Aviseringar
Rensa alla

Hur många länder finns det i världen? Kan ni säga alla länder rakt ut utantill?


Ämnesstartare

Hur många länder kan ni säga utantill och hur många länder tror ni det finns?


   
Citera
Ämnesstartare

för många


   
SvaraCitera

Vet ej, när jag gick i småskolan så var det runt 204 eller något.
Har för mig att lärare nyligen sade 190 eller så.


   
SvaraCitera


Det är lite olika siffror beroende på hur du definierar land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det finns 196 länder och det är just dem jag kan utantill...


   
SvaraCitera

Mer än ett


   
SvaraCitera
Yaren

194 tror jag det fanns när jag köttade geografi i sjunde klass, men sen dess har det väl tillkommit några länder... typ Sydsudan... och beror på om man räknar Palestina som självständig stat. 

Kan lätt rabbla alla, och kan de flesta huvudstäderna om jag inte glömt någon! 🙂 


   
SvaraCitera

för möcke dret, inte intresserad av de heller så, helt enkelt för många, fast tänk va många fler de skulle va om inte ryssland va halva landmassan hahahah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, världens länder är följande:

Rhodesia, belgiska kongo, siam, manchuriet, tibet, burma, jugoslavien, tjeckoslovakien, östtyskland, västtyskland, persien, osmanska riket, zaire, sovjetunionen, abyssinia, dendi, karpato-ukraina, perloja, mountainous republic of the northern caucasus, transkaukasiska demokratiska federativa republiken, hawaii, franska somaliland, basutoland, guldkusten, tanganyika, tripolitania, spanska guinea, nyasaland, gwadar, macao, tyska nya guinea, tyska samoa, gilbert och elliceöarna, nya hebriderna, nordborneo, portugisiska timor, sarawak, nya granada, brittiska guiana, senegambia, förenade arabrepubliken, västindiska federationen, tu'i tonga, gröna ukraina, rifrepubliken, katanga, serbiska republiken krajina, republika srpska, alsace-lorraine, kreta, kalat, hatayrepubliken, manchukuo, moresnet, sikkim, sydjemen, nordjemen, islamiska republiken tatarstan, tuva, sydvietnam, zanzibar, wallachia


   
SvaraCitera