Aviseringar
Rensa alla

Hur många arbetsplatser får man ha??


Ämnesstartare

Macktorsken: Du får ej arbeta över en viss tid enligt lag.

Det är väl dock per arbetsplats tror jag. Dvs. du får på ditt ena jobb inte jobba mer än 11h i stöten eller vad det nu är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jobba inte mer än vad du klarar. Och man kan ha väldigt många olika. 

Personligen har jag 6 olika arbetsplatser i form av olika projekt med jobbet. 


   
SvaraCitera
GraGo

Buddah:

Det är väl dock per arbetsplats tror jag. Dvs. du får på ditt ena jobb inte jobba mer än 11h i stöten eller vad det nu är. 

Låter orimligt korkat, borde man inte få bestämma själv hur mycket man klarar av?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Många företag kommer låta dig skriva på ett avtal där det beskrivs om du får ha andra jobb/eget företag/osv

Knarko: Så länge det inte står i ditt anställningsavtal att du inte får arbeta för andra och du skrivit på det borde det inte vara några bekymmer

Okej låter säkert korkat det här. Men jag har aldrig skrivit på något papper om hur jag får jobba osv. Inte för någon jag har jobbat åt.

Fast jag har anställnings bevis det vet jag om men inget jag set under tiden jag varit hos dom och jobbat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sansan93:

Okej låter säkert korkat det här. Men jag har aldrig skrivit på något papper om hur jag får jobba osv. Inte för någon jag har jobbat åt.

Fast jag har anställnings bevis det vet jag om men inget jag set under tiden jag varit hos dom och jobbat.

Olika arbetsgivare har olika avtal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Olika arbetsgivare har olika avtal.

Men det är väl ändå sånt man ska skriva under själv med eller hur. man måste väl få se avtalet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GraGo: Låter orimligt korkat, borde man inte få bestämma själv hur mycket man klarar av?

Det står i kollektivavtalen, så antalet timmar varierar nog. Men det har ju att göra med att din arbetsgivare inte skall kunna kräva att du arbetar mer än ett visst antal timmar i sträck. Annars skulle din arbetsgivare i teorin kunna be dig jobba 20h per pass. 

Vet dock inte om det finns någon regel som alla måste följa utöver kollektivavtalet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sansan93: Men det är väl ändå sånt man ska skriva under själv med eller hur. man måste väl få se avtalet?

Kollektivavtal är inte samma som anställningsavtal. Anställningsavtal slutes mellan arbetsgivaren och en anställd. Kollektivavtalet gäller alla anställda, du får be facket om du vill ha en kopia av detta tror jag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sansan93: Men det är väl ändå sånt man ska skriva under själv med eller hur. man måste väl få se avtalet?

Som Buddah sa, det beror på om du har kollektivavtal eller ej. Men ett anställningsavtal skriver du själv under och får en kopia utav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det får du, så länge du betalar skatt på båda lönerna  🙂


   
SvaraCitera

Knarko:

Då får du gärna visa denna lagen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Arbetstidslag-1982673_sfs-1982-673/
Sedan är det max 150-200 max extra timmar om året man får arbeta. 


   
SvaraCitera