Aviseringar
Rensa alla

Hur många på UM tror på patriarkatet?


Blivande_japan: beter du dig ofta jävligt kränkt

kan du förklara det där uttrycket, hör det endast från extremvänsterfeminister. Bara för att man påpekar att någon har fel är man kränkt? "Dina framdäck ser ojämnt slitna ut, du har fel hjulinställning" -Vadå, känner du dig kränkt eller?!
Sluta tro att mitt kön har med allt jag gör att göra, jag krossar feministers futila argument för att de förstör för människor, inte för att jag råkar vara av ett visst kön. (plus jag gillar att utöva min makt och kontroll över alla kvinnors sexualitet och livssituation, men ser inte hur detta är relevant.. Rodnar)

Blivande_japan: 8 % är ingen "liten" löneklyfta skulle jag säga. och som bööörg sa så förstår du uppenbarligen inte vad patriarkatet innebär.

det var ju knappt 2% kom vi ju fram till... Har det ändrats så drastiskt på en månad? 🙁


   
SvaraCitera

teh irony nac


   
SvaraCitera
mynona

bertrimmarpåstjärt: Ja

Ja, det handlar inte mycket om tro, det handlar om att vara medveten om en av samhällets strukturer, och det är svårt att inte vara medveten om man har studerat historia. De som inte tror att patriarkatet existerar brukar inte förstå vad ordet patriarkat betyder. De tror som regel att patriarkatet är: "En slags konspiration av onda män som hatar kvinnor som är påhittat av de verklighetsfrånvända femenisterna".


   
SvaraCitera
mynona

Scenic World: Jag kan gå med på att patriarkatet finns så länge det endast inkluderar de män som förtrycker kvinnor.

Patriarkatet innebär inget mer än att det finns en struktur som ingår i samhället och som vi automatiskt rättar oss efter utan att vara medvetna om det, såvida vi inte har reformerat bort sådana saker - det handlar om en norm och sådana brukar vi rätta oss efter automatiskt. I den patriarkala normen ingår tex att tycka att det är annorlunda när en tjej ligger runt än när en kille gör det. Till och med när vi inte tycker att det är annorlunda, så kan vi uppföra oss som om vi gör det, därför att andra gör det. Det är inte en medveten konspirationsteori, bara en av många strukturer som omedvetet påverkar oss i samhället och som vi sällan är medvetna om. Samhället är uppbyggt på strukturer och normer som vi i viss mån rättar oss efter, en del harmlösa, en del dåliga. Vi firar alla jul och vi tar alla av oss skorna när vi kommer in genom dörren.


   
SvaraCitera
mynona

Tickstart: jag krossar feministers futila argument för att de förstör för människor

Var har du krossat feministiska argument? 


   
SvaraCitera

Chibibbi: Jag tycker väl snarast att just patriarkatet endast är en delanalys i de orättvisa maktstrukturer som existerar. Vad jag tycker är intressantare, och som jag tror förklarar problematiken bättre, är intersektionalitet.

intressant, jag håller med om det första du skriver, det är en del av problemet ja, att män främjas mer generellt, det blir dock oerhört problematiskt att hävda att alla män är med i en privilegierad grupp som förtrycker kvinnor när det egentligen bara handlar om människor som förtrycker varandra så gott det går.. och eftersom att män är fysiskt starkare så har män i högre grad varit bättre på att förtrycka genom historien.. vet ej vad intersektionalitet är(vet inte att det ordet hör ihop med det konceptet iaf) men jag antar att jag håller med till stor del om du förklarar lite kort om intersektionalitet.

EDIT: såg att du länkat, ska kika.


   
SvaraCitera

mynona: Patriarkatet innebär inget mer än att det finns en struktur som ingår i samhället

Ahaa nu fattar jag vad patriarkatet innebär. Elektricitet, magnetfält, bakgrundsstrålning och gravitation är också samhällsstrukturer? 😀
Ne jag har fel igen va 🙁


   
SvaraCitera

mynona:

Var har du krossat feministiska argument? 

alla jag blivit delgiven?


   
SvaraCitera
mynona

Tickstart:

Ahaa nu fattar jag vad patriarkatet innebär. Elektricitet, magnetfält, bakgrundsstrålning och gravitation är också samhällsstrukturer? 😀
Ne jag har fel igen va 🙁

Se så. Jag är ingen bimbo och jag tillhör inte dem som slåss emot saker, jag gör konstateranden och det är allt. Jag tillhör heller inte dem som tror att problem inte existerar bara för att jag själv har andra problem, och bara för att jag själv är så olycklig att jag vill *censur* Du vet vad en struktur är. Och gör du inte det får någon annan förklara det för dig, för jag är ingen lärare, och jag hoppas att jag slipper bli det i framtiden.  


   
SvaraCitera

Tickstart:

alla jag blivit delgiven?

Haha, nej.


   
SvaraCitera

vi diskuterade kvotering (som exempel alltså) häromdagen på um, och jag bevisade klart och tydligt att det var intrinsically (kan fortfarande ej svenska) orättvist. Ja, och resterade grejer jag hör krossar jag kanske inte, men det finns inga somhelst belägg för dem, liksom man kan inte krossa teorierna om gud för det är en infalsifiable hypothesis. Samma sak med patriarketet.


   
SvaraCitera

mynona:

Se så. Jag är ingen bimbo och jag tillhör inte dem som slåss emot saker, jag gör konstateranden och det är allt.

haha exakt, claims without proof


   
SvaraCitera
mynona

Tickstart:

alla jag blivit delgiven?

Jag har inte sett några diskussioner där du har vunnit över feministiska argument. Jag har sett många diskussioner där du sagt ungefär: "åhhhh, så patriarkatet finns och alla vi män har det bra åååååhhhRodnar", varpå du lämnat debatten. Det är inte att vinna en diskussion, det är att säga att du inte håller med och sedan lämna samtalet. Det får man göra om man vill men det är inte att vinna, även om det innebär att du inte har ändrat uppfattning. 


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt: Ja

Det råkar vara män som styrt och ställt genom historien och så är det fortfarande till största delen.


   
SvaraCitera
mynona

Tickstart:

haha exakt, claims without proof

haha ungefär som du gör i diskussioner: "åhhhhh *hån om feminismen*, åhhhhRodnarRodnar", för att sedan lämna den? Jag tillhör för all del inte dem som anser att alla är skyldiga att bevisa och vinna debatter, men jag påstår inte att man har vunnit dem genom att först håna motståndaren och sedan gett sig av. När jag har lämnat en debatt för att jag inte fått ut mer av den, har jag aldrig påstått att jag har vunnit den efteråt. 


   
SvaraCitera