Aviseringar
Rensa alla

Hur många på UM tror på patriarkatet?


Blivande_japan:

surprise att du inte vill tro på det Galen

tror inte på gud heller Rodnar


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Fast det är ju inte jag som hävdar att något finns här. Det är feminister som hävdar att det finns ett patriarkat, utan att kunna bevisa att det existerar.

Trodde sådant tillhörde pre-1700-tal.

antar att du tror att löneklyftor mellan könen (ja, inom samma yrken), mansdominerade styrelser etc bara beror på "tillfälligheter" Rullar ögonen


   
SvaraCitera

är väl en självklarhet


   
SvaraCitera

Tickstart:

tror inte på gud heller Rodnar

det är inte obligatoriskt för Kränkta Män^TM att göra.


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Fast det är ju inte jag som hävdar att något finns här. Det är feminister som hävdar att det finns ett patriarkat, utan att kunna bevisa att det existerar.

Trodde sådant tillhörde pre-1700-tal.

förnekar du att det är män som "styr" samhället (generalisering)?


   
SvaraCitera

Precis som om jag, som individ och att jag händelsevis råkar vara man, skulle upprätthålla ett patriarkat. Det tror jag blott är en villfarelse och är icke feministrörelsen till gagn.

Jag kan gå med på att patriarkatet finns så länge det endast inkluderar de män som förtrycker kvinnor. Men som någon ovanstående skriver tror jag det förhåller sig på ett sådant sätt att flera maktstrukturer finns, då det med förvisso mindre antal, säkert finns områden där kvinnor förtrycker män eller där kvinnor förtrycker kvinnor o. s. v.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Kränkta Män^TM

försöker vinna mina diskussioner genom att krossa motståndarens argument, inte genom att vara sexistisk/rasistisk Förvånad det funkar rätt bra faktiskt, prova vetja


   
SvaraCitera

Tickstart:

försöker vinna mina diskussioner genom att krossa motståndarens argument, inte genom att vara sexistisk/rasistisk Förvånad det funkar rätt bra faktiskt, prova vetja

har aldrig sett dig "krossa" någons argument, men där ser man.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

har aldrig sett dig "krossa" någons argument, men där ser man.

+________+ kanske ska prova er taktik då.

Du har fel för du är kvinna!"!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

antar att du tror att löneklyftor mellan könen (ja, inom samma yrken), mansdominerade styrelser etc bara beror på "tillfälligheter" Rullar ögonen

Nej, jag tror inte de är tillfälligheter, men jag tror heller inte att det beror på att män vill trycka ned kvinnor.

Jag har inte heller några bevis, så jag kan bara säga vad jag tror enligt min egen erfarenhet:

Män är generellt hårdare, tuffare och mindre konflikträdda än kvinnor, vilket leder till att de i högre grad vågar utmana sina chefer i löneförhandlingen snarare än att lägga sig på rygg och vifta vit flagg.

Har också upplevt att män vågar ta för sig mer, samt inte rädda för att lägga mer tid på jobbet och ta mer ansvar jämfört med kvinnor. Har erfarenhet av kvinnor som blivit erbjudna högre positioner, men som tackat nej för att dessa innebär ännu längre tid på jobbet med mer ansvar och mer press.

Och kollar du löneklyftorna i samma yrken är de knappast stora - det är små klyftor.


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Nej, jag tror inte de är tillfälligheter, men jag tror heller inte att det beror på att män vill trycka ned kvinnor.

Jag har inte heller några bevis, så jag kan bara säga vad jag tror enligt min egen erfarenhet:

Män är generellt hårdare, tuffare och mindre konflikträdda än kvinnor, vilket leder till att de i högre grad vågar utmana sina chefer i löneförhandlingen snarare än att lägga sig på rygg och vifta vit flagg.

Har också upplevt att män vågar ta för sig mer, samt inte rädda för att lägga mer tid på jobbet och ta mer ansvar jämfört med kvinnor. Har erfarenhet av kvinnor som blivit erbjudna högre positioner, men som tackat nej för att dessa innebär ännu längre tid på jobbet med mer ansvar och mer press.

Och kollar du löneklyftorna i samma yrken är de knappast stora - det är små klyftor.

Patriarket betyder inte att män vill trycka ner kvinnor 


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt:

Män är generellt hårdare, tuffare och mindre konflikträdda än kvinnor, vilket leder till att de i högre grad vågar utmana sina chefer i löneförhandlingen snarare än att lägga sig på rygg och vifta vit flagg.

Har också upplevt att män vågar ta för sig mer, samt inte rädda för att lägga mer tid på jobbet och ta mer ansvar jämfört med kvinnor

vad tror du det beror på?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Tickstart:

+________+ kanske ska prova er taktik då.

Du har fel för du är kvinna!"!

nyskapande av dig. har aldrig påstått att du har fel för att du är man, känner många vettiga män med sunda åsikter. dock beter du dig ofta jävligt kränkt och tar allt med feminismen personligt.

bertrimmarpåstjärt:

Nej, jag tror inte de är tillfälligheter, men jag tror heller inte att det beror på att män vill trycka ned kvinnor.

Jag har inte heller några bevis, så jag kan bara säga vad jag tror enligt min egen erfarenhet:

Män är generellt hårdare, tuffare och mindre konflikträdda än kvinnor, vilket leder till att de i högre grad vågar utmana sina chefer i löneförhandlingen snarare än att lägga sig på rygg och vifta vit flagg.

Har också upplevt att män vågar ta för sig mer, samt inte rädda för att lägga mer tid på jobbet och ta mer ansvar jämfört med kvinnor. Har erfarenhet av kvinnor som blivit erbjudna högre positioner, men som tackat nej för att dessa innebär ännu längre tid på jobbet med mer ansvar och mer press.

Och kollar du löneklyftorna i samma yrken är de knappast stora - det är små klyftor.

8 % är ingen "liten" löneklyfta skulle jag säga. och som bööörg sa så förstår du uppenbarligen inte vad patriarkatet innebär.


   
SvaraCitera

Ja, ty jag är inte en idiot.


   
SvaraCitera