Aviseringar
Rensa alla

Hur många kalorier?


Pickaboo:

Harris & Benedict-ekvationen är välbeprövad.

"Välbeprövad" betyder inte "bra".

Pickaboo:

Nästan alla som tränar seriöst har koll på sitt ungefärliga energibehov och av dem är det en betydande stor andel som också lägger upp sin kost efter detta.

Pickaboo:

Självklart har man det,särskilt för de som tränar. Vid vissa perioder vill man bulka och siktar på ett kaloriöverskott, och vid andra perioder är det deff och kaloriunderskott som gäller.

Pickaboo:

För övrigt kan jag uppmana er båda att läsa detta.

Jag vet seriöst inte ens var jag ska börja att kritisera vad du skriver. Jag menar, du inser att du länkar till en tråd på ett forum som inriktar sig mot bodybuilding, va? Tro det eller ej, men det är inte en sport som inriktar sig på hälsa.

Att bulka och deffa är för övrigt inte heller på något vis hälsosamt, eller något man "ska" göra.

Tråden du länkar till innehåller dessutom en hel del påståenden som är... tja, omotiverade eller felaktiga. Om du är intresserad av att få information om näringslära så föreslår jag att du skaffar den från någon som är utbildad inom näringslära istället.

Men visst; Om du är intresserad av att ha en god hälsa och äta den mängd energi din kropp mår bra av att få i sig så bör du inte räkna kalorier.


   
SvaraCitera

mediakatt:

"Välbeprövad" betyder inte "bra".

Vad tycker du man ska göra då? Om man styrketränar och vill ligga på runt 500kcal+? Klart att man inte får fram någon exakt siffra på vad ens förbrukning är och det kan skilja många kalorier men man måste ju gå efter något och höja eller sänka ens intag beroende på om man går ner, står still eller går upp.
Den ekvationen stämmer bra in på mig. 3250kcal på träningsdagar för balans, och nu under deffen ligger jag på 2800kcal

mediakatt:

Jag menar, du inser att du länkar till en tråd på ett forum som inriktar sig mot bodybuilding, va? Tro det eller ej, men det är inte en sport som inriktar sig på hälsa.

Det är ett forum för allt inom träning. Är inte speciellt många som anser sig som en "bodyduilder" där.

mediakatt:

Att bulka och deffa är för övrigt inte heller på något vis hälsosamt, eller något man "ska" göra.

Ska du bygga muskler "ska" du bulka. Ska du gå ner i fett "ska" du deffa.
Nej bulk är inte hälsosamt om man ska gå in på detalj då all form av viktuppgång är negativt om jag minns rätt, även om man bara ligger på ett par hundra kcal+.

mediakatt:

Tråden du länkar till innehåller dessutom en hel del påståenden som är... tja, omotiverade eller felaktiga. Om du är intresserad av att få information om näringslära så föreslår jag att du skaffar den från någon som är utbildad inom näringslära istället.

Visa vilket som är felaktigt? Du hittar inget. King_grub är otroligt kunnig inom näringslära och han är djupt utbildad vad jag vet


   
SvaraCitera

mediakatt:

"Välbeprövad" betyder inte "bra".

Men välbeprövad i sammanhanget innebär att den av kostvetare, biologer, läkare, tränande och vaddunuvill sedan 1918 ansetts vara tillräckligt bra för att vara kvar bland oss.

Precis som att energifördelningen för en tränande människa bör vara ungefär P:20%E, F:30%E och KH:60-65%, är energiforlmeln approximativ och stämmer in på de allra flesta. Den är framtagen på kända fysiologiska grunder.

Hur tror du att kostupplägget ser ut för någon som tränar på elitnivå? Finns det måhända en vetenskaplig uppskattning av kostuppläggaren om personens behov av energi, eller sker allting med godtycklighet, känsla och erfarenhet?

Jag känner ett flertal kostvetare och åtminstone 2 läkarstudenter och har själv fått jättetips angående min kost; hur mycket jag bör äta och av vad. Utan något riktmärke för mitt energibehov, hur ska de kunna veta ungefär hur mycket jag ska äta? "Tills jag är mätt" duger inte om jag ska öka eller minska i vikt.

mediakatt:

Om du är intresserad av att få information om näringslära så föreslår jag att du skaffar den från någon som är utbildad inom näringslära istället.

Jag kan inte komma på något svenskt forum där det samlas så många människor utbildade inom kost och hälsa; allt från PT till kostvetare. Det är en försvinnande liten andel av medlemmarna som är bodybuilders.

Bland medlemmarna finns de som ligger bakom Träningslära, en mycket seriös blogg (de har också givit ut en bok) som har skrivit spaltmeter om kost och träning och dessutom alltid använder seriösa källor i varje artikel. Skribenterna är välutbildade kostvetare och står bakom energiformeln till 100%.

Om du är fortsatt övertygad i din kritik får du helt enkelt plocka fram ett par vetenskapliga källor som motsäger de (många) som redan finns på området.


   
SvaraCitera

Simonua:

Vad tycker du man ska göra då?

Jag tycker inte att man ska försöka gå upp eller ner i vikt om man är intresserad av sin hälsa.

Skapa en egen tråd om du vill gnälla om det, det är jävligt off topic i den här.

Pickaboo:

Men välbeprövad i sammanhanget innebär att den av kostvetare, biologer, läkare, tränande och vaddunuvill sedan 1918 ansetts vara tillräckligt bra för att vara kvar bland oss.

Och? Detsamma kan sägas om BMI och det är ett värdelöst mått för att använda på individer.

Pickaboo:

Hur tror du att kostupplägget ser ut för någon som tränar på elitnivå?

Jag bor med någon som tränar på elitnivå så jag behöver inte gissa, men tack för de retoriska frågorna. Du har fel, btw.

Pickaboo:

"Tills jag är mätt" duger inte om jag ska öka eller minska i vikt.

Nej, men om du är en vuxen och frisk människa så ska du inte öka eller minska i vikt särskilt mycket. Att du vill göra det har liksom inget att göra med vad som är hälsosamt och nyttigt.

Vill du ta reda på ditt kaloribehov så får du för övrigt ett bättre resultat av att helt enkelt dokumentera hur mycket kalorier du äter när du ligger stilla i vikt.

Pickaboo:

Om du är fortsatt övertygad i din kritik får du helt enkelt plocka fram ett par vetenskapliga källor som motsäger de (många) som redan finns på området.

Mm, för du har ju redovisat för vetenskapliga källor. [rolleyes]

Kan du hålla dig till ämnet istället för att komma med en massa trams som inte har med saken att göra?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Ät när du är hungrig och sluta ät när du är mätt. Då får du i dig så mycket som du ska äta.

Riktigt så enkelt är det ju inte i och för sig.

Ont om du är normalviktig och har en stabil vikt som inte pendlar upp och ned är det bra att äta som du gör nu.

Det är nästan bara ätstörda människor som räknar kalorier...


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Självklart har man det,särskilt för de som tränar

Jag har tränat karate på elitnivå, vår tränare uppmanade oss ALDRIG att räkna kalorier.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Ont om du är normalviktig och har en stabil vikt som inte pendlar upp och ned är det bra att äta som du gör nu.

Om alla kalorierna kommer från mat ja, och man innte är ute efter att bygga muskler. Dock inte vad TS ville.

Blivande_japan:

Det är nästan bara ätstörda människor som räknar kalorier...

Är jag ätstörd? Jag väger ALL min mat och skriver ner antalet kcal och mängd protein. Ingen seriös styrketränande person jag känner äter på måfå. Nu styrketränade ju inte ts men ändå.


   
SvaraCitera

Simonua:

Om alla kalorierna kommer från mat ja, och man innte är ute efter att bygga muskler. Dock inte vad TS ville.

Värt att du kommenterar det då.

Simonua:

Är jag ätstörd?

Säkert.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Kan du hålla dig till ämnet istället för att komma med en massa trams som inte har med saken att göra?

[confused] är det någon som tramsar är det du, som knappt bemöter det jag skriver. Istället väljer du att citera mindre viktiga delar och kommer med drygheter. Av någon anledning har du också hakat upp dig på just hälsa, när diskussionen handlar om det går att uppskatta sitt ungefärliga energibehov eller inte.

mediakatt:

Nej, men om du är en vuxen och frisk människa så ska du inte öka eller minska i vikt särskilt mycket. Att du vill göra det har liksom inget att göra med vad som är hälsosamt och nyttigt.

Det var du som påstod att det var meningslöst att räkna kalorier och hålla koll på sin energiförbrukning, och jag bemötte det med att tränande personer faktiskt har ett intresse av att uppskatta sitt energibehov. Diskussionen har inte handlat om det är hälsosamt eller nyttigt att gå upp och ner i vikt, utan den har handlat om att det går att uppskatta sitt ungefärliga energibehov och använda det i samband med kost och träning.

Nu försöker jag göra det dubbelt tydligt för dig vad diskussionen handlar om.

mediakatt:

Mm, för du har ju redovisat för vetenskapliga källor.

Visst, här kan du få lite information från "någon som är utbildad inom näringslära".

http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Referenser

1. Frankenfield David C., Rowe William A., Smith J. Stanley , Cooney R. N. Validation of several established equations for resting metabolic rate in obese and nonobese people. Journal of the American Dietetic Association 2003, vol. 103, no9, pp. 1152-1159

2. Becker W, Lyhne N, Pedersen AN, Aro A, Fogelholm M, Þórsdottír I, Alexander J, Anderssen SA, Meltzer HM, Pedersen JI. Energy. Becker W, Lyhne N, Pedersen AN, Aro A, Fogelholm M, Þórsdottír I, Alexander J, Anderssen SA, Meltzer HM, Pedersen JI. I: Nordic Nutrition Recommendations 2004 – Integrating nutrition and physical activity. Nord 2004:13, Nordic Council of Ministers, Copenhagen, s.110-125.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag bor med någon som tränar på elitnivå så jag behöver inte gissa, men tack för de retoriska frågorna. Du har fel, btw.

Jag har fel, btw? Hur kan du dra den slutsatsen? Ja, för eftersom att du bor med någon som tränar på elitnivå som inte har koll på sin ungefärliga energiförbrukning så gäller det för alla.

Jag känner folk som tränar tung styrketräning, fitness, bandy, innebandy, fotboll, löpning och squash på hög nivå/elitnivå och de har åtminstone i sina respektive klubbar ett kost- och träningsupplägg. Det är olika, helt enkelt.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Av någon anledning har du också hakat upp dig på just hälsa, när diskussionen handlar om det går att uppskatta sitt ungefärliga energibehov eller inte.

Nej, det gör den inte. Jag har aldrig sagt att det inte går att uppskatta sitt ungefärliga energibehov, jag har sagt att det inte går att göra så pass exakt att det är en god idé att göra detta och sedan försöka äta därefter. Vad du fantiserat ihop utifrån det får stå för dig.

Om du hade kollat din egen källa så hade du noterat att formeln du rekommenderar gav resultat som avvek med mer än 10% från det faktiska energibehovet hos en tredjedel av de normalviktiga deltagarna. Över 10% +/- det faktiska energibehovet är inte samma sak det faktiska energibehovet.

Pickaboo:

Det var du som påstod att det var meningslöst att räkna kalorier och hålla koll på sin energiförbrukning, och jag bemötte det med att tränande personer faktiskt har ett intresse av att uppskatta sitt energibehov.

Det finns ingen anledning för tränande personer i allmänhet att uppskatta sitt energibehov. Vill man ägna sig åt att bulka och deffa så visst, då kan man räkna kalorier. Vill man ägna sig åt att ha anorexia så kan man också göra det. Men jag räknar inte in något av det i begreppet "i allmänhet".

Pickaboo:

Jag har fel, btw? Hur kan du dra den slutsatsen?

Eftersom ditt implicerade påstående är "alla elitidrottare gör så här", vilket är fel.

Pickaboo:

Nu försöker jag göra det dubbelt tydligt för dig vad diskussionen handlar om.

Jag bryr mig mycket lite om vad du har fått för dig att jag diskuterar. Återigen, håll dig till ämnet om du vill diskutera i den här tråden.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Om du hade kollat din egen källa så hade du noterat att formeln du rekommenderar gav resultat som avvek med mer än 10% från det faktiska energibehovet hos en tredjedel av de normalviktiga deltagarna. Över 10% +/- det faktiska energibehovet är inte samma sak det faktiska energibehovet.

Nej, det är inte samma sak, och av den anledningen har jag flera gånger skrivit det ungefärliga energibehovet, som för en normalviktig man likt mig själv handlar om ungefär +/-280 kcal.

mediakatt:

Det finns ingen anledning för tränande personer i allmänhet att uppskatta sitt energibehov. Vill man ägna sig åt att bulka och deffa så visst, då kan man räkna kalorier.

Precis, och min utgångspunkt har hela tiden har varit att tränande personer kan ha nytta av det, särskild vid bulk och deff. Det skrev jag redan i mitt andra inlägg.

mediakatt:

Eftersom ditt implicerade påstående är "alla elitidrottare gör så här", vilket är fel.

Ja, det var otydligt, och vad jag menar är att det finns intresse och anledning för tränande på hög nivå att uppskatta sitt energibehov, bland annat vid kostrådgivning.

mediakatt:

Jag bryr mig mycket lite om vad du har fått för dig att jag diskuterar. Återigen, håll dig till ämnet om du vill diskutera i den här tråden.

mediakatt:

Vad du fantiserat ihop utifrån det får stå för dig.

Trevlig som alltid, när jag försöker förtydliga vad jag menar. Vad har jag fantiserat ihop? Du har flera gånger skrivit att det inte är en god idé för hälsan, och det kan jag definitivt hålla med om, men det är inte ens det som diskussionen har handlat om.

Nu är det slutdiskuterat för mig.


   
SvaraCitera