Aviseringar
Rensa alla

Hur många på UM tror på patriarkatet?


ni feminister talar inte för alla kvinnor så ni vet... På samma sätt som SD inte talar för alla skåningar


   
SvaraCitera
Kudhos

Just nu, säkert. Om 3-4 generationer, nej. Är inte insatt dock 


   
SvaraCitera

Knekten:
Nej. Tror inte på detta överhuvudtaget.

kallade inte du dig rätt nyligen för feminist..?


   
SvaraCitera

mynona:

Ja, självklart gör det det. Ofta är kvinnor rentav ännu ivrigare än män att upprätthålla det, för det är viktigare att de som får nackdelar av ett system är mest övertygade om att det är bra: tjejer är till exempel ofta ännu bättre på att snacka skit om en tjej som ligger runt än vad killar är. Patriarkatet har ju inget kön, det är en norm precis som andra normer, som man agerar enligt rent automatiskt om man nu inte gör sig medveten om vissa mönster och ruskar sig fri från dem. Det är kontraproduktivt med skuldbeläggning, i de allra flesta fall så upprätthålls destruktiva normer omedvetet och utan avsikt, just för att man följer seder och normer och traditioner automatiskt och utan att tänka på dem. Om patriarkatet hade upprätthållits av enbart män skulle det aldrig ha kunnat existera så länge, man behöver samarbete av kvinnor för att det ska gå eftersom det handlar om hur könen beter sig mot varandra: man får ju inte glömma att män också skadas av patriarkatets könsroller, även om man märker kvinnors nackdelar mer än mäns. 

Tack, mynona. Då håller jag med dig.


   
SvaraCitera
mynona

Scenic World:

Tack, mynona. Då håller jag med dig.

Det hjälpte alltså? I så fall varsågod och tack själv för att jag kunde göra det. 

Bööööörg:

Japp, många feminister upprätthåller dessa normer också. De kräver att alla andra ska ändras men gör ingen ändring själv. Och när de väl gör det är det ofta någon ytlig tramsgrej istället för personlighetsförändringar. 

Ja, så kan det vara ibland. Det är lätt hänt när någon just har funnit något som förklarat mycket som skadat dem, men det är ändå synd för att det är kontraproduktivt. Vet inte vad du menar med tramsgrej dock, jag tycker det är mycket förnuftigt som kallas för ytligt trams. 


   
SvaraCitera

mynona:

Det hjälpte alltså? I så fall varsågod och tack själv för att jag kunde göra det. 

Ja, så kan det vara ibland. Det är lätt hänt när någon just har funnit något som förklarat mycket som skadat dem, men det är ändå synd för att det är kontraproduktivt. Vet inte vad du menar med tramsgrej dock, jag tycker det är mycket förnuftigt som kallas för ytligt trams. 

Det kan förstås vara förnuftigt men prioriterar man ytliga förändringar framför "djupare" så är det rätt tramsigt imo.


   
SvaraCitera

mynona:

Det hjälpte alltså? I så fall varsågod och tack själv för att jag kunde göra det. 

Ja, och det kan du jämföra med mitt första inlägg i denna tråd, där jag initialt var av en uppfattning att de som trodde att patriarkatet existerade hävdade att det berodde på enbart på män, vilket ursprungligen av mig nu var och är en felaktig invändning.

Jag vill dock påpeka att mitt bekräftande och medhåll av existensen av ett patriarkat inte har gjort mig till feminist. Det är också en helt annan fråga som jag hellre vill utreda i någon form av dialektik än från motiveringar utifrån dagens politiska och samhälleliga förhållanden.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

kallade inte du dig rätt nyligen för feminist..?

Ja, om man menar att feminism är samma sak som jämställdhet, vilket folk hela tiden hävdar.


   
SvaraCitera

Det överdrivs många gånger men ja, det är en mansdominerad värld vi lever i just nu.


   
SvaraCitera

Knekten:

Ja, om man menar att feminism är samma sak som jämställdhet, vilket folk hela tiden hävdar.

jo, men folk som inte tror på patriarkatet brukar säga att det redan är jämställt....


   
SvaraCitera

isola:

att män styr i princip alla samhällen är 1 slump?

Nej. Det beror på att män och kvinnor gör olika val i livet. Och i vissa lägen säkert även att ett fåtal män med makt är idioter. Det handlar inte om något kollektivt manligt förtryck mot kvinnor.


   
SvaraCitera

N.W:

Nej. Det beror på att män och kvinnor gör olika val i livet. Och i vissa lägen säkert även att ett fåtal män med makt är idioter. Det handlar inte om något kollektivt manligt förtryck mot kvinnor.

Så majoriteten av  män i maktpositioner beror helt enkelt på att kvinnor inte vill? Kvinnor och män som utför samma arbete då, har dessa kvinnor sagt nej till att tjäna lika mycket som dessa? Alla kvinnor går ju inte på mammaledighet eller är hemma med sjuka barn merparten av tiden (vilket ju är vad många hävdar är orsaken till löneskillnaderna). En snabb googling ger ju x antal resultat som visar tydliga skillnader mellan kvinnor och män.  T ex denna:
http://www.saco.se/forskning--kunskap/vi-arbetar-med/lon-och-livslon/livslon-man-kvinnor/
Betyder det att alla kvinnor jobbar sämre? Eller är det bara slumpen?


   
SvaraCitera

Knekten:

Ja, om man menar att feminism är samma sak som jämställdhet, vilket folk hela tiden hävdar.

Det är det, men vad många inte tänker på är att det är den underprivilegierade gruppen som måste prioriteras för att det ska bli jämlikt.  Har jag tio äpplen och du tre så måste du prioriteras för att vi ska kunna ses som jämlika. Ges vi båda tio äpplen så är vi fortfarande inte jämlika då jag ju då har tjugo och du tretton. Det är väl inte så svårt att förstå?


   
SvaraCitera
  • Patriarkat (sociologi), gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande

    Klart att vårat samhälle är kännetecknade utav våra fäders inflytanden?


   
SvaraCitera

isola:

Så majoriteten av  män i maktpositioner beror helt enkelt på att kvinnor inte vill? Kvinnor och män som utför samma arbete då, har dessa kvinnor sagt nej till att tjäna lika mycket som dessa? Alla kvinnor går ju inte på mammaledighet eller är hemma med sjuka barn merparten av tiden (vilket ju är vad många hävdar är orsaken till löneskillnaderna). En snabb googling ger ju x antal resultat som visar tydliga skillnader mellan kvinnor och män.  T ex denna:
http://www.saco.se/forskning--kunskap/vi-arbetar-med/lon-och-livslon/livslon-man-kvinnor/
Betyder det att alla kvinnor jobbar sämre? Eller är det bara slumpen?

Det beror både på att kvinnor i regel gör andra val men också vid ett fåtal tillfällen på diskriminering. När det gäller löneskillnaderna så kan även det bero på olika yrkesval men även att kvinnor kanske inte i regel är lika karriärsinriktade. Troligtvis så väljer man inte generellt att löneförhandla och ställa krav lika mycket som män. Och återigen så kan det säkert finnas några på enskild nivå som diskriminerar kvinnor. 

Fortfarande inget kollektivt manligt förtryck gentemot kvinnor.


   
SvaraCitera