Aviseringar
Rensa alla

Hur media framställer tjocka människor


Ämnesstartare

Som vanligt kommer jag med mina deadly-serious trådar. Här är ännu en.

Citerar inlägget från en annan hemsida.
"Jag är tjock, har alltid varit det och kommer nog alltid att vara det. Väldigt, väldigt sällan under min levnadstid har jag haft tjocka kvinnor att relatera till i media medan det aldrig varit någon brist på tjocka män. Få tjocka kvinnor på film, i serier, i böcker eller i reklam. Tjocka män finns överallt, t.ex. i Jims värld och King of queens – tjocka män, smala kvinnor. Andra tjocka män, Jonah Hill och Seth Rogen. Ni fattar, fyra exempel men det är bara någon promille av alla tjocka män på tv och i film. Aldrig eller sällan är det en tjock tjej med. Är en tjej tjock framställs hon som äcklig, klantig och så äter hon alltid jättemycket mat (och en rad andra saker som hon alltid gör eller är som jag inte ens orkar ta upp).

Inspiration till att skriva det här inlägget fick jag när jag såg ett av de ”lysande” exemplen som båda visar på tillgången på tjocka män och den väldigt trångsynta bilden av tjocka kvinnor. Jag hoppas ingen av er sett den men gissar att de flesta gjort det. Min stora kärlek (Shallow Hal på engelska) med bl.a. Jack Black och Gwyneth Paltrow.* Någon kanske tänker ”Men den handlar ju om att det är okej att vara tjock och att man kan vara fin ändå?” eller ”den handlar ju om att det är insidan som räknas”. Nej, det gör den inte. Hela filmen är en lång orgie av hur äcklig hon är som är tjock – stolar går sönder när hon sitter på dem, poolen töms på vatten när hon hoppar i den och när hon kastar sina trosor på honom är de stora nog att rymma en lastbil. Han å andra sidan är en medelålders fet man som tycker sig ha rätten att bara vilja ligga med snygga tjejer. Och kanske skämtas det om hans ytlighet (när det kommer till hur kvinnor ska se ut!), det är med i titeln till och med, men ingen tycker egentligen att det är konstigt. Det är lite så han kan göra. Han är ju nämligen man. Han är ju ytlig, rolig, lite snäll osv och sen jättelångt ner på lista är han tjock. Hennes egenskaper finns bara när någon är under en förtrollning så att de inte ser hur tjock hon är. Hon är ju tjock framförallt. Så blir det därför också hos mig. Tjockheten hos mig som tjej går före allt. Allt jag är, är jag trots att/utöver att jag är tjock.

Den här bilden av (och bristen på) tjocka kvinnor har påverkat mig. Min tjockhet förknippas nämligen, för mig och andra, med sådana som hon i filmen – allt osexigt hon är, allt äckligt hon är, det är också jag."

Era tankar kring detta?


   
Citera

Relaterar 


   
SvaraCitera

avskyr stereotypiseringen, jag är inte sådan osv.

obs. läste inget av texten


   
SvaraCitera

nee så fort en tjej är tjock är det fel för tjejer ska bara vara snygga o smala annars är dem dåliga. men män kan vara tjocka jämt ingen bryr sig då är det deras eget val.


   
SvaraCitera

Nu är det ju så att vara överviktig är inte hälsosamt. Inte något mer än så.


   
SvaraCitera

Lite kul att spela djävulens advokat, så ...

Först och främst så tycker jag inte man ska försöka ändra vad folk tycker är sexigt eller inte, bara för att man själv inte uppnår idealet. Dessutom så är vissa mer ytliga medan andra anser att insidan är viktigare, men jag tror ingen helt avfärdar något av dem. 

Hursomhelst så tycker jag inte att vad som finns i filmer till exempel är särskilt intressant för en samhällsdebatt. Filmer ska främst stå för underhållning och inte lära ut normer. Gillar man inte det man får visar man det med plånboken. 

Dessutom tycker jag visserligen att övervikt och fetma bör accepteras, men det är verkligen ingenting som bör uppmuntras. Det är ett resultat av osund livsstil och bristande självdisciplin. Hellre bekämpa fetman som i sig är ett allvarligt hälsoproblem än att bryta normer. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Hellre bekämpa fetman som i sig är ett allvarligt hälsoproblem än att bryta normer.


   
SvaraCitera

MarcusKing: Nu är det ju så att vara överviktig är inte hälsosamt. Inte något mer än så.

Det finns mycket som inte är hälsosamt och/eller ett riskbeteende. "Bekämpade" människor det med skulle ivern vara motiverad. Nu är välvilja och hälsoideal mest en ursäkt för att döma ut och håna överviktiga, framförallt kvinnor.


   
SvaraCitera

Fetma är ohälsosamt och man har oftast sig själv att skylla om man är fet.
Det är just därför det anses oattraktivt och inte tillhör normen.
Samhället bör ej uppmuntra till det.


   
SvaraCitera
reben

nä uppmuntra är väl att ta i. men när enda ggn man visar feta är för att håna dem, framställa dom som lata jävlar utan självdisciplin skapar det ju en jävligt skev bild av verkligheten.

men ah jag vet inte.


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är lika äckligt att vara överviktig oavsett om man är man eller kvinna.
Sedan så tycker jag att det är konstigt att man målar upp kvinnor som äckliga om de är feta men inte män.
Dock så borde man inte bygga en bild på att kvinnor ska vara smala (och som det är nu ska kvinnor vara anorektiskt smala) medans män kan det vara lite hur som med.
Om alla bara var normal viktiga eller kanske bara lite överviktiga eller lite underviktiga men nära normalvikt så vore det, det bästa idealet.


   
SvaraCitera

presidente:
Fetma är ohälsosamt och man har oftast sig själv att skylla om man är fet.
Det är just därför det anses oattraktivt och inte tillhör normen.
Samhället bör ej uppmuntra till det.

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera

Jag förstår inte hur det är att "uppmuntra" till någonting för att man låter bli att håna och fördöma det. Ingen har väl sagt något om att uppmuntra till fetma, utan snarare om att sluta porträttera feta människor som groteska, pinsamma, äckliga och klumpiga. Det sårar människor och det bidrar till att den redan dåliga synen på feta människor blir ännu sämre. Det är för mig obegripligt hur man kan tjäna pengar på att systematiskt måla upp en stor (pun intended) grupp människor på det sättet. 


   
SvaraCitera

Zymba:
Jag förstår inte hur det är att "uppmuntra" till någonting för att man låter bli att håna och fördöma det. Ingen har väl sagt något om att uppmuntra till fetma, utan snarare om att sluta porträttera feta människor som groteska, pinsamma, äckliga och klumpiga. Det sårar människor och det bidrar till att den redan dåliga synen på feta människor blir ännu sämre. Det är för mig obegripligt hur man kan tjäna pengar på att systematiskt måla upp en stor (pun intended) grupp människor på det sättet. 

+732


   
SvaraCitera

knepig principfråga men tycker iaf personligen inte det är särskilt roande med tjockishumor eller intressant med dråpliga personporträtt av överviktiga.


   
SvaraCitera