Aviseringar
Rensa alla

hur många olika gudar finns enligt Yahweh?


Ämnesstartare

2) Thou shalt have no other gods before Me.
Ifrån Yahweh's egna mun, jag tycker personligen att det låter som att den kristna guden Yahweh föreslår att det finns mer gudar än honom, och man bör inte ifrågasätta den stora Yahweh om du frågar mig..

Men vad tycker ni?
Menar han att det finns mer gudar?


   
Citera

JoElite:

Menar han att det finns mer gudar?

avgudar ja.
folk världen över avgudade statyer m.m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

avgudar ja.

men han sa inte avgudar, han sa gudar, eller ljuger han x)?


   
SvaraCitera

JoElite:

men han sa inte avgudar, han sa gudar, eller ljuger han x)?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

[rolleyes]

haha, du är go du knarko


   
SvaraCitera

Nej jag tror inte att det finns mer gudar än JHWH! JHWH sade: "Före mig blev ingen Gud skapad och efter mig skall ingen komma."

Han är den ende Sanne Guden! Men däremot så finns det så kallade avgudar - som många människor dyrkar. Och det var säkerligen därför som JHWH sade:"Du skall inga andra gudar hava jämte mig."

Välsigne dig!


   
SvaraCitera

JoElite:

men han sa inte avgudar, han sa gudar, eller ljuger han x)?

Om Gud sade: "Du skall icke hava andra avgudar jämte mig." Så skulle ju Gud ha sagt att han är en avgud - vilket han inte är. Jag tror att för oss människor så blir en gud vid sidan av Gud en avgud - men för Gud som är Gud och ingen Avgud så är de gudar. Förstår du hur jag menar här?


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Välsigne dig!

Får jag vara så ohyffsad och fråga vilken kyrka du tillhör?


   
SvaraCitera

JoElite:

Menar han att det finns mer gudar?

Man tror att Judendomen utvecklats ur monolatri till att bli monoteism. Man förklarar sålunda det textstycket och andra liknande med att Judendomen då de skrevs fortfarande var monolatri och alltså erkände andra gudars existens men såg Javeh som den största och förnämsta (och ensam värdig vördnad).


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Får jag vara så ohyffsad och fråga vilken kyrka du tillhör?

Det finns bara en Kyrka och det är Kristi Kropp!


   
SvaraCitera

Knarko:

avgudar ja.

vill minnas att det finns något stycke i torah där andra gudars existens i klarspråk faktiskt redogörs för, mer eller mindre. minns dock inte vilket, och fästmö sover, så jag kan inte fråga henne. detta är, om jag inte minns fel, från bibeln 2000. men det är rätt uppenbart att den tidiga judendomen inte var monoteistisk i ordets strikta bemärkelse. annars kan man kolla på en sån sak som mose och egyptierna, där framställs inte den abrahamitiska guden som den enda, bara som den mäktigaste.

reservation för att jag är full.


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Det finns bara en Kyrka och det är Kristi Kropp!

haha, nu trollar du väl?


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

men det är rätt uppenbart att den tidiga judendomen inte var monoteistisk i ordets strikta bemärkelse. annars kan man kolla på en sån sak som mose och egyptierna, där framställs inte den abrahamitiska guden som den enda, bara som den mäktigaste.

Jag tror personligen att det beror på att vissa människor tillbad avgudar. Om de tillbad avgudar - så fanns de på sätt och vis - även om dessa avgudar var döda och inte kunde frälsa. Israels Gud kallas i Bibeln för Den levande Guden. Han lever och han finns. Medans avgudarna var döda ting som tex, guldkalven som Aron skapade och så vidare.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

haha, nu trollar du väl?

Nej, Faktiskt inte!:) Det finns endast en Kyrka enligt Bibeln och det är Kristi Kropp! Bibel bevis för mitt påstående!:)

Kol 1:24

"Nu gläder jag mig över att få lida för er. Vad som ännu fattas i Kristi lidanden, det lider jag i mitt eget kött, för hans kropp, som är kyrkan."

Ef 5:29

"ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan -"


   
SvaraCitera

AllForChrist:

Nej, Faktiskt inte!:)

Om jag vänder på det då, är du missionare, pingstvän, baptist eller liknande?

Eller ännu klarare, vilken kyrka går du till?


   
SvaraCitera