Aviseringar
Rensa alla

Hur många kalorier?


Ämnesstartare

hur många kalorier ska en 14 årig tjej äta på en dag?
jag har lite panik att jag har ätit typ 1703 kalorier idag
hjälp jag vet inte vad jag ska göra [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter

Vadå ska. Ät så mycket du kan, du växer ju.


   
SvaraCitera

Alla ska äta så mycket dem behöver.


   
SvaraCitera

Girlz97:

hjälp jag vet inte vad jag ska göra

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Girlz97:

har ätit typ 1703 kalorier idag

Ok, ta några frukter eller ägg nu då.


   
SvaraCitera

Girlz97:

hjälp jag vet inte vad jag ska göra [sad]

äta frukost, lunch och middag och gärna mellanmål, gå till skolan, plugga, umgås med vänner och familj, sporta/göra något på fritiden samt sova.


   
SvaraCitera
höna

Girlz97:

jag har lite panik att jag har ätit typ 1703 kalorier idag hjälp jag vet inte vad jag ska göra

asså. [tired]


   
SvaraCitera

Kaloribehovet varierar från person till person och från dag till dag för samma person. Det är helt meningslöst att räkna kalorier och försöka äta så mycket som du "ska" äta - du vet inte hur mycket det är och det gör ingen annan heller.

Ät när du är hungrig och sluta ät när du är mätt. Då får du i dig så mycket som du ska äta.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Det är helt meningslöst att räkna kalorier och försöka äta så mycket som du "ska" äta - du vet inte hur mycket det är och det gör ingen annan heller.

Meningslöst för vem? Henne? I allmänhet? Det finns välbeprövade formler för både kvinnor och män vid beräkning av det ungefärliga energibehovet, och de stämmer någorlunda bra för de som inte är kraftigt överviktiga.

Däremot håller jag med om att när man är 14 så är det inte någon bra idé att fundera över sådant, så ät som vanligt.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Meningslöst för vem? Henne? I allmänhet? Det finns välbeprövade formler för både kvinnor och män vid beräkning av det ungefärliga energibehovet, och de stämmer någorlunda bra för de som inte är kraftigt överviktiga.

Fast är man inte överviktig eller kraftigt underviktig så har man ingen anledning att övht tänka på kalorier.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Meningslöst för vem? Henne? I allmänhet?

I allmänhet.

Pickaboo:

Det finns välbeprövade formler för både kvinnor och män vid beräkning av det ungefärliga energibehovet, och de stämmer någorlunda bra för de som inte är kraftigt överviktiga.

För det första, nej, det finns inga formler som stämmer så pass bra att det är en god idé att försöka äta efter dem.

För det andra, det finns ingen anledning för en frisk person att förlita sig på en uppskattning av hur mycket de bör äta sett till kalorier eftersom deras hunger- och mättnadskänslor kommer lösa det på egen hand.


   
SvaraCitera

isola:

Fast är man inte överviktig eller kraftigt underviktig så har man ingen anledning att övht tänka på kalorier.

Självklart har man det,särskilt för de som tränar. Vid vissa perioder vill man bulka och siktar på ett kaloriöverskott, och vid andra perioder är det deff och kaloriunderskott som gäller.


   
SvaraCitera

mediakatt:

För det första, nej, det finns inga formler som stämmer så pass bra att det är en god idé att försöka äta efter dem.

Harris & Benedict-ekvationen är välbeprövad. Nästan alla som tränar seriöst har koll på sitt ungefärliga energibehov och av dem är det en betydande stor andel som också lägger upp sin kost efter detta. Självklart är det inga exakta siffror, men det ger en tillräckligt god approximation för ett kostupplägg.

mediakatt:

För det andra, det finns ingen anledning för en frisk person att förlita sig på en uppskattning av hur mycket de bör äta sett till kalorier eftersom deras hunger- och mättnadskänslor kommer lösa det på egen hand.

Se inlägget till isola.

För övrigt kan jag uppmana er båda att läsa detta.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Självklart har man det,särskilt för de som tränar. Vid vissa perioder vill man bulka och siktar på ett kaloriöverskott, och vid andra perioder är det deff och kaloriunderskott som gäller.

Fast nu är det inte frågan om när man ligger i hårdträning och även så har ju alla olika ämnesomsättning och passar inte in i samma mall.


   
SvaraCitera

isola:

Fast nu är det inte frågan om när man ligger i hårdträning och även så har ju alla olika ämnesomsättning och passar inte in i samma mall.

Det har jag inte heller påstått:

Pickaboo:

Däremot håller jag med om att när man är 14 så är det inte någon bra idé att fundera över sådant, så ät som vanligt.

Och nej - alla passar inte in i samma mall, så hårt har jag inte heller dragit gränsen. Men det finns fortfarande formler för att approximera sitt energibehov.


   
SvaraCitera