Aviseringar
Rensa alla

Hur många procent av den svenska budgeten kostar invandringen?


Ämnesstartare

Ståltråden:

Nä, precis. Tycker dock att flyktinghanteringen kan bli bra mycket bättre.

Klart, allt kan bli bättre. 🙂


   
SvaraCitera

EkarN:

Precis. Skulle de inte varit här skulle de inte fått dessa bidrag.

Barnbidrag kan man inte skylla på dem för. Skyll på statens bidragspolitik i så fall. Det är en konstiginfallsvinkel att skylla på dem som får bidragen, och inte dem som ger, vilka är de som har ansvaret.

EkarN:

Många är inte villiga att jobba alls.

Människor som inte är villiga att jobba är överhuvud väldigt få, eftersom ingen människa mår bra av att inte göra någonting. Invandrare som kommer hit, och är vana vid mycket hårdare arbete än det som är i Sverige är knappast mer ovilliga till arbete.

EkarN:

Och högre kriminalitet som kostar överjävulskt mycket.

Som jag sa är det en faktor som skulle komma på ett elelr annat sätt ändå.

DU baserar inte något av dina påståenden på fakta, bara så du vet.


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

Klart, allt kan bli bättre. 🙂

Nä men seriöst. Tror dock att det mesta sorgligt nog ligger hos samhället och de svenska medborgarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Nä men seriöst. Tror dock att det mesta sorgligt nog ligger hos samhället och de svenska medborgarna.

Utveckla


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

Utveckla

Ja, alltså följande:

Om vi ska lösa frågan om invandrarna så måste för det första många fördomar om dem försvinna. För det andra måste det till fler jobb lämpliga för invandrare, samt att man får ut dem på arbetsmarknaden. För det tredje måste vi lära oss att leva i ett samhälle, tillsammans, samt vad det innebär att vara svensk.

Typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Ja, alltså följande:

Håller med precis allt du skrev där.


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

3% är inte mycket, när du sedan ska tänka på hur många människor vi HJÄLPER. Som får ett mycket bättre liv här. Det räknas också för mig.

Budgeten för förra året låg väl på 800 miljarder någonting va? Alltså är 40 miljarder mer som 5%, fast det spelar ju inte så stor roll. Fast jag skulle hellre se att vi la dessa pengar på vårt försvar eller något annat vettigt istället, eller varför inte hjälpa de människor som redan bor här istället för att ta in fler? Och du glömmer bort alla invandrare som begår brott, du förstår väl att det är åtskilliga miljarder som den brottsligheten kostar? Och jag tvivlar på att alla bidrag som invandrare får är inräknade.

gurra_svensson_93:

Då har du ett stort PERSONLIGT problem, om du är så trångsynt.

Nej, jag vill bara inte ha hit folk som inte är födda här. Eller förlåt, västeuropéer går bra.

gurra_svensson_93:

Det går självklart att ändra på, kanske inte 100% men en väldigt till en väldigt stor del i alla fall.

Ja, om jag säger så är nog inte den bästa metoden att ge dem så mycket bidrag att det inte lönar sig att jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

Och du glömmer bort alla invandrare som begår brott, du förstår väl att det är åtskilliga miljarder som den brottsligheten kostar? Och jag tvivlar på att alla bidrag som invandrare får är inräknade.

Och tror du inte det finns invandrare som betalar skatt eller? 😮
Och budgeten är ABSOLUT inte på 800 miljader. Runt 1000 brukar den ligga på.

EkarN:

Nej, jag vill bara inte ha hit folk som inte är födda här. Eller förlåt, västeuropéer går bra.

Hmm... Varför ska en finne, utan vidare bra utbildning få bosätta sig i Sverige och leva på bidrag, men inte ens överläkare från Iran?

EkarN:

Ja, om jag säger så är nog inte den bästa metoden att ge dem så mycket bidrag att det inte lönar sig att jobba.

Det håller på att ändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

(...) vårt försvar eller något annat vettigt (...)

Där sade du ju emot dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

Budgeten för förra året låg väl på 800 miljarder någonting va?

En sak jag skulle vilja säga till dig, Herr Ekarn! Det gäller att veta vad man snackar om och ha lite "kött på benen" och inte hela tiden säga det man TROR och babbla upp massa fördomar, hörru!

Så läs på lite, googla på olika saker i några år och sen, SEN kan du börja skriva här igen! Tack och hej.


   
SvaraCitera

gurra_svensson_93:

Och tror du inte det finns invandrare som betalar skatt eller? 😮
Och budgeten är ABSOLUT inte på 800 miljader. Runt 1000 brukar den ligga på.

Jovisst finns det skattebetalande invandrare, men så jävla många det finns som inte betalar skatt också, så invandringen betalar inte sig själv, och hur mycket tror du inte att alla brott och bidrag kostar egentligen? Skitsamma hur stor budgeten är, 40 miljarder är jävligt mycket pengar och kan läggas på vettigare saker. Äldrevård och skola t.ex.

Moribund:

Där sade du ju emot dig själv.

Förlåt mig, men jag är inte kommunist så jag finner ett försvar som vettigt.

gurra_svensson_93:

Hmm... Varför ska en finne, utan vidare bra utbildning få bosätta sig i Sverige och leva på bidrag, men inte ens överläkare från Iran?

Anledningen till att finnen ska få komma är att jag gillar finnar[bigsmile][wink], men visst skulle jag gärna ha hit denne överläkare, men fan inte de 100000 av hans landsmän som inte kan skriva sitt namn ens på persiska.

gurra_svensson_93:

Det håller på att ändras.

Kanske det, men inte tillräckligt fort.

gurra_svensson_93:

En sak jag skulle vilja säga till dig, Herr Ekarn! Det gäller att veta vad man snackar om och ha lite "kött på benen" och inte hela tiden säga det man TROR och babbla upp massa fördomar, hörru!

Hur pass stor statsbudgeten är är oviktigt, utan det som är viktigt är att 40 miljarder är jävligt mycket pengar. Jag brukar inte bry mig om att lära mig det som är oviktigt eller som jag inte är intresserad av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

Förlåt mig, men jag är inte kommunist så jag finner ett försvar som vettigt.

Haha, jag avskyr kommunister på många sätt, tro mig. Jag är bara ingen våldshyllare.


   
SvaraCitera

EkarN:

Skitsamma hur stor budgeten är

Du kan ju inte på allvar mena att budgetens storlek inte har någon betydelse? Du måste ju förstå att 40 miljarder är en relativt stor siffra, men när vi snackar statsbudget ingen enorm summa.

EkarN:

Anledningen till att finnen ska få komma är att jag gillar finnar[bigsmile][wink]

EkarN:

västeuropéer går bra.

Du menar alltså att människor ska få komma bara för att de har en viss nationalitet. Det luktar rasism här, måste jag säga.

EkarN:

Budgeten för förra året låg väl på 800 miljarder någonting va?

Strax undet 1200 miljardet, tror det låg på drygt 1100 förra året.


   
SvaraCitera

Moribund:

Haha, jag avskyr kommunister på många sätt, tro mig. Jag är bara ingen våldshyllare.

Jag är heller ingen "våldshyllare" men jag vill inte att det här landets kvinnor i framtiden ska bli våldtagna av ryssarna osv.

Ståltråden:

Du menar alltså att människor ska få komma bara för att de har en viss nationalitet. Det luktar rasism här, måste jag säga.

Jo visst kan det lukta rasism. Men detta är en kulturell fråga. Västeuropéer har liknande kultur och smälter lätt in i vårt samhälle, men araber, afrikaner osv har en helt annan kultur som inte passar ihop med våran. Vilket kasnke inte stör sosse och kommunistpacket men det stör mig(och många andra) jävligt mycket.

Ståltråden:

Du kan ju inte på allvar mena att budgetens storlek inte har någon betydelse?

Vore budgeten på 100000 miljarder så spelade 40 miljarder ingen roll. Men nu är bydgeten inte så överdrivet stor, och 40 miljarder kan i vilket fall användas till vettigare saker. Och är all brottsligt het och alla bidrag inräknad i den siffran?


   
SvaraCitera

Sveriges hela rättsväsende har cirka 28 miljarder i budget. Så ja, man kan göra fantastiskt mycket med 40 miljarder och den summan är också en betydande del av hela statsbudgeten.


   
SvaraCitera