Aviseringar
Rensa alla

Hur man sköter om sina krukväxter


Ämnesstartare

blev nästan chockad när dne började blomma helt random i vintras


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

blev nästan chockad när dne började blomma helt random i vintras

åh vad roligt!! Jag ska vårda min hibiscus med kärlek, hoppas jag inte dödar den [cute]


   
SvaraCitera

Ska köra som min stolta och hedeliga finska släkt har gjort i två generationer nu, PLAST VÄXTER IS THA SHIT[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Jag ska vårda min hibiscus med kärlek

tror fan det är en hibiscus jag fått av min svärmor. i början vattnade jag den 1 gång i veckan och då hände inte så mycket med den, nu vattnar jag den typ varje/varannan dag och nu har det börjat skjuta ut en massa löv från den


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

PLAST VÄXTER IS THA SHIT[cool]

tattare


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

nu vattnar jag den typ varje/varannan dag och nu har det börjat skjuta ut en massa löv från den

Ja jag har för mig att man ska vattna den ofta [cute] men kul!! Blommorna som växer ut håller ju bara i ett par dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

PLAST VÄXTER IS THA SHIT

nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Ja jag har för mig att man ska vattna den ofta

jag kan med min erfarenhet säga att de överlever ändå [cool]

men ah, åär ju kul om de växer också iofs...


   
SvaraCitera

Zapzap:

tattare

Ey bruchan, när du inte orkar tvetta det är plasta vexter du ska checka. WEST SIDE

Jag kommer inte från en zigenar finsk släkt tack you very much mrs never checked her own backround, probably something something darkside something something COMPLETE[cry]


   
SvaraCitera

Zapzap:

vet du hur långt ner med fingret man ska känna i jorden för att kolla så att den inte är för torr? Vill veta om jag ska köra ner hela fingret lix.

Känn på ytan. Hur fuktigt det ska vara är ju individuellt för olika växter. Men får lära känna plantorna helt enkelt.
Vissa vill ha vatten jämt medan andra ruttnar av det. På många ser man på spänstigheten på bladen om de vill ha vetten. Men när de hänger har det redan gått lite för långt.

Zapzap:

Och mor min sa att jag måste plantera om den i större kruka. Hur bestämmer man storlek på krukan och hur går man tillväga vid omplanteringen? [confused]

Köp jord och en större kruka. Storleken är ju inga konstigheter, en storlek större helt enkelt. Om det är en stor växt ska den stå stadigt och det är fult med en stor kruka till en liten växt.
Sedan är det bara att lägga i jord, ta ur växten ur sin kruka, ställ ner på jorden och fyll runt om.
Tänk på att jorden kommer packa ihop sig när du vattnat några gånger så då kommer du behöva fylla på lite.

Sedan är ett säkert tips att ställa växterna så ljust som möjligt men undvik direkt sol.


   
SvaraCitera

ToxicWithaHintOfSteam:

Jag kommer inte från en zigenar finsk släkt tack you very much mrs never checked her own backround, probably something something darkside something something COMPLETE[cry]

Haha älskar att du tar så illa upp [cool]

Myksa:

Känn på ytan. Hur fuktigt det ska vara är ju individuellt för olika växter. Men får lära känna plantorna helt enkelt.

Ah okej. Tack.

Myksa:

Vissa vill ha vatten jämt medan andra ruttnar av det. På många ser man på spänstigheten på bladen om de vill ha vetten. Men när de hänger har det redan gått lite för långt.

Det är en hibiscus jag har. Jag läste någonstans att man skulle akta så att det inte var en massa vatten kvar på plattan under krukan. men jag har ingen platta där. Borde jag plantera om den till en sådan?

Och när jag fick den igår hängde redan bladen. Tror du jag kan få liv i den?

Myksa:

Köp jord och en större kruka. Storleken är ju inga konstigheter, en storlek större helt enkelt. Om det är en stor växt ska den stå stadigt och det är fult med en stor kruka till en liten växt.

Rekommenderar du en kruka som har en platta under sig?

Myksa:

Tänk på att jorden kommer packa ihop sig när du vattnat några gånger så då kommer du behöva fylla på lite.

Tack så jättemycket för dina fina svar!

Myksa:

Sedan är ett säkert tips att ställa växterna så ljust som möjligt men undvik direkt sol.

Men om solen lyser igenom fönstret på blomman, räknas det då som direkt solljus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Och när jag fick den igår hängde redan bladen. Tror du jag kan få liv i den?

bladen på min kruka har hängt och den hart överlevt!


   
SvaraCitera

Zapzap:

Det är en hibiscus jag har. Jag läste någonstans att man skulle akta så att det inte var en massa vatten kvar på plattan under krukan. men jag har ingen platta där. Borde jag plantera om den till en sådan?
Eller om det är en plastkruka i en porslinskruka kan man lägga ett par klossar i botten istället. Det är också för att den inte ska stå i vatten.

Och när jag fick den igår hängde redan bladen. Tror du jag kan få liv i den?

Jadå [smile]
Jag har ingen vidare koll på växter och vet knappt vad hibiscus är men de är ju överlevare. [smile]

Zapzap:

Rekommenderar du en kruka som har en platta under sig?

Känns krångligt att ha i fönstret. Jag har bara en kruka med platta och det är till en stor växt som räcker ända upp till taket. Stor växt, stor kruka med fat.

Zapzap:

Men om solen lyser igenom fönstret på blomman, räknas det då som direkt solljus?

Mm det gör det. Men blomman kanske klarar det. Om det börjar bli torra fläckar på bladen däremot är det bra att flytta den. [y]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

bladen på min kruka har hängt och den hart överlevt!

Woooo! Hoppas jag lyckas som dig då [cool]

Myksa:

Jag har ingen vidare koll på växter och vet knappt vad hibiscus är men de är ju överlevare. [smile]

Känns nice att höra!!

Myksa:

Känns krångligt att ha i fönstret. Jag har bara en kruka med platta och det är till en stor växt som räcker ända upp till taket. Stor växt, stor kruka med fat.

Ah men sweet. Då köper jag bara en kruka som är en storlek större och skiter i fat. Är bara så rädd att den ska ruttna i botten.

Myksa:

Mm det gör det. Men blomman kanske klarar det. Om det börjar bli torra fläckar på bladen däremot är det bra att flytta den. [y]

Okej. Kanske kan ha den på köksbordet då? Det står ganska nära köksfönstret.


   
SvaraCitera

mina växter trivs för jag pratar med dem.


   
SvaraCitera