma på två positiva saker med den händelsen. Tex om du fick IG på ett prov, då ska du komma på två positiva saker inom det. Tex att du kanske får göra omprov och kan göra mycket bättre då. Och att du iaf gjorde provet och inte sket i det överhuvudtaget. Eller något i den stilen. Vid en negativ tanke så ska du tänka två positiva!

* Och om det är tex en jobbig redovisning i skolan eller ett prov och jag vet att jag kanske inte pluggat så mycket som jag borde så brukar jag gå och tänka för mig själv innan provet börjar : '' du är bäst mikaela'' '' du klarar detta'' '' kom igen nu''. Och ge mig själv lite positiv energi så kanske man gör provet bättre än om man sitter innan och tänker hur dåligt det kommer gå.

Det är ungefär det som går runt i mitt huvud som jag försöker tänka på. Det är inte lätt att bara börja och kunna allt, men man lär sig mer och mer och blir bättre på det.

Nu får ni också komma med lite förslag om saker man kan tänka/göra för att må lite bättre med sig själv.
Dold text: Vill bara säga att jag är inte bäst på detta och detta är tips som funkar på mig.[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Inget av det där funkar på mig! [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Inget av det där funkar på mig!

Har du testat alla? Du måste ge det lite tid också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte på mig heller [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar tänka ungefär "Äh, det spelar ingen roll om jag misslyckas, i morgon är jag ändå en dag närmare döden" och bli from som ett lamm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Har du testat alla?

Jag klarar inte ens av att försöka. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker att det som händer, det händer. [smile]


   
SvaraCitera

Jag rationaliserar när jag blir ledsen..

Jag har en skjöldpadda som jag på ett tag inte hade bytt vatten till, så den fick massa smuts på sig och då trodde min familj att vi skulle vara tvugna att avliva henne, så min farsa kaxade upp sig som fan, så jag rationaliserade varför han var så kaxig istället för att ta åt mig, det mådde jag bra av 🙂

Visade sig att skalet var helt och hennes skal bara hade smuts på sig, hon lever och simmar glatt där hela dagarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Inte på mig heller

Man måste ju också bestämma sig för att man verkligen vill och sen försöka!

Schism:

Jag brukar tänka ungefär "Äh, det spelar ingen roll om jag misslyckas, i morgon är jag ändå en dag närmare döden" och bli from som ett lamm.

Ah okej. Finns ju också '' Gör ditt bästa idag, imorgon är en ny dag.''eller något.

sötnos:

Tänker att det som händer, det händer.

Mm, fast om det är något dåligt så mår man ju dåligt av det och vill ej må dåligt.[sad]

JoElite:

Jag rationaliserar när jag blir ledsen..

Vet inte riktigt vad det ordet betyder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

det som händer, det händer. [smile]

Åh, blev genast mycket gladare.. Tack sötnos [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Ah okej. Finns ju också '' Gör ditt bästa idag, imorgon är en ny dag.''eller något.

Om världen inte får dig att bryta ihop idag, oroa dig inte, den kommer föröka igen imorgon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag mår asdåligt så brukar jag gå och lägga mig, och oftast vaknar jag på bättre humör. Fast det finns ju gånger då man inte alls är trött, då brukar jag nog lösa det genom att prata med bra människor som får mig på andra tankar eller som helt enkelt lyssnar på det jag mår dåligt över och sympatiserar med mig. Känns liksom bra att veta att någon bryr sig.

Du skrev en seriös tråd, utan att skriva efterblivet, och jag tog den seriöst. Se där!


   
SvaraCitera

m3lis:

Vet inte riktigt vad det ordet betyder.

Man ser objektivt på sammanhanget istället för att blanda in känslor, tex Det kändes som att han rörde vid mig, men han var 20 meter bort, så om man litar på känslorna så tror man att han nuddade vid en, oftast brukar folk som litar på känslorna senare förvränga historien med att få det att faktist verka som att han skulle kunna nudda dom
( illusionisters trick litar till 50% på detta beteende )
och om man rationaliserar så förstår man att det är omöjligt för han att ha nuddat en ifrån 20 meters avstånd, lägger känslorna åt sidan och räknar mattematiskt och psykiskt på situationen..

🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skepparkrans:

Du skrev en seriös tråd, utan att skriva efterblivet, och jag tog den seriöst. Se där!

[y]

JoElite:

lägger känslorna åt sidan och räknar mattematiskt och psykiskt på situationen..

Och hur menar du att du gjorde när din pappa blev sur?[smile]


   
SvaraCitera

m3lis:

Och hur menar du att du gjorde när din pappa blev sur?[smile]

använde psykologi, jag blev inte det han ville att jag skulle bli, jag är emot kristendomen och han jobbar i en kyrka och tror på gud, han kan ha varit trött, jag kan ha missuppfattat läget, han kanske bara ett ett fcking mensbarn och i sånna fall borde jag inte bry mig, han kanske reagerade likadant som jag hade gjort om jag trodde att någon misshandlade ett djur.

Efter att ha tänkt så ett tag insåg jag att man inte kan se saker bakom orden folk använder utan man måste alltid utgå ifrån att dom exakta orden dom använder är dom exakta orden dom menar..

TEX, Om du kommer hem en dag efter jobbet och e astrött, och ropar på din fru att du är hemma, du förväntar dig en älskvärd fru som kan komma och krama dig och påminna dig varför du inte hugger halsen av dig själv, istället kommer en as sur kärring fru som skriker på dig och säger, DU LÄMNAR ALLTID TVÄTT PÅ GOLVET OCH DU HÅLLER INGEN ORDNING, JAG MÅSTE GÖRA ALLTING HEMMA!!.

Din tanke ( om du inte rationaliserar )- Hon hatar mig..
Hennes tanke- Jag vill att han ska ta mer ansvar här hemma för jag är trött på att plocka upp allting efter han..

Därför måste man förstå vad folk menar, din fru hatar inte dig, hon vill att du städar, min farsa hatar inte mig, han vill att jag tar ansvar för mina djur.


   
SvaraCitera