Aviseringar
Rensa alla

Hur många hål i tänderna har ni haft? Folktandvården/Privat tandläkare?


Lounge

Nachac: Noll.
Har bara erfarenhet av Folkis, har inget att klaga på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många Gråter Mina tänder sitter så tätt så det går ej borsta "emellan" eller ens använda tandtråd. På ytan där fram och bak på var tand så är det kritvitt men mellan varje tand är det gult och får alltid hål där. Dom vill inte göra något åt det... Har mer plast i munnen än tänder.

Vill inte kalla dom dåliga men dom kunde göra något mer.
Istället så säger dom var gång att man ska "borsta på detta sättet", "tänk på vad du äter" och "använd tandtråd"... Vilket jag troligtvis använder effektivast i hela Norra-Europa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har haft ca 6 hål, och dragit ut nästan lika många tänder. De senaste 10 åren har jag dock inte haft några hål alls. 

Har bara erfarenhet av Folktandvården, och tycker den är bra. Förstår att de måste ta mycket betalt för lagningar o dyl, men undersökningar är på tok för dyra. Tacka vet jag Försäkringskassan som sponsrar med 300 kr per år för tandvård (när man är mellan 20 och 29 år).


   
SvaraCitera

Noll hål, däremot påväg att få 2 hål i mjölktänderna när jag var liten, men började borsta som en galning och lyckades faktiskt borsta bort dom. Bara vart på folktandvården.
Hur lyckas man egentligen få 20 hål om man borstar ordentligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frugan :
Varför får du hål i tänderna så ofta? 

När jag var liten så små åt jag alltid frukt. Mamma och pappa var duktiga med tandborstning men eftersom jag åt så mycket fruktsocker så låg det frätte bort emaljen under min bardom. Har väldigt dålig emalj och tajta, gropiga tänder där mat alltid fastnar.

Om jag kunde skulle jag vilja att nån bytte ut käften på mig och jag fick börja om från 0 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra22: (Är jävligt trött på Folktandvården. Har själv tappat räkningen på mina hål men det cirkulerar kring 20 (är 19år). Ska till min opersonliga, jobbiga tandläkare på torsdag och borra sönder halva tanden för att komma åt ett hål -.-

På vilket sätt är det tandläkarens fel att du har hål i tänderna?

Har själv alltid gått till Folktandvården och inte haft hål sedan sedan 15 år tillbaka ungefär. Påbörjade hål ja, men det har fixats genom att vara mer noga med att borsta tänderna.


   
SvaraCitera
reben

0
nöjd med ftv o friskvårdsgrejen e fett bra


   
SvaraCitera

Noll, behöver något åtgärdas så är det bara lite tandsten som skrapas bort (Folktandvården).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

På vilket sätt är det tandläkarens fel att du har hål i tänderna?

Har själv alltid gått till Folktandvården och inte haft hål sedan sedan 15 år tillbaka ungefär. Påbörjade hål ja, men det har fixats genom att vara mer noga med att borsta tänderna.

Jag säger inte att det är tandläkarens fel, utan jag e trött på bemötandet och att allt ska vara så opersonligt och gå så snabbt som möjligt. 

Bara för att borstar noggrannare betyder det inte att hålen försvinner. Jag har 2 små hål på "fas 2". Dom lagar dom inte, utan bara dom på nivå "3". Om ett år måste jag pröjsa 1700spänn för att laga dom -.- Kan lika gärna dricka cola fram till på torsdag så kan jag kanske få laga dom nu -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra22: Om ett år måste jag pröjsa 1700spänn för att laga dom -.-

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Tandvard-till-fast-pris---abonnemangstandvard/

Kör på detta så borde det bli billigare 🙂


   
SvaraCitera

inga hål och jag besöker folktandvård


   
SvaraCitera

0           


   
SvaraCitera

0
Jag har skött mina tänder, mina föräldrar har vart noga med att säga till mig och folkis har vart bra.


   
SvaraCitera